1. Zorg voor heldere KPI’s

Groei is fantastisch. Maar hoeveel groei wil (en kun) je eigenlijk realiseren? Begin ermee om dit helder in beeld te brengen, want zo maak je je doelen meetbaar. 

Om zo’n doel in cijfers te vatten (en er een KPI van te maken: een Key Performance Indicator), kun je bijvoorbeeld een SWOT-analyse uitvoeren. Je brengt dan de sterke en zwakke punten van je propositie in beeld, gecombineerd met de kansen en bedreigingen in de markt. 

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de groeicijfers van de branche waarin je werkt. Zijn die gemiddeld 20%? Dan is jouw eerste uitdaging om in elk geval ook deze groei te realiseren. Wil je juist een hoger percentage halen? Dan moet je gericht sturen op het vergroten van je marktaandeel. Daarbij is het belangrijk dat je je relevante data in beeld brengt, zodat je hier inzichten uit kunt halen. Heb je een webwinkel? Dan kunnen levertijden en scores uit reviews cijfers zijn om op te sturen. 

Je KPI’s kun je het beste bijhouden in een overzichtelijk dashboard in Google Data Studio. Fosby-collega Bryan Thijssen vertelt hier alles over in de training Datavisualisatie met Google Data Studio.

 

2. Kijk naar omzet, maar stuur ook op marge

Wat is de gemiddelde marge op je producten of diensten? Een interessante vraag. Maar nog interessanter is het om te weten in hoeverre elk specifiek product bijdraagt aan de winst. Anders dan je misschien verwacht, zijn producten met een relatief lage marge namelijk niet per se minder waardevol. Ze kunnen aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en daardoor meer verkeer naar je website lokken. Daarmee zorgen ze uiteindelijk toch voor een goede bijdrage aan je totale winst. 

In Google Analytics kun je zien waar je klanten vandaan komen en welke producten en diensten een sterke bijdrage leveren aan je omzet.  

Wil je wegwijs worden in Analytics, zodat je deze cijfers makkelijker kunt vinden? Fosby-expert Jeroen de Koning helpt je hiermee in de training Google Analytics basis. 


3. Focus op Customer Lifetime Value

Je wilt groeien? Vergeet dan je bestaande klanten niet! Omzet kan namelijk ook bij hen vandaan komen. Kijk dus altijd verder dan alleen de eerste transactie. Door je strategie aan te passen op herhaalaankopen of actief gerelateerde producten te pushen, kun je een hogere Customer Lifetime Value realiseren. Dat wil zeggen dat je klanten langer ‘blijven hangen’ en meerdere aankopen doen. Die klanten zijn van hoge waarde. 


4. Maak gebruik van Tooling, Marketing automation en AI.

In een marketingstrategie gebruik je vaak het See-Think-Do-Care model. Elke fase in dit model gaat over een ander moment in de Customer Journey: de klantreis. In de ‘Care’-fase, waarin je klanten vasthoudt en de Customer Lifetime Value vergroot, kun je Marketing Automation goed gebruiken. Klanten krijgen dan automatisch de juiste informatie toegestuurd. 

Met tools zoals Channable of ChannelEngine, kun je heel makkelijk spelen met je prijzen. Dit is interessant als je op je marges wilt sturen. En door gebruik te maken van Machine Learning en Artificial Intelligence (AI), kun je met Smart Shopping je Cash Cows (producten waarbij de marktgroei laag is, maar het marktaandeel hoog) met weinig inspanning verkopen. Zo houd je tijd en energie over om je op producten met een hogere marktgroei te focussen. Smart Shopping is een tool binnen Google Ads waarmee je jouw producten makkelijk automatisch plaatst. 


5. Meten is weten

Ondernemerschap en onderbuikgevoel gaan vaak goed samen. Maar dat is natuurlijk niet iets waar je vol vertrouwen op kunt sturen. Combineer je intuïtie als ondernemer met data en cijfers. Zo ben je in staat om de beste beslissingen te nemen.

 

Datagedreven aan de slag!

Wil jij leren om op cijfers te sturen en datagedreven te werk te gaan, zodat je heldere KPI’s opstelt en groei realiseert? Volg dan de opleiding Data Driven Marketeer

 

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.