Gebruik een contentkalender

Wil je echt impact maken met je blogs? Zorg dan voor consistentie. Of dat nou 1 blog per week of per maand is, dat maakt niet uit. Als er maar regelmatig iets online komt. De beste manier om dat te realiseren is door gebruik te maken van een contentkalender. Hierin plan je de blogs in en geef je de verantwoordelijke aan. Degene die de blog gaat schrijven krijgt een duidelijke deadline, waardoor het niet eindeloos vooruit geschoven kan worden.

Laat medewerkers zelf het onderwerp bepalen

Wil je dat je medewerkers hun blog met plezier schrijven? Leg ze dan absoluut geen onderwerp op waar ze niet 100% achterstaan. Natuurlijk kun je wel wat structuur aanbrengen in de onderwerpen die geplaatst worden. Dat kun je doen door thema’s vast te leggen, waarbinnen ze zelf een onderwerp kunnen kiezen. Niet alleen zorgt dit voor meer schrijfplezier, als de medewerker enthousiast is over een onderwerp zal daar ook een veel beter artikel uit voort komen.

Maak het makkelijk

Schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige mensen blijven maar tegen dat artikel aanhikken en weten gewoonweg niet waar ze moeten beginnen. Maar het ze daarom zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door al wat mogelijke onderwerpen op een rijtje te zetten of door ze wat handige blogtips te geven. Lukt het echt niet? Laat dan iemand die wel makkelijk schrijft een interview afnemen en het artikel uitschrijven. Zo kan de medewerker wel zijn of haar kennis delen, maar hoeft er niet geschreven te worden.

Plan er tijd voor in

Veel werkgevers verwachten dat een blog even tussendoor of in privétijd geschreven kan worden. De ervaring leert dat er dan weerstand ontstaat of dat het schrijven van de blog uitgesteld blijft worden. Een blog schrijven is gewoon werk. Het kost tijd, moeite én het levert het bedrijf iets op. Geef je medewerkers er dus ruimte voor in hun planning. Je zult zien dat ze er dan veel serieuzer mee omgaan. Afhankelijk van de diepgang en de lengte van een blog zouden wij hier 4 tot 8 uur voor rekenen.

Stel een eindredacteur aan

Om de kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat alles op tijd online komt is het handig als er één iemand verantwoordelijk is voor de blog. Een soort eindredacteur dus. Kies hiervoor iemand die goed kan schrijven, zoals een contentmarketeer of tekstschrijver. Deze eindredacteur krijgt alle blogs eerst binnen en geeft feedback. Nadat de feedback is verwerkt kan de eindredacteur taalfouten uit het artikel halen, de opbouw verbeteren en zinnen beter lopend maken. Het is altijd fijn als de schrijver van het artikel daarna nog even kan kijken of de essentie van zijn of haar verhaal nog overeind staat.

Deel de resultaten

Bloggen is een perfecte manier om je personal brand te versterken. Veel mensen vinden het leuk als ze een blog hebben geschreven die vaak gelezen en gedeeld is. Deel daarom ook de resultaten van het artikel. Dan weet de schrijver van het artikel waarvoor hij of zij zo hard heeft gewerkt.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.