Opleiding Data Driven Marketeer

Wie is de marketeer van de toekomst? Wij denken: iemand die intuïtie en creativiteit combineert met keiharde kennis van data. Want data is zo’n beetje de belangrijkste bron voor strategie geworden. In deze opleiding leer je alles wat je moet weten om als data driven marketeer aan de slag te kunnen. Van datacollectie en -analyse tot datavisualisatie en marketing automation: na afloop heb je de skills om met jouw marketingcampagnes meetbare impact te maken.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding bestaat uit vier trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat doet een data driven marketeer?

In essentie is ‘data driven marketing’ best simpel: je neemt marketingbeslissingen op basis van data. Maar welke data gebruik je precies, waarom, en waar haal je die vandaan? En wat doe je met de inzichten die je eruit haalt? Als data driven marketeer weet je hoe je data gebruikt als grondstof voor effectieve campagnes. Je kunt data verzamelen en analyseren, maar ook visualiseren voor jezelf en je stakeholders. Handig, want zo kun je de waarde van je campagnes aantonen in euro’s. Ook pas je data toe en gebruik je marketing automation om relevante data op te halen.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Data Driven Marketeer

  • Je kunt een datagedreven marketingplan opstellen, inclusief KPI’s en een investeringsprognose
  • Je weet hoe je relevante data verzamelt, analyseert en overzichtelijk visualiseert
  • Je kunt data interpreteren en strategische keuzes maken om je marketingcampagnes te optimaliseren
  • Je weet hoe je buyer persona’s (klantprofielen) opstelt aan de hand van een dataprofiel
  • Je kunt aan de slag met marketing automation, op basis van een ROI-/businesscase.

Programma van de opleiding Data Driven Marketeer

Data Driven Marketingstrategie

Dag 1

College 1

  • Wat is data driven marketing? 
  • De laatste trends en best practices op het gebied van (online) data
  • Verschillende databronnen en datamodellen
  • Databases: hoe zitten ze in elkaar en wanneer werken ze goed? 

College 2

  • Gaan we in op de vraag “Hoe neem je beslissingen op basis van data?
  • Het opstellen van een campagneplan met data metingen
  • ‘Key’ cijfers voor data driven marketing 
  • Jouw persoonlijk casus

Dag 2

College 3

  • Verdieping en feedback op eigen data driven marketingstrategie. 

College 4

  • Do’s en don’ts voor een data driven marketingstrategie
  • Tussentijd optimaliseren: werken met submetrics 
  • Inzet van data personalisatie; retargeting, liquid content en marketing automation
  • Data visualiseren in dashboards voor interne zichtbaarheid
  • De ROI van data driven marketing

Marketing Automation

Dag 1

College 1

  • De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
  • De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
  • Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?

College 2

  • Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
  • Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag  en welke persoonskenmerken geef jij punten?
  • Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?

Dag 2

College 3

  • 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
  • Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
  • Jouw ideale leadproces: stappen en planning

College 4

  • De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
  • Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
  • De ROI van marketing automation: jouw business case

Datavisualisatie met Google Data Studio

Dag 1:

  • Google Data Studio
    • Wat is het?
    • Hoe werkt het?
    • Wat kan het?
  • Gegevensbronnen koppelen: de start van elk dashboard
  • Belangrijkste menu-opties
  • Stappenplan data visualiseren
  • Gegevensbeheer
  • Gegevensbron, dimensie en statistiek
  • Diagrammen
  • Filters en vergelijkingen
  • Periode
  • Gegevens mengen
  • Lay-out en huisstijl
  • Dashboards automatisch versturen

Dag 2:

  • Terugblik dag 1
  • KPI's en meetplan
  • Statistieken en grafieken
  • Praktijk analyses: bestaande en eigen dashboards
  • Databronnen combineren
  • Aangepaste velden
  • Use cases
  • Design/UX, waar moet je op letten?

Voor wie is de opleiding Data Driven Marketeer bedoeld?

Deze opleiding is voor alle toekomstgerichte marketeers, marketingmanagers en communicatieprofessionals die meer data gedreven willen werken. Wil jij beter beslissingen nemen? De resultaten van je campagnes kunnen meten en visualiseren? Dan is deze opleiding echt waardevol voor jou.

Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?

Al onze trainingen en opleidingen zijn als maatwerk beschikbaar. Lees meer over onze in-company oplossingen

Opleidingsdata

28
okt
Do 28 oktober 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Do 28 oktober 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
3
jan
Ma 03 januari 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Ma 03 januari 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
14
apr
Do 14 april 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Do 14 april 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
26
jul
Di 26 juli 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Di 26 juli 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
27
okt
Do 27 oktober 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Do 27 oktober 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
22
feb
Wo 22 februari 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Wo 22 februari 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
18
apr
Di 18 april 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Di 18 april 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
9
jun
Vr 09 juni 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Vr 09 juni 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
18
aug
Vr 18 augustus 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Vr 18 augustus 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
16
okt
Ma 16 oktober 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Ma 16 oktober 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie
6
dec
Wo 06 december 2023 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €625,- Wo 06 december 2023
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €625,-
2.750,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.