Opleiding Innovation Manager
Blijven innoveren is de enige manier om relevant te blijven in de markt. Zeker nu nieuwe technologieën elkaar snel opvolgen en klanten verwachten dat je in het tempo meegaat. Als innovation manager leid je de innovatie van organisaties in goede banen. Hiervoor heb je niet alleen kennis van nieuwe technologieën nodig, maar moet je ook weten hoe je kansrijke ideeën genereert én uitvoert. In de opleiding Innovation manager leer je hier de tools en technieken voor: Innovatiestrategie om een strategie uit te stippelen, Design Thinking om concepten te ontwikkelen, Zakelijk tekenen om ze te visualiseren, Design Thinking Facilitator om ze succesvol in de praktijk te brengen, en om het hele proces te faciliteren binnen je team.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Innovation Manager bestaat uit tien trainingsdagen en 4 trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een innovation manager?
Als innovation manager zorg je ervoor dat een organisatie blijft vernieuwen. Dit doe je vooral door te adviseren en faciliteren – in feite creëer je de voorwaarden die nodig zijn voor innovatie. Je maakt afspraken over werkwijzen, tools en technologieën en zorgt dat iedereen met nieuwe concepten aan de slag kan; of het nu om ideeëngeneratie of -uitvoering gaat.
Whitepaper creatief verandermanager worden, waar begin je?
Voor organisaties is het belangrijk dat ze flexibel blijven. Zo kunnen ze beter inspelen op veranderingen en stellen ze hun toekomst veilig. Sommige organisaties hebben moeite om hierin mee te komen – en dat zijn precies de organisaties die jij als (creatief) verandermanager gaat helpen. In deze whitepaper geven we je meer informatie, zodat je straks als creatief verandermanager aan de slag kunt.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Innovation Manager
Na het afronden van deze opleiding kun je onder andere:
- Je eigen innovatiemissie formuleren en deze koppelen aan de bedrijfsstrategie;
- Innovatiedoelen stellen voor je organisatie;
- Een budget opstellen voor innovatie;
- Een stappenplan voor Design Thinking uitwerken;
- Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen;
- Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren;
- Methodes gebruiken om goede ideeën te identificeren en draagvlak te creëren voor de uitvoering;
- Tekenen inzetten om problemen op te lossen met teams;
- Besluitvormingsprocessen visueel faciliteren;
- Creatieve workshops faciliteren met tekenen;
- Strategische plannen visualiseren;
- Customer insights & customer journeys tekenen.
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Chantal Verweij
Chantal werkt al meer dan 25 jaar op het snijvlak van communicatie, digitalisering en innovatie. Met haar bedrijf De Inspiratiebrigade helpt ze organisaties veranderen, innoveren en vooruitkijken. Daarvoor gebruikt ze de Design Thinking-methode. Als ervaren spreker en dagvoorzitter weet Chantal de aandacht tijdens haar trainingen goed vast te houden. En als praktijkmens mixt ze theorie met praktische inzichten en how-to’s.
Anne Zeegers
Als zakelijk illustrator visualiseert Anne elke dag lastige vraagstukken voor organisaties. Met heldere, duidelijke tekeningen maakt ze informatie laagdrempeliger – en de wereld een stukje vrolijker. Toen ze een coachingstraject voor ontwerpers met een identiteitscrisis volgde, kwam ze in aanraking met het trainersvak. Inmiddels geeft ze regelmatig workshops en coacht ze ontwerptrajecten. In Anne’s trainingen krijg je alle ruimte om opdrachten naar je eigen hand te zetten, zodat je jouw vertelmanier verder kunt ontwikkelen.
Suzanne Warmerdam
Suzanne werkte ruim 20 jaar in het bedrijfsleven voordat ze in 2017 haar eigen bedrijf startte. Als trainer & coach laat ze deelnemers in al haar sessies tekenen. Dat kan iedereen, is haar overtuiging, ook wie denkt van niet! Tijdens haar trainingen geeft ze je veel ruimte om zelf aan de slag gaan. Daardoor gaat je creativiteit stromen en ontstaan de beste ideeën. Suzanne brengt je op een speelse manier buiten je comfortzone, waardoor zowel je tekenvaardigheid als je mindset groeit. Je kunt het geleerde direct toepassen in je werk en daarmee impact maken!
Maarten Jurriaanse
Maarten is ervan overtuigd dat we onze dromen kunnen waarmaken, als we onze verbeeldingskracht maar durven gebruiken. Na 6 jaar zweten en feesten als designer bij Studio Dumbar, startte hij in 2004 Ping-pong Design: een bureau dat merken, producten en verhalen ontwerpt in binnen- en buitenland. Hij ontdekte dat opdrachtgevers zich vaak niet aan hun woord houden. Sindsdien probeert Maarten aanbieders en gebruikers te verbinden, zodat teams voortaan alleen nog beloftes doen die ze wél kunnen waarmaken.
Yuen Yen Tsai
Yuen Yen is een zelfstandig facilitator design thinking en samenwerkingscoach. Ze heeft ervaring met serious gaming, bij de overheid en in de ICT-sector. Ze heeft het meest geleerd door kansen te pakken, dingen uit te proberen en vooral door fouten te maken. Tijdens haar trainingen vertelt Yuen Yen je graag over haar eigen missers. Verder laat ze zien hoe je design thinking leert kennen en toepassen met een play-mindset . Zo word je de eigenaar van je eigen leerproces én je resultaten.
Vitas Kersbergen
Wie is de doelgroep, en welk probleem lossen we nou eigenlijk op? Hoe voegen we echt waarde toe voor gebruikers van een bepaald product? Van dit soort vragen wordt Vitas enthousiast. Hij studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit, om zich daarna in innovatie en design thinking te verdiepen. Inmiddels helpt hij als proposition hero allerlei ondernemers bij de ontwikkeling van sterke proposities. Daarnaast geeft hij trainingen, waarbij cursisten zoveel mogelijk zelf aan de slag gaan. Want design thinking is tof, maar design doing levert je de beste inzichten.
Voor wie is de opleiding Innovation Manager bedoeld?
Deze opleiding is bedoeld voor toekomstige innovators en professionals die meer impact en vernieuwing willen bereiken binnen organisaties. We zien veel business development managers, (afdelings)managers, projectleiders, ondernemers, marketing- en communicatieadviseurs.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Innovation Manager eruit?
-
1 Innovatiestrategie
Dag 1
- Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt? Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
- Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
- Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
- Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie.
- Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
- Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
- Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
- De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
- Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?
-
2 Zakelijk Tekenen
Dag 1 Ochtend
- Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?
- Basisvormen
- Mensen en emoties tekenen
- Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
- Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
- Oefenen met templates ontwerpen
- Feedback op je werk
- Jouw beelden naar the next level
- Live tekenen
- Praatplaten visualiseren
-
3 Design Thinking
Dag 1
- Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
- Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
- Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.
- Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
- Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
- Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
- Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
- Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.
- Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
- Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
- Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
- Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
- Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.
- Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
- Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
- Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
- Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
- Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de training en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?
-
4 Design Thinking Facilitator
Ochtend
- We bespreken de theorie over creatief leider- en volgerschap.
- Je werkt in meerdere rondes een persoonlijke case uit.
- We reflecteren op de invulling die je de case hebt gegeven.
- Samen sluiten we af met een diner en een interactieve sessie.
- We reflecteren op het programma tot dusver.
- We gaan verder met je persoonlijke case.
- We ronden af met zelf- en groepsreflectie.
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Innovation Manager direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?
Andere cursisten volgden daarna ook deze trainingen