Training Marketing Automation
Big data is booming, en met het groeiend aantal toepassingen zit ook datagedreven marketing in de lift. Goed nieuws, want het betekent dat je als marketing- of salesprofessional geen beslissingen meer hoeft te nemen op basis van gevoel - je hebt tenslotte keiharde data tot je beschikking. Bovendien kun je een groot deel van je activiteiten automatiseren, waardoor je klanten een persoonlijke en relevante behandeling kunt bieden. Data speelt hierbij een sleutelrol. Wil je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon sturen, dan moet je inzicht hebben in het gedrag en het profiel van jouw ideale klant. Marketing Automation geeft je dit inzicht.
In de training Marketing Automation leer je hoe je een voorspelbaar en duurzaam leadmanagementproces inricht. Zodat je altijd op het juiste moment bij de juiste (potentiële) klant relevant kunt zijn.
Wat is marketing automation?
Hoe beter je boodschap aansluit bij de interesses van je doelgroep, hoe eerder je ze overtuigt. Op dat uitgangspunt is marketing automation gebaseerd. Slimme softwareprogramma's verzamelen gegevens over het gedrag en de voorkeuren van prospects en klanten, om ze vervolgens relevante content aan te bieden. Op basis van 'als... dan'-triggers beslist het systeem wie welke blogs, cases, video's of infographics te zien krijgt. Zo is iemand die je prijslijst heeft gedownload rijper voor commerciële content dan een bezoeker die net een eerste blog heeft gelezen. Met marketing automation kun je gericht targetten en zorg je dat iedereen zich persoonlijk benaderd voelt.
Wat kun je na het volgen van de training Marketing Automation
- Je kunt kiezen welk (commercieel) deelproces je wilt automatiseren
- Je leert welke databronnen hierbij belangrijk zijn en hoe je je resultaten kunt blijven meten
- Je kunt buyer persona's (klantprofielen) opstellen met een bijbehorend dataprofiel
- Je achterhaalt met welke bestaande content je direct aan de slag kunt in jouw ‘automated flow’
- Je weet welke gegevens je wilt monitoren en hoe je dat moet doen
- Je hebt een ROI-/businesscase, zodat je kunt voorspellen wat marketing automation je oplevert
- Je weet welke marketing automation- en CRM-systemen er zijn, en welke voor- en nadelen ze hebben
Wie is de trainer?
Eva Broersma - Marketing Automation
Eva gelooft in de kracht van samenwerking, ook als het gaat om leadgeneratie. Met haar eigen onderneming Relevant voor je Klant brengt ze marketing en sales bij elkaar, zodat beide disciplines betere resultaten boeken en er geen leads verloren gaan. 'Smarketing', heet dat. Marketing automation speelt hierbij een sleutelrol. De trainingen van Eva zijn energiek, interactief en inhoudelijk. Ze trapt geen open deuren in, maar laat je ontdekken hoe je het maximale uit leadgeneratie kunt halen.
Programma van de training Marketing Automation
Dag 1
College 1
- De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
- De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
- Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?
College 2
- Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
- Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag en welke persoonskenmerken geef jij punten?
- Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?
Dag 2
College 3
- 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
- Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
- Jouw ideale leadproces: stappen en planning
College 4
-
De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
-
Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
- De ROI van marketing automation: jouw business case
Voor wie is de training Marketing Automation bedoeld?
De training is bedoeld voor iedereen die ervaring heeft met marketing en klaar is voor een volgende stap. Denk aan:
- ondernemers
- (ZZP) marketing consultants
- sales managers
- data-/CRM-specialisten
Hoe bereid ik me voor?
Neem je eigen laptop mee naar de training. Voor de eerste dag hoef je niets voor te bereiden. Ook hoef je van tevoren geen lesmateriaal aan te schaffen, want dat ontvang je tijdens de training. Wel krijg je tussen de eerste en tweede trainingsdag een praktijkopdracht mee.
Voorbeelden
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
mrt
apr
jun
aug
okt
nov
jan
mrt
apr
jun
aug
sep
nov