Wat is een brand strategie en waarom is het zo belangrijk?
Je hebt de term ‘brand strategie’ vast en zeker wel eens voorbij zien komen. Je bent niet de enige. Het klinkt misschien als een ingewikkelde, hippe marketingterm, maar elk bedrijf zou een brand strategie moeten hebben. Jouw bedrijf dus ook. Waarom dit zo is en wat een brand strategie precies inhoudt? Een brand strategie is een strategie die bedrijven ontwikkelen om hun merk op te bouwen en te promoten. Uiteindelijk gaat het erom dat jouw merk opvalt. Eigenlijk is het dus jouw manier om aan de wereld te vertellen: “Hé, kijk eens naar ons, wij hebben iets speciaals!”.
Wat is een brand strategie?
Een brand strategie is een onmisbaar onderdeel van jouw bedrijf. Maar wat is een brand strategie dan precies? Laat ons daar het antwoord op geven. Een brand strategie is eigenlijk gewoon een plan dat helpt te definiëren wat jouw bedrijf uniek maakt. Het gaat hierbij niet alleen over hoe jouw bedrijf eruit ziet, maar ook over hoe je wilt dat mensen zich voelen als ze iets over jouw merk horen of ermee in aanraking komen. Jouw brand strategie omvat dus niet alleen een logo of slogan, maar het gaat ook om bijvoorbeeld de kernwaarden van jouw bedrijf. Met een sterk merk maak je een onvergetelijke indruk en bouw je verwachtingen op wanneer iemand met jouw merk in contact komt. Een goede brand strategie zorgt er daarmee voor dat mensen weten wie je bent en zij zich verbonden voelen met wat je doet. Dat is waar branding om draait.
Het belang van een brand strategie
Maar waarom is een brand strategie dan zo belangrijk? Een brand strategie helpt je op te vallen in de concurrerende wereld van vandaag. In een wereld waar consumenten dagelijks worden gebombardeerd met duizenden keuzes, zorgt een krachtige en consistente brand strategie ervoor dat jouw bedrijf blijft hangen in hun geheugen. Wij hebben de voordelen van een goede brand strategie voor jou op een rijtje gezet:
- Het helpt je jouw merk te onderscheiden van de concurrentie;
- Het bouwt vertrouwen op en stimuleert loyaliteit bij jouw klanten;
- Het kan je helpen om jouw prijsstrategie te versterken;
- Het laat jouw marketinginspanningen een stuk efficiënter verlopen.
Kortom, een goede brand strategie is essentieel in de wereld van vandaag.
Hoe vorm jij je brand strategie?
Waarschijnlijk is het inmiddels wel duidelijk dat jouw bedrijf een goede brand strategie nodig heeft. Maar nu vraag jij je natuurlijk af “hoe vorm ik een brand strategie?”. Ook daar helpen we jou bij. We geven je daarom de vijf belangrijkste elementen mee voor een sterke brand strategie:
- Doelen
Het eerste belangrijke element in jouw brand strategie is de missie van jouw bedrijf. Wat is jouw missie? Zodra je dit helder voor ogen hebt, kan je kijken op welke manier dit aansluit bij de behoeften van jouw klanten. Het is heel belangrijk dat de reden van je bestaan in lijn ligt met de wensen van je klanten. Dit maakt je merk relevant én noodzakelijk.
- Merkwaarden
Denk na over de kernwaarden die jouw klanten belangrijk vinden en hoe jij hierop kan inspelen met jouw merk. Vervolgens kan je aan de slag gaan met jouw merkpositionering. Het is vooral belangrijk dat je jouw merkwaarden consequent houdt en communiceert naar het publiek.
- Tone of voice
De stem en toon van jouw merk zijn belangrijke onderdelen in je brand strategie. De stem van je merk is de unieke persoonlijkheid en stijl van jouw merk die in alles wat je doet naar voren komt. De stem van je merk moet consistent zijn, het is wie jij bent als merk. De toon van jouw merk kan variëren afhankelijk van de context en het publiek waarmee je communiceert.
- Ontwerp en visuele identiteit
Ook een samenhangende, consistente visuele identiteit is belangrijk bij een brand strategie. Het is belangrijk dat jouw visuals, van logo tot social media beelden, dezelfde look en feel hebben. Dit helpt bij het creëren van een sterke visuele identiteit en het maakt je merk onmiddellijk herkenbaar bij het publiek.
- Merk verhaal
Jouw bedrijf kan er echt uitspringen wanneer er een goed verhaal verteld wordt. Een sterke corporate story is in de brand strategie daarom onmisbaar. Hierin laat jij namelijk zien wat jouw merk anders maakt dan alle anderen. Een goed merk verhaal informeert, inspireert en verbindt.
Ga nu aan de slag met jouw brand strategie!
Zo, nu weet je wat een brand strategie is en waarom het zo belangrijk is om hier actief mee aan de slag te gaan. Wij weten zeker dat jij nu al een eindje op weg komt bij het maken van jouw brand strategie, maar wil jij echt een next-level brand strategie creëren? Volg dan de training Brand Strategy en ontdek hoe jij een sterk merk bouwt.