Training Innovatiestrategie
Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Als het niet lukt, krijgt ‘gebrek aan executiekracht’ vaak de schuld. Maar de oorzaak ligt meestal dieper: er ontbreekt een goede innovatiestrategie. In de training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren.
Wat is een innovatiestrategie?
In een innovatiestrategie maak je duidelijk welke rol innovatie heeft in het halen van je bedrijfsambities. Het is een praktische tool om je innovatiedoelen scherp te krijgen, een gedeelde visie op succes te ontwikkelen en te bepalen welke ideeën het investeren waard zijn. Een innovatiestrategie bestaat uit een thesis en een innovatieportfolio.
Wat kun je na het volgen van de training Innovatiestrategie
- Je kunt je eigen innovatiemissie formuleren en 'm aan je bedrijfsstrategie koppelen
- Je weet welke trends wel en geen impact op je businessmodel hebben
- Je kunt innovatiedoelen stellen voor je organisatie.
- Je weet welke organisatiemodellen je kunt hanteren voor innovatie
- Je weet hoe je een budget op kunt stellen voor innovatie
- Je weet welke methoden je kunt gebruiken om het innovatieproces te sturen
Wie is de trainer?
Chantal Verweij - Innovatie
Chantal werkt al meer dan 25 jaar op het snijvlak van communicatie, digitalisering en innovatie. Met haar bedrijf Inspiratiebrigade helpt ze bedrijven en instellingen vooruitkijken, veranderen en innoveren. Daarbij gebruikt ze haar kennis van Design Thinking om teams en managers voorbij hun eigen aannames te brengen, zodat ze met en voor gebruikers gaan innoveren. Als ervaren spreker en dagvoorzitter weet Chantal de aandacht tijdens haar trainingen goed vast te houden. En als praktijkmens mixt ze theorie met hele praktische inzichten en how-to’s.
Programma van de training Innovatiestrategie
Dag 1
- Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt? Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
- Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
- Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
- Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie.
Dag 2
- Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
- Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
- Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
- De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
- Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?
Voor wie is de training Innovatiestrategie bedoeld?
De training Innovatiestrategie is bedoeld voor iedereen die innovatie strategisch wil benaderen in plaats van ad hoc. Denk aan product owners, productontwikkelaars, business development managers, innovatiestrategen en marketeers. Maar ook voor managers en CEO's is deze training nuttig (en leuk)!
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
jan
feb
apr
jun
okt
nov
jan
apr
jul
okt