Eind vorig jaar lanceerde Google de nieuwe Analytics-tool: Google Analytics 4 (GA4). Deze brengt de klantreis completer in beeld, over verschillende kanalen. En dankzij allerlei voorspellende functies zie je beter hoe je deze inzichten effectief kunt benutten. We geven je 3 redenen waarom het slim is om nu al te beginnen met GA4.
1. Geavanceerde analyses
Alle inzichten die GA4 tevoorschijn haalt, zijn gebaseerd op gebeurtenissen op je site en acties van bezoekers. Voor elke gebeurtenis kun je een eigen funnel maken, waaraan je weer verschillende segmenten kunt toevoegen. Zo maak je eenvoudig de data zichtbaar die jij wilt zien. En krijg je sneller inzicht in de knelpunten van je website. Ook de route die bezoekers afleggen en de verschillen tussen web en app, zijn meteen zichtbaar.
Maak bijvoorbeeld een funnel aan voor de algemene doorstroom op je website, om te zien welke stappen bezoekers afleggen en waar je zou kunnen optimaliseren. Of maak alleen een funnel aan voor je check-out: hoe lang doen bezoekers hierover, en welke gebeurtenissen vinden plaats? Zelfs voor een blog kun je een funnel aanmaken. Dan zie je bijvoorbeeld welke vervolgstappen een bezoeker aflegt na het lezen van je artikel. Dit zijn maar een paar voorbeelden, de mogelijkheden zijn eindeloos en alles is naar jouw wens in te richten.
2. Werken met ruwe data
In de ‘oude’ versie van Google Analytics, Universal Analytics, zit geen (gratis) optie om data voor BigQuery te exporteren. BigQuery is een datawarehouse van Google, waarin je ruwe data kunt samenbrengen. Het is populair onder datamarketeers, omdat je hiermee makkelijk inzichten uit meerdere databronnen haalt.
3. Cookieloos de toekomst in
Het cookie-tijdperk nadert z’n eind. Gebruikers zijn zich er steeds meer van bewust dat ze data delen, en doen dit liever niet. GA4 verzamelt data over wat jouw bezoekers dóen op je website of app: uit gebeurtenissen en acties dus. En niet uit persoonlijke informatie over hun voorkeuren. Dit betekent dat je geen toestemming meer hoeft te vragen om data te verzamelen. Als je overstapt naar GA4, kan het zijn dat je bepaalde informatie mist. Google Signals helpt je die gaten op te vullen. Het komende jaar gaat deze oplossing zich nog flink ontwikkelen.
Beide tools gebruiken
Je kunt je data uit Universal Analytics helaas niet meenemen naar het nieuwe GA4. Om alles compleet in beeld te krijgen, is het handig om ze voorlopig naast elkaar te laten lopen. Dit raadt Google ook aan. Doe je de upgrade, dan wordt er een extra ‘property’ gemaakt naast degene die je al hebt. Beide versies verzamelen hun eigen data. In je oude property ga je verder waar je was gebleven, in de nieuwe begin je helemaal opnieuw.
Help, leer het mij!
Schiet je nu in de stress en kun je je weg nog totaal niet vinden in Google Analytics 4? Je kunt er handige filmpjes op YouTube over kijken, maar wil je meer hands-on begeleid worden met jouw specifieke vragen en instellingen? Volg dan de nieuwe training Google Analytics 4. Je neemt nu tijdelijk de tweede persoon gratis mee.