Opleiding Creative Contentmarketeer
Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en snel visuele content maken: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop van de content creator opleiding ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.
Zo is de opleiding Contentmarketing opgebouwd
De opleiding Contentmarketing bestaat uit twaalf trainingsdagen en acht trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een contentmarketeer?
Als contentmarketeer gebruik je content om een merk, product of dienst online sterk in de markt te zetten. Denk bij ‘content’ niet alleen aan blogs en artikelen, maar ook aan tutorialvideo’s, whitepapers en infographics. Je doet dus veel meer dan leuke stukjes plaatsen: jij bepaalt in welke vorm je een boodschap verpakt en welke kanalen je inzet om je publiek te bereiken. Met als ultieme doel dat je zo dicht mogelijk bij je doelgroep komt. Je analyseert constant de resultaten van je inspanningen, zodat je je strategie kunt verfijnen. Zo creëer je effectieve acties, die ook nog eens winst opleveren.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Creative Contentmarketeer
Na afloop kun je onder andere:
- Een sterke contentstrategie opstellen die aansluit bij de (informatie)behoeften van je doelgroepen;
- Impactvolle verhaallijnen uitdenken, uitwerken en verspreiden via verschillende kanalen;
- Het succes van je strategie meten;
- Customer journey's optimaliseren aan de hand van verschillende overtuigingsstrategieën;
- Converterende e-mails opstellen die je contentstrategie versterken;
- Aantrekkelijke visuele content (met AI) creëren.
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Jessie de Booij
Jessie is een dynamische, digitale duizendpoot en oprichtster van DigiJes, met een decennia aan expertise in digitale content marketing. Bekend om haar inspirerende en interactieve trainingen maakt ze complexe onderwerpen toegankelijk door middel van praktische tips, relevante cases en up-to-date inzichten. Ze deelt niet alleen enthousiast haar kennis en ervaring, maar creëert ook de perfecte basis voor jou om jouw bedrijf te laten groeien. Ontdek de wereld van Content Marketing met Jessie en ervaar haar energie en het plezier dat ze in elke training met zich mee brengt!
Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Paulus Veltman
Paulus is keynotespeaker, trainer en consultant. Hij is gespecialiseerd in online storytelling en beeldexplosie, en weet alles over nieuwe technologieën en online media. Cursisten omschrijven Paulus als een ervaren en enthousiaste trainer. Hij houdt van een persoonlijke aanpak, dus je weet zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt tijdens de training.
Suzanne Olsthoorn
Suzannes fascinatie voor social media begon met haar Hyvesprofiel. Uren kon ze sleutelen aan haar pagina, tot-ie écht perfect was. Inmiddels is ze een ware socialmedia-expert met ontzettend veel ervaring. Haar loopbaan leidde haar langs TMF, MTV, Nickelodeon en BNNVARA. Nu aangekomen bij de Herman Brood Academie geeft ze muzikaal talent een online podium. Met haar oneindige energie en creativiteit geeft ze inspirerende trainingen. Zo weet jij straks precies hoe je content maakt die mensen bijblijft.
Eva Broersma
Eva gelooft in de kracht van samenwerken, ook als het gaat om leadgeneratie. Met haar eigen onderneming Relevant voor je Klant brengt ze marketing en sales bij elkaar, zodat je op beide fronten betere resultaten boekt en er geen leads verloren gaan. 'Smarketing' heet dat. ‘Marketing automation’ speelt hierbij een sleutelrol. Eva’s trainingen zijn energiek, interactief en inhoudelijk. Ze laat je ontdekken hoe je het maximale uit leadgeneratie kunt halen.
Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.
Mandy Schild
Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? Presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutiquestudio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van doén: na haar training ga je niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.
Geert Poort
Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.
Daan van Bergen
Daan is zelfstandig videoproducent en marketeer. Hij maakt pakkende videoproducties voor uiteenlopende opdrachtgevers, zoals Vattenfall, Siemens en de overheid. De kennis en ervaring die hij in z’n werk opdoet, vormen de basis van zijn trainingen. Wil je je alvast inlezen? Daan schreef ook een boek: ‘Vloggen voor professionals’.
Voor wie is de opleiding Creative Contentmarketeer bedoeld?
Deze opleiding content marketing is bedoeld voor professionals die zelf een goede contentmarketingstrategie willen opstellen en uitvoeren. Denk aan communicatiemedewerkers, marketeers, (web) redacteuren en ondernemers.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Creative Contentmarketeer eruit?
-
1 Contentmarketing
Tijdens de training contentmarketing behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content. Dag 1 Ochtend
- Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
- Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
- Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.
- Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze.
- Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?
- Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
- Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?
- Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
- Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
- Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?
-
2 Customer Journey Marketing
College 1
- De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
- Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
- Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
- Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?
- Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
- Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
- Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
- Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
- Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?
-
3 Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
-
4 E-mailmarketing
Dag 1 College 1
- E-mailmarketing binnen de marketingmix
- Recente ontwikkelingen en cijfers
- Vormen en toepassingsmogelijkheden van e-mailmarketing
- Een e-mailmarketingstrategie opstellen
- Doelstellingen formuleren
- KPI's voor e-mailmarketing
- E-mailadressen werven (lead generation)
- Concept en creatie: de inhoud van goede e-mails
- Conversieoptimalisatie: converterende e-mails opstellen
- Wet- en regelgeving rond e-mailmarketing: hoe ga ik om met de AVG?
- Database-management
- Doelgroepen en segmentatie
- Testen, analyseren, meten en bijsturen
-
5 Visuele Contentcreatie met AI
Tijdens deze training leer je
- Contentcreatie in samenwerking met AI
- Een consistente beeldtaal ontwikkelen
- AI-gedreven video- en animatietools
- Je eigen visuele testcase
-
6 Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
-
7 Webredactie
Dag 1
Ochtend
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
Middag
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
Ochtend
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
Middag
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
-
8 Video's maken met je Smartphone
College 1
- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Creative Contentmarketeer direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen