Zo design je een goede advertentie

Voor je aan de slag kunt met het designen van je beeld, moet je eerst weten wat de doelgroep en het doel is: wie en wat wil je bereiken? Zodra je deze zaken helder hebt, kun je aan de slag met je design. De volgende punten zijn altijd handig om daarin mee te nemen:

 

Een spannende compositie

De compositie van je beeld is van grote invloed op de manier waarop mensen je foto interpreteren. Pas daarom altijd de rule of thirds toe. Dit zorgt ervoor dat je een spannender beeld creëert. De regel houdt in dat je het onderwerp van je foto of beeld niet direct in het midden van je design plaatst, maar juist in het linker of rechter deel. Zo laat je aan de andere kant ongeveer twee derden ‘open’. Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen op de regel, dus speel vooral in je design om te kijken wat voor jouw boodschap het beste werkt.

Zo design je een goede advertentie

 

Jij bent te vertrouwen!

Op social media adverteer je vaak om een nieuwe doelgroep te bereiken, mensen die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk dat je overtuigend overkomt en vertrouwen wint. Plaats bijvoorbeeld certificaten of een cijfer van een review in je design, dit laat zien dat jij een betrouwbare partij bent.

Overtuiging met autoriteit

 

Ga voor echte mensen

Mensen, en vooral gezichten, doen het altijd goed in advertenties, maar ook in reguliere posts. Het maakt je boodschap persoonlijker en vriendelijker. 

 

Maak gebruik van de kijkrichting

Wanneer je gebruikmaakt van mensen en gezichten, kun je je doelgroep onbewust naar een bepaalde boodschap sturen. Het oog volgt namelijk automatisch de kijkrichting van de persoon in jouw afbeelding. Op die plek, of daar in de buurt, kun je je belangrijkste boodschap plaatsen. 

Maak gebruik van de kijkrichting

 

Minder is meer

Voeg niet teveel poespas toe aan je foto of beeld, dat kan afleidend werken. Denk eraan: je boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn. 

 

Maak het makkelijk voor je doelgroep

Net als hoe we teksten lezen, ‘lezen’ we een afbeelding het liefst ook op deze manier: van links naar rechts. Zorg er dus voor dat er een logische flow in jouw afbeelding zit die de kijker van linksboven naar rechtsonder laat gaan.

 

De gouden combinatie

Tekst en beeld gaan goed samen, ze versterken elkaar. Je wilt natuurlijk veel over jouw bedrijf vertellen, maar een te lange advertentietekst schrikt af en je hebt vaak rekening te houden met een maximaal aantal karakters. Verwerk daarom je belangrijkste boodschap in je beeld, zodat je direct de aandacht trekt van je doelgroep.

 

Meten is weten 

Wat werkt, weet je pas als je gaat uitproberen. Natuurlijk zijn er tips en tricks om je op weg te helpen, maar uiteindelijk is jouw product uniek en de doelgroep die daar bij hoort ook. Het is daarom altijd handig om te testen met minimaal twee verschillende designs: bijvoorbeeld man en vrouw, een foto en alleen een grafisch beeld of speel met de gebruikte kleuren. Vervolgens kun je in de resultaten van je advertenties aflezen wat er het beste aanslaat bij jouw doelgroep en waar je op door kunt bouwen. 

meten is weten

 

Val op en stop de scroll!

En tot slot: val op! Alleen dan laat jij iemand stoppen met scrollen om jouw tekst en beeld eens goed te bekijken. Daarnaast is het in de zee van online concurrentie belangrijker dan ooit dat jouw advertentie er tussenuit springt en de aandacht trekt. 

 

Leer hoe je succesvolle designs maakt voor jouw advertentie in de training Visuele Contentcreatie.

 

Een advertentie designen voor social media

Tips voor een advertentie op Facebook

Check de Facebook Ad Library! Hier vind je alle advertenties die online staan over een bepaald onderwerp. Haal er inspiratie uit en wijze lessen. Je vindt er onder andere belangrijke informatie over budgetten en targeting.

De afmetingen van een Facebook advertentie zijn minimaal 940 x 788 pixels. Gebruik je een carousel? Dan ga je voor vierkante afbeeldingen van minimaal 1080 x 1080 pixels.

 

Tips voor een advertentie op Instagram

Maak goed gebruik van je story! Op Instagram doen story-advertenties het over het algemeen er goed. Zorg dus dat je een apart design maakt voor je story die de aandacht trekt. Denk bijvoorbeeld aan een bewegend beeld, zoals kleine animaties of een video waarin je meerdere beelden en teksten voorbij laat komen.

De afmetingen van een Instagram advertentie zijn altijd vierkant, minimaal 1080 x 1080 pixels. De afmetingen van een story zijn 1080 x 1920 pixels.

 

Tips voor een advertentie op LinkedIn

LinkedIn is een zakelijker platform dan Instagram en Facebook. Hier is het nog belangrijker om echt te weten tegen wie je praat en om je tone of voice van de advertentie daarop aan te laten sluiten. Denk hierbij ook goed na over het beeld wat je gebruikt. 

De afmetingen van een LinkedIn advertentie zijn minimaal 1200 x 627 pixels. Gebruik je een carousel? Dan ga je ook hier voor vierkante afbeeldingen van minimaal 1080 x 1080 pixels.

 

Gratis tools voor het designen van je advertentie

Met de tools van Adobe kun je prachtige beelden maken voor een goede advertentie, maar er zijn ook een hoop gratis design programma’s waar je goed en makkelijk mee uit de voeten kunt. 

 

Hoe zet je eigenlijk een advertentie op?

Leuk zo’n converterend beeld designen, maar eerst moet je zorgen dat de instellingen van je advertentie helemaal goed staan. Je moet kennis hebben van technische zaken zoals het aanmaken van een advertentieaccount, strategische zaken zoals doelgroep en budget bepalen, maar ook het juist interpreteren van de resultaten en daar vervolgens op optimaliseren. Hoe je dat doet? Je leert het van onze social media-marketing experts tijdens onze social advertising trainingen.


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.