1. Check hoe Google je resultaten weergeeft 

Je pagina kan er prachtig uitzien en vol interessante content staan, maar je klant moet je website natuurlijk wel vínden. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je pagina’s in Google verschijnen. Het eerste wat je klant ziet is de titel (ook wel ‘meta-titel’). Daarboven staat in het klein de URL, en eronder verschijnt de meta-desciption: een korte beschrijving van wat er op de pagina staat.

Benieuwd hoe jouw site er op Google uitziet? Google geeft je, met een slim trucje, een mooi overzicht van al jouw links. Typ in de zoekbalk ‘site:’, en daarachter de URL. Bijvoorbeeld: ‘site:www.competencefactory.nl’. Je ziet nu alle pagina’s van je website. Zo kun je eenvoudig zien of alle informatie klopt en of het er aantrekkelijk uitziet.

2. Koppel je website aan Google Search Console 

Met deze gratis tool controleer je je website door de ogen van Google. Zo krijg je inzicht in hoe Google je website indexeert, of er problemen zijn - en welke dan - en in het zoekverkeer. Ook kun je zo achter bezoekersaantallen en relevante keywords komen. Door deze tool regelmatig te gebruiken, los je problemen binnen no-time op en kun je inspelen op keywords.

 

3. Snel en gratis relevante zoekwoorden op een rijtje

Nog zo’n mooie tool is Ubersuggest.io. Vul de domeinnaam van je website in en de tool laat zien op welke zoekwoorden jij scoort, welke interessant voor je zijn en wie je concurrentie is. Ga aan de slag met de interessante zoekwoorden, om hoger te scoren in zoekmachines.

 

4. Een gezonde website zonder 404’s

Een 404 kennen we allemaal: de url bestaat niet meer of is aangepast. Het kan zijn dat je ergens op je pagina (of een andere website) nog verwijst naar die niet-bestaande url, zonder dat je het doorhebt. Als je site veel foutmeldingen bevat, kan dat invloed hebben op je resultaten in de zoekmachines. Met de gratis versie van de tool Screaming Frog zie je in een oogopslag tot wel 500 pagina’s, en kun je de 404’s er zo uitplukken. Aan de bak!

 

Over Marlon

Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachineoptimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. En als trainer deelt hij z’n kennis en ervaringen binnen UX Design maar al te graag met onze cursisten binnen verschillende trainingen.

 

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.