Opleiding Online Marketing Strateeg

Hoe laat je je merk online groeien, hoe vind je aansluiting bij potentiële klanten en ben je echt onderscheidend in je aanpak en propositie? Als online strateeg buig je je over dit soort vragen. De antwoorden liggen in verschillende vakgebieden, werkwijzen en technologieën. Tijdens de opleiding Online Marketing Strateeg leer je er een aantal kennen en kijk je vanuit verrassende invalshoeken naar je online merk. Na afloop ken je nieuwe manieren om je online strategie te versterken. Inzichten waarmee je direct aan de slag kunt. 

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Online Marketing Strateeg bestaat uit twaalf trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat doet een online strateeg?

Als online strateeg vertaal je de ambities en toekomstplannen van jouw organisatie naar een strategie voor online concepten, social media en e-commerce. Daarbij kijk je onder andere naar marktontwikkelingen, businessmodellen en nieuwe technologieën. Meestal werk je in multidisciplinaire teams, waarin je de lijnen uitzet en de route bewaakt.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Marketing Strateeg

Na afloop kun je onder andere:

  • Design Thinking toepassen om creatieve, kansrijke ideeën te genereren;
  • Strategieën toepassen om klanten via de customer journey aan je te binden;
  • Tools en technieken toepassen om je online merk sneller te laten groeien;
  • Een agile marketingproces inrichten;
  • Buyer persona's opstellen en inzetten voor effectieve marketing automation.

Programma van de opleiding Online Marketing Strateeg

Online Marketingstrategie

Dag 1

  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
  • Maak een situatie-analyse
  • Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
  • Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
  • Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
  • Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
  • Je doelgroep, propositie en brand bepalen
  • De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk

Dag 2

  • Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
  • Je online marketingstrategie verder uitwerken
  • Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
  • Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
  • Acties bepalen
  • Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics

Customer Journey Marketing

College 1

  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?

College 2

  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

Design Thinking

Dag 1

  • Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.

Dag 2

  • Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
  • Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.

Dag 3

  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
  • Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de cursus en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?

Growth Hacking in a Day

College 1  

  • Introductie in growth hacking: hoe is het ontstaan, en welke bedrijven zijn er succesvol in?
  • Definieer je groei-KPI: welke doelen wil je in de eerste drie maanden bereiken? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich hierop focust?
  • Crash course '7 Pillars of Growth Hacking': leer snel hoe je de zeven pijlers van growth hacking toepast

College 2

  • Analyse van je salessysteem, website en onlinemarketingapparaat: wat kun je ermee, wat nog niet en hoe bereik je sneller resultaat?
  • Ontwikkel je eerste growth-hackingplan voor de komende drie maanden

 

Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie

Dag 1

College 1

  • First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
  • Wat hebben ze met elkaar te maken?
  • Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?

College 2

  • Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
  • Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
  • Wat is een Sprint Review?
  • En wat is een Sprint Retrospective?

Dag 2

College 3

  • Aan de slag met Scrum
  • Handige tools om te gebruiken
  • Aanloop naar je eerste Sprint

College 4

  • Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
  • Verdieping: Scaling Agile
  • Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
  • Retrospective

Marketing Automation

Dag 1

College 1

  • De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
  • De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
  • Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?

College 2

  • Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
  • Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag  en welke persoonskenmerken geef jij punten?
  • Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?

Dag 2

College 3

  • 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
  • Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
  • Jouw ideale leadproces: stappen en planning

College 4

  • De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
  • Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
  • De ROI van marketing automation: jouw business case

Opleidingsdata

19
mei
Di 19 mei 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Di 19 mei 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
24
jun
Wo 24 juni 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Wo 24 juni 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
21
aug
Vr 21 augustus 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Vr 21 augustus 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
30
sep
Wo 30 september 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Wo 30 september 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
2
nov
Ma 02 november 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Ma 02 november 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
4
dec
Vr 04 december 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Vr 04 december 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
7
jan
Do 07 januari 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Do 07 januari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
19
feb
Vr 19 februari 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Vr 19 februari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
31
mrt
Wo 31 maart 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Wo 31 maart 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
31
mei
Ma 31 mei 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Ma 31 mei 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
29
jul
Do 29 juli 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Do 29 juli 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
1
okt
Vr 01 oktober 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Vr 01 oktober 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie
23
nov
Di 23 november 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €1.298,- Di 23 november 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €1.298,-
5.192,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.