Opleiding Data Driven Marketeer
Wie is de marketeer van de toekomst? Wij denken: iemand die intuïtie en creativiteit combineert met keiharde kennis van data. Want data is zo’n beetje de belangrijkste bron voor strategie geworden. In deze opleiding leer je alles wat je moet weten om als data driven marketeer aan de slag te kunnen. Van datacollectie en -analyse tot datavisualisatie en marketing automation: na afloop heb je de skills om met jouw marketingcampagnes meetbare impact te maken.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding bestaat uit vier trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een data driven marketeer?
In essentie is ‘data driven marketing’ best simpel: je neemt marketingbeslissingen op basis van data. Maar welke data gebruik je precies, waarom, en waar haal je die vandaan? En wat doe je met de inzichten die je eruit haalt? Als data driven marketeer weet je hoe je data gebruikt als grondstof voor effectieve campagnes. Je kunt data verzamelen en analyseren, maar ook visualiseren voor jezelf en je stakeholders. Handig, want zo kun je de waarde van je campagnes aantonen in euro’s. Ook pas je data toe en gebruik je marketing automation om relevante data op te halen.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Data Driven Marketeer
- Je kunt een datagedreven marketingplan opstellen, inclusief KPI’s en een investeringsprognose
- Je weet hoe je relevante data verzamelt, analyseert en overzichtelijk visualiseert
- Je kunt data interpreteren en strategische keuzes maken om je marketingcampagnes te optimaliseren
- Je weet hoe je buyer persona’s (klantprofielen) opstelt aan de hand van een dataprofiel
- Je kunt aan de slag met marketing automation, op basis van een ROI-/businesscase.
Programma van de opleiding Data Driven Marketeer
Data Driven Marketingstrategie
Dag 1
College 1
- Wat is data driven marketing?
- De laatste trends en best practices op het gebied van (online) data
- Verschillende databronnen en datamodellen
- Databases: hoe zitten ze in elkaar en wanneer werken ze goed?
College 2
- Gaan we in op de vraag “Hoe neem je beslissingen op basis van data?
- Het opstellen van een campagneplan met data metingen
- ‘Key’ cijfers voor data driven marketing
- Jouw persoonlijk casus
Dag 2
College 3
- Verdieping en feedback op eigen data driven marketingstrategie.
College 4
- Do’s en don’ts voor een data driven marketingstrategie
- Tussentijd optimaliseren: werken met submetrics
- Inzet van data personalisatie; retargeting, liquid content en marketing automation
- Data visualiseren in dashboards voor interne zichtbaarheid
- De ROI van data driven marketing
Marketing Automation
Dag 1
College 1
- De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
- De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
- Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?
College 2
- Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
- Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag en welke persoonskenmerken geef jij punten?
- Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?
Dag 2
College 3
- 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
- Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
- Jouw ideale leadproces: stappen en planning
College 4
-
De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
-
Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
- De ROI van marketing automation: jouw business case
Marketing Datacollectie en -Analyse
Het 5-driver-groeimodel: een raamwerk om te groeien
- De groeidrivers voor jouw organisatie in kaart brengen
- Heb je alle data beschikbaar om het model te gebruiken?
- KPI’s zijn ook ‘maar’ indicatoren. Hoe zorg je dat je je (bedrijfs)doelstellingen niet verwart met je KPI's?
- Een meetplan opstellen. Weet wat je meet, en zorg dat het klopt.
- E-commerce
- Social media
- Advertentiekanalen
- Cross-device
- Cross-channel
- CRM-data
- On- en offline data samenbrengen
- Waar breng je data bij elkaar?
- Hoe distribueer je data van jouw online platformen met Google Tag Manager?
- Conversie
- Paginawaarde
- Doelgroepsegmentatie
- Traffic/Acquisitie
- Navigatie
- Funnels
- Interacties
- Paginasnelheid
- Multi-channeltrechters
- Toeschrijving/Attributie
- (Customer) Lifetime Value
- Hoe komt het dat de rol van data engineers en data scientists belangrijker wordt?
- Waarom worden forecasting en predictive analytics belangrijker?
- Hoe zorg jij dat je toekomstproof blijft?
Datavisualisatie met Google Data Studio
Dag 1:
- Google Data Studio
- Wat is het?
- Hoe werkt het?
- Wat kan het?
- Gegevensbronnen koppelen: de start van elk dashboard
- Belangrijkste menu-opties
- Stappenplan data visualiseren
- Gegevensbeheer
- Gegevensbron, dimensie en statistiek
- Diagrammen
- Filters en vergelijkingen
- Periode
- Gegevens mengen
- Lay-out en huisstijl
- Dashboards automatisch versturen
Dag 2:
- Terugblik dag 1
- KPI's en meetplan
- Statistieken en grafieken
- Praktijk analyses: bestaande en eigen dashboards
- Databronnen combineren
- Aangepaste velden
- Use cases
- Design/UX, waar moet je op letten?
Voor wie is de opleiding Data Driven Marketeer bedoeld?
Deze opleiding is voor alle toekomstgerichte marketeers, marketingmanagers en communicatieprofessionals die meer data gedreven willen werken. Wil jij beter beslissingen nemen? De resultaten van je campagnes kunnen meten en visualiseren? Dan is deze opleiding echt waardevol voor jou.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Opleidingsdata
apr
mei
jul
sep
okt
nov
jan
apr
jul
okt