Wat is content first design?

De term content first zegt het eigenlijk al: je bepaalt eerst wat je wilt vertellen en kijkt vervolgens hoe je dat met design kunt versterken. De teksten hoeven nog niet perfect, maar de grote lijnen moeten bekend zijn voor de start van het designproces. De tekst is het uitgangspunt en fungeert als inspiratie voor het design.

Waarom content first?

Voor bijna elke website is de inhoud het belangrijkste. Het verhaal, de boodschap: daar gaat het om. Het is daarom logisch dat de inhoud het startpunt vormt bij de ontwikkeling van een website. Wanneer er te laat wordt nagedacht over de content ontstaan er problemen:
Blokken moeten aan het einde worden aangepast, omdat de tekst er niet in past. Dit zorgt vervolgens weer voor frustratie bij designers, omdat hun design hierdoor soms niet meer “klopt”.
Er missen complete paginadesigns, omdat er geen rekening is gehouden met een deel van de content.
Er worden concessies gedaan in het overbrengen van de boodschap. Tekstschrijvers moeten rekening houden met het design en daardoor soms suboptimale keuzes maken.
Content marketeers en designers overleggen niet, waardoor mooie kansen gemist worden.

Deze content kun je gebruiken

Storylines
Een storyline is een globale uitwerking van het verhaal dat je wilt vertellen. Deze storyline fungeert als inspiratie voor het design. Uiteindelijk kunnen tekst en beeld samenwerken om dit verhaal zo goed mogelijk over te brengen.

Proto text
Proto text is een ruwe opzet van de teksten. Je kunt hiervoor een draft versie van de webteksten, teksten van de oude website of zelfs teksten van een concurrent gebruiken. Op die manier kan een betere inschatting gemaakt worden van de benodigde blokken en pagina’s.

Definitieve teksten
Natuurlijk kun je ook al definitieve webteksten maken voordat je begint met designen. Ik ben echter van mening dat er nog voldoende speling moet zitten in de teksten. Uiteindelijk is het de combinatie van tekst en beeld die je verhaal het sterkst overbrengt. Maak dus gebruik van beide expertises.

Samenwerking tussen designers en content marketeers

Mooi is dat op deze manier een veel nauwere samenwerking kan ontstaan tussen content marketeers en designers. Zij gaan samen het verhaal vertellen. Zorg er dus voor dat er regelmatig tussen deze partijen overlegd wordt. Designers kunnen meedenken over de content, en de content marketeers over het design. 1 plus 1 is meer dan 2.

Toch liever zelf designen? Dan is onze training Visuele contentcreatie misschien wat voor jou!


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

    Wachtwoord vergeten?