De kunst van visueel communiceren
Wist je dat iedereen op zijn eigen unieke manier leert? Sommige van ons absorberen informatie het beste door teksten te lezen en te herlezen, terwijl anderen juist door te doen en te ervaren de meeste kennis opdoen. Er is één methode die ons bijna allemaal aanspreekt: Visuele communicatie. Door gebruik te maken van beelden en geluiden kunnen we namelijk complexe informatie op een eenvoudige en effectieve manier overbrengen. Laten we samen ontdekken hoe dit in zijn werk gaat en hoe het jou kan helpen effectiever te communiceren.
De vier leerstijlen
Heb je ooit gehoord van het VARK-model? Dit model is in de jaren ‘80 bedacht door de pedagoog Neil Fleming. Het model helpt ons te begrijpen op welke manieren we het beste leren. Nogmaals, iedereen leert weer op een andere manier. Het model beschrijft vier verschillende leerstijlen:
Visueel: Visueel ingestelde mensen snappen informatie pas echt goed wanneer ze het voor zich zien. Mensen met deze leerstijl zie je bijvoorbeeld eerder een recept opzoeken via YouTube dan via een kookboek.
Auditief: Auditieve mensen leren het beste via audio. Ben jij fan van luisterboeken, podcasts en webinars? Dan ben jij waarschijnlijk een auditief persoon.
Lezen/schrijven: Dit zijn de traditionele boekenwurmen. Je kan ze op kantoor proberen aan te sturen door continu uitleg te geven, maar pas wanneer je de instructies uittikt en naar ze e-mailt snappen ze goed wat je bedoelt.
Kinesthetisch: Sommige mensen leren juist door het simpelweg te doen. Met hun Pippi Langkous-attitude, “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”, leren ze snel praktische vaardigheden.
Zo, nu weet je een stuk meer over het VARK-model. Weet je inmiddels al onder welke categorie jij valt?
Van leerstijl naar (visuele) communicatie
Nu je de leerstijlen beter begrijpt, snap je waarschijnlijk ook direct dat er geen alles-in-één oplossing is voor content. De auditief ingestelde persoon zal bijvoorbeeld razend enthousiast worden wanneer je weer een nieuwe podcast online zet, maar de visueel ingestelde persoon scrolt liever vrolijk door.
Maar hoe maak je dan effectieve content, in een wereld waar iedereen op een andere manier leert? Het antwoord is eigenlijk simpeler dan je denkt: Je plaatst dezelfde content in meerdere vormen. Hoe je dat doet? Volg daarvoor onze onderstaande tips:
Tip 1: Film je podcast en plaats hier beeld bij
Ben je een podcast aan het opnemen? Film dit dan, zodat je direct ook beeldmateriaal hebt. De videobeelden kan je vervolgens afwisselen met afbeeldingen, zoals infographics, grafieken en foto’s. Zo maak je goede content voor zowel visueel als auditief ingestelde mensen.
Tip 2: Plaats ondertitels bij elke video
We horen je al denken, “Maar hoe zit het dan met mensen die leren door te lezen of door te doen?”. Voor de eerste groep is er een eenvoudige oplossing, namelijk door ondertiteling onder je video’s te plaatsen. Zij lezen simpelweg de ondertiteling en kunnen op die manier goed leren.
Dit heeft daarnaast nog twee andere voordelen. Doven of slechthorenden begrijpen hierdoor jouw video’s ook gewoon. Je content kan ook bekeken worden door mensen die hun geluid niet aan kunnen of willen zetten, bijvoorbeeld omdat ze in de trein zitten.
Tip 3: Maak tutorials met behulp van schermopnames
Ben jij handig met computers en wil je een tutorial maken? Bijvoorbeeld over een specifieke functie van een softwareprogramma? Je kan hier een instructie voor schrijven, maar wat nog beter werkt, is het maken van een schermopname waar je die functie demonstreert. Je doelgroep ziet dan letterlijk wat je aan het doen bent. Belangrijker nog, hoé je het doet. Deze content is de droom van elke persoon die leert door te doen.
Tip 4: Hergebruik content
Waarom zou je elke keer nieuwe content maken, als je jouw bestaande content gewoon kan hergebruiken? De blog die je gisteren hebt geschreven, is namelijk het perfecte script voor een YouTube-video. Als je de audio van jouw YouTube-video isoleert, dan heb je een nieuwe aflevering voor je podcast.
Door je content te hergebruiken en in een ander format te gieten, ben je minder tijd kwijt aan contentcreatie, maak je effectieve content voor alle leerstijlen én ben je zichtbaar op meerdere platformen. Drie vliegen in één klap dus!
Tip 5: Infographics, het ondergeschoven kindje
Bij het maken van content denkt iedereen vaak aan social mediaberichten, blogs, video’s en podcasts. Maar infographics worden vaak vergeten. Zonde! Want infographics zijn een perfecte manier om in een eenvoudige afbeelding een samenvatting te maken van uitgebreide en/of complexe informatie. Zo is in één oogopslag duidelijk wat er te lezen valt. Hierdoor is de kans ook groter dat jouw content uitgebreid bekeken, beluisterd of daadwerkelijk gelezen zal worden.
Nog een extra voordeel: Wist je dat infographics je vele waardevolle backlinks kunnen opleveren, waardoor je dus hoger in Google komt te staan?
Sla je slag met visuele communicatie
We hopen dat je staat te trappelen om met deze tips aan de slag te gaan. Hiermee zet jij straks hopelijk in no-time visuele communicatie effectief in om leerzame en creatieve content te maken, ongeacht de leerstijl van jouw doelgroep. Is contentcreatie daarentegen nog niet je sterkste punt? Wordt het daardoor lastig deze tips in de praktijk echt te benutten? Volg dan onze training Visuele Contentcreatie en leer zelf unieke visuele content te maken, zodat jij kan groeien in jouw design skills.