Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics is de populairste webanalysetool ter wereld. Je kunt er nauwkeurig mee analyseren wat er op je website gebeurt. Waar komen bezoekers vandaan, welke pagina’s bezoeken ze, hoe lang blijven ze hangen en waar haken ze af? 

Gebruik je Google Analytics al, dan ben je waarschijnlijk gewend aan de ‘oude’ versie: Universal Analytics (UA). Maar nu heeft Google een nieuwe versie gelanceerd: Google Analytics 4 (GA4). 

 

Universal Analytics vs Google Analytics 4 data

Google Analytics 4 is anders dan de Universal Analytics. Grote kans dus dat je even de tijd moet nemen om de nieuwe tool te leren kennen. Vooral de verwerking en weergave van data is anders. Dit zijn de grootste verschillen:

 

De manier van meten
Het grootste verschil zit ‘m in de manier van meten. Alle inzichten in GA4 zijn namelijk gebaseerd op gebeurtenissen op je site (of app) en acties van bezoekers. In UA is dat gebaseerd op sessies van bezoekers. De nieuwe manier van meten moet het inzichtelijker maken waar de knelpunten van je website zitten en welke route je bezoekers precies afleggen. Geen zorgen! Het aantal gebruikers vind je ook gewoon nog terug in je dashboard.

 

Nieuwe metrics
GA4 maakt gebruik van nieuwe metrics. Omdat de manier van meten echt anders is, kun je de meeste resultaten helaas niet met elkaar vergelijken. Daarom is het verstandig om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan te maken, ook al gebruik je ‘m nog niet, zo kan het wel alvast data verzamelen. 

 

AVG-proof
GA4 is meer AVG-proof. De privacywetgeving waar je in de hele Europese Unie verplicht bent aan te voldoen. Voldoe je hier niet aan? Riskeer je een fikse boete. Met de nieuwe GA4 hoef je je hier minder zorgen om te maken, want je voldoet al sneller aan die wet. De nieuwe analytics voldoet aan de wet door onder andere de volgende veranderingen:

  • Het logt geen IP-adressen
  • Er worden regionale controles uitgevoerd

 

Alles dat je moet weten over Google Analytics 4 | Dutchwebdesign

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is ontwikkeld om het leven van marketeers makkelijker te maken, niet moeilijker. Natuurlijk is er het een en ander veranderd, ook vanwege de aangescherpte AVG. Maar dat is iets waar we als marketeers helaas niet omheen kunnen. Je kunt in nadelen denken, maar kijk ook vooral naar de vele voordelen! Zoals:

 

Betere handmatige rapporten
Anders en makkelijker dan in Universal Analytics kun je handmatige rapporten maken. In de rapporten kun je ook kiezen voor verschillende visualisatie opties, zodat je meteen een aantrekkelijk overzicht voor je klant of opdrachtgever kunt maken. Sla ‘m op en pak ‘m er regelmatig bij!

 

Betere cross-channel tracking
Door slimmere metingen van gebeurtenissen en niet sessies, worden de conversies beter doorgemeten. Bijvoorbeeld: iemand opent een advertentie op zijn laptop en converteert vervolgens op mobiel: dit wordt dan als een conversie gezien voor de advertentie. 

 

Makkelijkere conversie meting
Het is makkelijker om je conversies in te stellen en ook te uploaden naar andere accounts van Google, zoals Google Data Studio en Google Ads. GA4 herkent namelijk automatisch al de events die gebeuren op je website, die je daarna zelf gemakkelijk kunt aanmerken als conversies.

 

Hoe maak je een Google Analytics 4-property aan?

Heb je nog geen Google Analytics 4-property aangemaakt voor jouw website of app? Dan raden we je aan dit zo snel mogelijk te doen. Zo kan de property alvast beginnen met het verzamelen van data, terwijl jij je langzaam in de nieuwe tool verdiept en gefaseerd afscheid neemt van je huidige beste vriend: Google Universal Analytics. Een GA4-property aanmaken is heel simpel:

  1. Open je Universal Analytics-account
  2. Ga linksonder naar ‘Beheer’
  3. Klik in de middelste kolom (Property) op de eerste optie: ‘Instelassistent voor GA4’
  4. Kies voor ‘Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken; en doorloop de stappen

Succes!

 

Op tijd aan de slag met Google Analytics 4

Zoals we al zeiden, is de kans groot dat je opnieuw je draai moet vinden in de Analytics-tool en moet ontdekken welke mogelijkheden waar zitten. Niet zo’n zin om ellenlange artikelen te lezen en talloze instructievideo's te bekijken? In onze Google Analytics 4-training nemen we je mee door de tool, zodat jij feilloos kunt overstappen. 

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.