Wat is positionering?

Met de positionering stel je de identiteit van een merk of product vast, zoals je doelgroep die ziet. Hoe zij dit zien, kun je beïnvloeden met een goede positioneringsstrategie, met als doel een voorkeurspositie creëren. Voorbeelden van de positionering van een aantal (bekende) merken:

  • Tesla: duurzaam, met de meest innovatieve en toegankelijke auto’s. 
  • Axe: ‘seks in een potje’. Met hun deodorant word je als man onweerstaanbaar. 
  • Amstel bier: de allemansvriend met wie je je vermaakt. Amstel bier gaat gepaard met goede vriendschappen.
  • McDonalds: familieplezier. Je krijgt er vlot en betaalbaar eten en is op veel plekken te halen: lekker makkelijk dus!
  • Competence Factory: de leuke, creatieve opleider. Leren van professionals, en zorgen dat het leuk blijft.

 

Hoe werkt een positioneringsmatrix?

Met een positioneringsmatrix breng je in beeld hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van andere merken op de (door jou bepaalde) belangrijkste koop aspecten. Op basis hiervan kun je een positioneringsstrategie bepalen.

Een positioneringsmatrix bevat altijd koop aspecten die tegenstellingen zijn. Hierbij wordt de keuze vaak gemaakt op wat van het meest van belang is voor de doelgroep. Denk aan de prijs-kwaliteitverhouding, duurzaamheid, gezondheid, gemak of reisafstand. De matrix laat je vervolgens invullen door een aantal klanten om zo de bestaande positionering in beeld te brengen. Ook is het belangrijk om je concurrenten te analyseren en hierin te verwerken. 

De positioneringsmatrix vul je in volgens de volgende stappen:

  1. Concurrenten selecteren, denk hierbij ook aan nieuwe concurrenten met misschien nog weinig marktaandeel
  2. Bepaal wat je gaat onderzoeken en bekijk hoe de concurrent dit doet
  3. Analyseer de uitkomsten van je onderzoek
  4. Plaats je concurrenten in de positioneringsmatrix
  5. Plaats je eigen bedrijf in de positioneringsmatrix door bestaande klanten een aantal gerichte vragen te stellen

Nu heb je een positioneringsmatrix van hoe je doelgroep jouw merk ziet. Vervolgens kun je met je team bepalen wat je gewenste positie in de matrix is, waar kansen liggen en wat jullie er nog aan kunnen doen om dat te beïnvloeden. 

 

Een voorbeeld van een positioneringsmatrix

Hier zie je een voorbeeld van een positioneringsmatrix van de automarkt. 

 

Aan de slag met jouw eigen positionering

Vind jij merken bouwen fascinerend en wil je er misschien je vak van maken? Schrijf je dan in voor de opleiding Branding Specialist. Hierin ga je aan de slag met merkpositionering en het opstellen van een gerichte brand strategy.

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.