Ons hele leven zijn we bezig met het vertellen van verhalen. In de kring op de basisschool, na het weekend op het werk of aan je kind voor het slapen gaan. Maar wat nou als je dit inzet als marketingtool voor jouw bedrijf of merk? Door het vertellen van persoonlijke verhalen laat je jouw doelgroep een connectie met jouw merk maken op een sympathieke en authentieke manier. Zo bouw je loyale volgers op en breng jij jouw merk tot leven.
De basis van een verhaal
Bij het vertellen van een verhaal is de opbouw het belangrijkste. Er is een duidelijk begin, midden en een eind, verbonden met een rode draad die alles bij elkaar houdt. De hoofdpersoon, vaak de held, neemt jou mee in het verhaal. Je maakt kennis met verschillende karakters die samenkomen door conflict, dilemma of worsteling.
Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Roodkapje (de held). Zij wordt door haar moeder op pad gestuurd om eten naar haar zieke grootmoeder te brengen. Moeder zegt dat Roodkapje absoluut niet van het pad af mag. Tijdens haar wandeling ziet Roodkapje een hoop mooie bloemen die van het pad af liggen. Ze twijfelt of ze de bloemen gaat plukken (dilemma). Ze doet het toch. Vervolgens komt ze in aanraking met de wolf (de slechterik). Hij vraagt Roodkapje wat ze gaat doen. Zij antwoordt: “Eten brengen naar mijn zieke grootmoeder”. De wolf weet genoeg en gaat op pad naar het huis van grootmoeder.
Dit bekende verhaal laat een sterke opbouw zien. Je maakt kennis met de hoofdpersoon, leert over de situatie en leeft mee gedurende het verhaal: stapt ze wel of niet van het pad af, eet de wolf haar op of laat hij haar met rust? Deze spanning zorgt ervoor dat je aandachtig blijft lezen.
Dit kun jij ook toepassen om het verhaal van jouw merk of bedrijf over te brengen op je doelgroep. Hiermee maak je jouw merk persoonlijk en authentiek. Het verhaal prikkelt je, maakt je emotioneel, zet je aan het denken of laat je lachen. Dat zorgt voor een gevoel van verbinding.
Wat is de waarde van online storytelling?
Met het gebruik van online storytelling zet jij in een korte, strategische manier neer wie jij bent en waar je voor staat. Dit kun je doen met het schrijven van een verhaal, maar gebruik ook zeker beeld en video. Laat jouw klanten zien wat voor bedrijf jij bent en geef verschillende perspectieven op het verhaal. Dit doe je bijvoorbeeld door leveranciers of klanten aan het woord te laten. Creëer een loyale following en een sterke band met je klanten.
Bekijk deze voorbeelden van online storytelling van Lego en Telfort eens. Probeer daarbij te ontdekken hoe de opbouw is neergezet. Wat valt je op als je het vergelijkt met het verhaal van Roodkapje? Welke elementen komen terug?
Zet online storytelling zelf in
Nu wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan. Er zijn een aantal zaken waar je goed over na moet denken:
- Onderscheidend en uniek
Wat is het dat jouw bedrijf of product onderscheidt van concurrenten? Laat zien waar jij voor staat en wat je uniek maakt. Maar denk ook eens terug aan de start van je bedrijf of product. Wat was het moment dat het allemaal begon? Of je de focus legt op de meerwaarde van je bedrijf of meer vertelt over het ontstaan is aan jou. In het voorbeeld van Lego is duidelijk de geschiedenis van het bedrijf te zien. Bij Telfort gaat het juist om het feit dat zij goedkoper zijn dan de concurrent. Denk dus goed na over wat bij jou past. - Verdeel de rollen
Wat zijn de belangrijkste personen geweest bij het ontwikkelen van jouw bedrijf of merk? Met welke karakters zet jij jouw unieke boodschap neer? Met deze mensen creëer je de bouwstenen van het verhaal. En vergeet vooral jezelf niet. - Blijf altijd eerlijk
Mensen prikken direct door een verzonnen verhaal heen. Maak het transparant en eerlijk. Hiermee zorg je dat jouw klanten zich verbonden voelen met de boodschap. - Zorg voor consistentie
Dit is misschien wel het belangrijkste punt. Bij online storytelling moet het verhaal overeenkomen met jouw missie en de cultuur van je bedrijf. Als het niet correspondeert met waar jij voor staat dan is het verhaal niet geloofwaardig en mist het de verbinding tussen jouw bedrijf en de doelgroep.
Wil jij meer leren over het inzetten van online storytelling? Schrijf je dan in voor de training Online storytelling!