Training Innovatiestrategie

Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Als het niet lukt, krijgt ‘gebrek aan executiekracht’ vaak de schuld. Maar de oorzaak ligt meestal dieper: er ontbreekt een goede innovatiestrategie. In de training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren.

Wat is een innovatiestrategie?

In een innovatiestrategie maak je duidelijk welke rol innovatie heeft in het halen van je bedrijfsambities. Het is een praktische tool om je innovatiedoelen scherp te krijgen, een gedeelde visie op succes te ontwikkelen en te bepalen welke ideeën het investeren waard zijn. Een innovatiestrategie bestaat uit een thesis en een innovatieportfolio.

Wat kun je na het volgen van de training Innovatiestrategie

  • Je kunt je eigen innovatiemissie formuleren en 'm aan je bedrijfsstrategie koppelen
  • Je weet welke trends wel en geen impact op je businessmodel hebben
  • Je kunt innovatiedoelen stellen voor je organisatie.
  • Je weet welke organisatiemodellen je kunt hanteren voor innovatie
  • Je weet hoe je een budget op kunt stellen voor innovatie
  • Je weet welke methoden je kunt gebruiken om het innovatieproces te sturen

Programma van de training Innovatiestrategie

Dag 1: Trends, impact en missie

  • Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt?   Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
  • Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
  • Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
  • Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie. 

Dag 2: Doelen, portfolio, organisatie en methode

  • Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
  • Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
  • Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
  • De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
  • Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?

Voor wie is de training Innovatiestrategie bedoeld?

De training Innovatiestrategie is bedoeld voor iedereen die innovatie strategisch wil benaderen in plaats van ad hoc.  Denk aan product owners, productontwikkelaars, business development managers, innovatiestrategen en marketeers. Maar ook voor managers en CEO's is deze training nuttig (en leuk)!

Trainingsdata

3
dec
Do 3 dec & do 17 dec 2020 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Do  3, do 17 dec
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
5
feb
Vr 5 feb & vr 19 feb 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Vr  5, vr 19 feb
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
12
apr
Ma 12 apr & ma 26 apr 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Ma 12, ma 26 apr
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
18
jun
Vr 18 jun & vr 25 jun 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Vr 18, vr 25 jun
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
6
aug
Vr 6 aug & vr 13 aug 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Vr  6, vr 13 aug
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
13
okt
Wo 13 okt & wo 20 okt 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Wo 13, wo 20 okt
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie
26
nov
Vr 26 nov & vr 3 dec 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Vr 26, vr  3 dec
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
1.125,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Innovation Manager

Leer hoe je met Innovatiestrategie, Design thinking, Agile/Scrum, Design Sprints en Zakelijk Tekenen je organisatie versterkt

€295,- voordeel

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

26 oktober 2020 | Noortje Noy

3 tips van branding specialist Leila Mulder

Branding is mega-belangrijk. Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je. Branding-specialist Leila Mulder geef…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.