Training Design Thinking

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld zoals Apple, Google en Tesla gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk of ondernemer? Tijdens deze vierdaagse opleiding leer je denken als een ontwerper en werk je aan de hand van deze methode een eigen concept uit van A tot Z.

Deze vierdaagse training kun je niet remote volgen.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties op een creatieve manier problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Met Design thinking verken je mogelijkheden om resultaten te creëren waarmee je eindgebruiker of klant écht geholpen is. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

Design Thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Wat kun je na het volgen van de training Design Thinking

Tijdens deze vierdaagse opleiding ontwikkel je aan de hand van de Design Thinking-methode een concept van A tot Z.  Je leert de methode toepassen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar je gaat vooral zelf flink aan de slag. Je brengt een eigen casus uit je werkpraktijk mee naar de trainingsdagen. Het leereffect is het grootst als je alle methoden en technieken die je tijdens de opleiding leert ook direct in de praktijk toepast. Als je alle huiswerkopdrachten wilt maken, reken dan op ongeveer één dag per week studiebelasting. Na het afronden van de opleiding kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor design thinking uitwerken
  • Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen
  • Creatieve technieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Methodes gebruiken om de goede ideeën te selecteren en tegelijkertijd draagvlak te creëren voor de uitvoering
  • Een prototype ontwikkelen in de vorm van een website, een app en/of een promo-video
  • De waardepropositie van een sterk concept definiëren
  • Een concept overtuigend presenteren

Wie is de trainer?

Maarten Jurriaanse - Design Thinking

Maarten is ervan overtuigd dat we al onze dromen kunnen waarmaken, als we onze verbeeldingskracht maar durven aan te spreken. Na 6 jaar zweten en feesten als designer bij Studio Dumbar, startte hij in 2004 met 4 partners PingPong Design op: een creatief bureau dat merken, producten en verhalen ontwerpt voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Hij ontdekte dat de beloftes die opdrachtgevers aan klanten doen, vaak niet stroken met hoe zo’n opdrachtgever handelt. Sindsdien probeert Maarten de verbinding te leggen tussen aanbieders en gebruikers. Zodat teams voortaan wél radicale beloften kunnen doen én waarmaken. 

Ervaringen

Dit is de meest complete cursus die ik ooit heb gevolgd. In vier dagen ga je van het bedenken van een concept of product dat waarde heeft, naar het maken van een website, promotiefilm en een prototype voor een app. Klinkt veel en voor de leek misschien intimiderend, maar docent Minke Havelaar heeft stapsgewijs laten zien dat het heel goed mogelijk is. De opbouw was helder en behapbaar. De invulling was een goede balans van theorie en inspirerende voorbeelden van campagnes en sprekers. En de methode was met interactieve lessen en veel met elkaar meekijken perfect omdat alles wat je leert blijft hangen, en anderen opbouwende kritiek geven heel zinvol is voor je eigen creatieve proces. De sfeer waarbinnen dit alles plaats vond was prettig en dat is toe te schrijven aan de positief ingestelde docent. Haar ervaring en creativiteit maakte wat mij betreft het verschil bij deze cursus.

Tahirah Salomon, Graphic Designer bij de Volkskrant, via Springest

 

 

 

 

Voor wie is de training Design Thinking bedoeld?

Design thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, content managers en social mediastrategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Het niveau van je medecursisten is hoog. Je netwerk breidt zicht uit met een aantal specialisten uit de marketing- of creatieve sector.

Lees de evaluaties van deze opleiding op Springest.

Na het volgen van de training ontvang je het certificaat Marketing Business School -  Design thinking.

Hoe bereid ik me voor?

Deze opleiding vergt thuiswerk. Reserveer tussen de trainingsdagen minimaal twee dagdelen om je concept steeds verder uit te werken.

Voorbeelden

Waarom Design Thinking?

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems.

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, University of Technology Sydney

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation'

 

Hoe werkt Design Thinking?

Design thinking is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, prototypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.

Design thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Afbeelding: De vijf stappen in het Design thinking-proces

Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?

Al onze trainingen en opleidingen zijn als maatwerk beschikbaar. Lees meer over onze in-company oplossingen

Training Design Thinking

Eerstvolgende training
  •    Ma 10 jan, ma 24 jan, ma 7 feb & ma 21 feb 2022
  •    Utrecht
  •   + certificaat
Bekijk alle data

Niveau: hbo Aantal dagen: 4

Hulp bij het kiezen?

Heb je een vraag die niet meteen wordt beantwoord op de pagina? Of wil je gewoon samen met iemand sparren over jouw opleidingstraject? Bel dan met Nienke, onze opleidingsadviseur.

Nienke Rothuis Opleidingsadviseur 030 207 8200

Hoe ziet het programma van de training Design Thinking eruit?

Dag 1

  • Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.

Dag 2

  • Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
  • Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.

Dag 3

  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
  • Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de training en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?

Hoe ziet het programma van de training Design Thinking eruit?

Dag 1

  • Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.

Dag 2

  • Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
  • Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.

Dag 3

  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
  • Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de training en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?

Download de brochure

Liever alle informatie op één plek, download dan hier de brochure!
Download de Design Thinking brochure

You got this!

We hebben je inschrijving ontvangen en sturen je snel een bevestiging.

Klaar om de next step in je carrière te zetten?

  Start Locatie Cursustijden Prijs      
10 jan 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
9 mrt 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
1 jun 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
21 jul 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
7 sep 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
18 nov 2022 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
13 jan 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
9 mrt 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
3 mei 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
27 jun 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
11 sep 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-
10 nov 2023 Utrecht 10:00 - 16:45 1.925,-

Deze cursisten gingen je voor:

Gemiddeld scoren wij een 9,2 volgens 14995 cursisten

Ilona Theben Tervile - Moerland
   Interaction Design    Eindcijfer: 8

Training Interaction Design gevolgd en werd gegeven door Eddy Boeve. Eddy geeft een duidelijke presentatie en reikt je handvatten aan om zelf met je idee aan de slag te gaan. Na de cursus nog een handig naslagwerk ontvangen omdat niet alles tijdens de training uitgebreid besproken kon worden. De Competence Factory is een fijne plek om cursussen te volgen aan alle faciliteiten is gedacht.

George Grawden
Ministerie van Justitie en Veiligheid
   Zakelijk tekenen    Eindcijfer: 10

Hartelijk dank voor het toezenden van de presentatie van de tweede dag en je plezierig overkomende mailberichten. Ik vond het heel leerzaam en heb het enorm naar m’n zin gehad. Dus ik ben enthousiast over Anne.

Voor wat betreft feedback. Ik heb alle lof voor de maatregelen die jullie hebben getroffen. Het voelde voor mij veilig en schoon. De lokalen zijn ruim opgezet, dus we konden meer dan voldoende afstand van elkaar houden. De inrichting ziet er trouwens ook heel vlot uit. Leuk! Ook de bewegwijzering vond ik voldoende duidelijk. Mocht ik nog vragen over een eventuele vervolg of aanvullende studie hebben, zal ik je zeker benaderen.

Nikki Theuns
JAMWerkt
   Marketing automation    Eindcijfer: 10

Overzichtelijke cursus met een duidelijk stappenplan. Goede combinatie van theorie en praktijk. Docente had veel kennis / ervaring over het onderwerp. We waren maar met een kleine groep, waardoor er veel persoonlijke aandacht was voor eigen cases / bedrijf. Ik heb het idee dat ik direct aan de slag kan met marketing automation!

Check onze veelgestelde vragen

  • Kan ik een training of opleiding ook online volgen?
  • Kan ik alle trainingen volgen als ik nog geen ervaring heb?
  • Ik heb al wat ervaring. Welk niveau moet ik volgen?
  • Wie is mijn trainer?
  • Wat kan ik na de training(en) verwachten?
  • Wat als ik na afloop van de training(en) behoefte heb aan meer begeleiding?

Even overleggen?

Vind de training of opleiding die het beste bij je past! Nienke denkt graag met je mee.

Plan een gratis intake Direct contact: 030-2078200

Nienke Rothuis
Career coach

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.