Opleiding Visual Storytelling

‘Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden’. Nogal een cliché, maar het is ook waar. Beelden trekken eerder de aandacht dan tekst, onze hersenen verwerken ze makkelijker en beelden blijven beter ‘hangen’ in ons brein. Gek dus eigenlijk dat we nog steeds dikke rapportages tikken, pagina’s notulen schrijven en slides vol bullets presenteren. Kunnen we niet beter alles tekenen?

Niet helemaal: juist de combinatie van beeld en tekst werkt goed. Daarom zijn infographics ook zo populair. Wil je optimaal communiceren, dan is het handig dat je beide ‘talen’ kent. In de opleiding Visual Storytelling leer je zelf beelden maken om je verhaal beter over te brengen.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Visual Storytelling bestaat uit zeven trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:

Bij Zakelijk Tekenen leer je hoe je tekenen kunt inzetten in een professionele context, bijvoorbeeld om notulen uit te tekenen en complexe onderwerpen visueel te verhelderen. Bij Infographics Maken leer je hoe je data, processen en andere complexe zaken visualiseert. Bij Visuele Contentcreatie ga je met eenvoudige tools aan de slag om je eigen ontwerp te visualiseren. En bij Online Storytelling leer je hoe je een verhaal als strategisch instrument in kunt zetten om je (visuele) boodschap via verschillende kanalen te communiceren.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Visual Storytelling

Na het afronden van deze opleiding kun je:

  • zelf zakelijke tekeningen maken
  • uitleggen hoe het komt dat visualisaties impact hebben in een zakelijke context, en wat voor type tekening in welke situatie zinvol is
  • de juiste stappen zetten om zelf een infographic te maken
  • je verhaal terugbrengen tot de essentie die je wilt communiceren
  • zelf creatieve, effectieve infographics maken
  • verschillende designtools gebruiken
  • snel creatieve, effectieve visuele content creëren
  • een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen
  • een vlog of virale video maken

Programma van de opleiding Visual Storytelling

Zakelijk Tekenen

Dag 1

College 1

  • Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?  
  • Basisvormen
  • Mensen en emoties tekenen

College 2

  • Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
  • Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
  • Workshops faciliteren met templates

Dag 2

College 3

  • Feedback op je werk
  • Jouw beelden naar the next level
  • Train je visuele brein

College 4

  • Datavisualisatie
  • Graphic facilitation
  • Tekenen van customer insights & customer journeys
  • Strategische plannen visualiseren

Infographics maken

Dag 1

College 1

  • Wat is een infographic?
  • Wat maakt een goede infographic goed?
  • Vraag en antwoord: welke soorten infographics zijn er?
  • Steal like an artist: hoe inspireer je jezelf?

College 2

  • Welke elementen heb je nodig om een goede infographic te maken?
  • Hoe speel je met compositie, design, kleur en vorm?
  • Beginnen met de opdracht

Dag 2

College 3

  • Tijd voor specifieke vragen die we nog niet hebben behandeld
  • Kennismaken met de belangrijkste tool om infographics mee te maken
  • Steal like an artist: praktische tips en tricks
  • Resultaten: huiswerk presenteren en bespreken

College 4

  • Een casus (ruwe data, informatie) uit de praktijk omzetten in een goede infographic
  • Ordening en plaatsing van vorm en lijn
  • Opslaan naar verschillende bestandsformaten
  • Een-op-een consultatie waarin we dieper ingaan op jouw persoonlijke vragen.

Visuele Contentcreatie

Dag 1: The creative landscape

College 1

  • Trends, tools en ontwikkelingen: wat en waarom verandert het creatieve landschap? Welke ontwikkelingen zijn van invloed? Trends onder verschillende generaties, methodes als visual thinking.
  • The NEW Marketeer & Designer: door de technologische ontwikkelingen veranderen functieprofielen. Wat deed een marketeer vroeger, en wat doe 'ie/ze nu? Wat is en wordt de rol van designers? Theorie marketing/design vroeger en nu, visuele content, communicatiemiddelen.

College 2

  • The Landscape/ proeftuin: inspiratiesessie over creatieve tools in de markt. Welke boom uit het spreekwoordelijke bos moeten we hebben? Hoe selecteer je de beste tool voor jouw behoefte?
  • Verschillende tools: Wix, Canva, Prezi, Inplace, Adobe Spark etc. Live demo Infogram/ Fixel
  • Basics of design: als non-designer heb je geen idee waar je op moet letten. De bestand formats ai. eps. ken je nog wel, maar visualiseer je nou wat je in je hoofd hebt?
  • Praktische tips & tricks voor the basics of design.

Dag 2: Playday

College 1

Test test test: Deze dag warmen we op met een leuke opdracht, we gaan een cinemagraph maken (een foto met een bewegend element).

College 2

Aan de slag met jouw marketingcampagne:

  • Thema en doelstelling
  • Boodschap formuleren (1 of meerdere)
  • Tools selecteren en een planning maken
  • Aan de bak!
  • Feedback van trainer en peers

Online Storytelling

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Voor wie is de opleiding Visual Storytelling bedoeld?

Deze opleiding is voor alle professionals die krachtiger willen communiceren door gebruik van visuele verhalen en content. We zien hier niet alleen ervaren communicatie- en marketingadviseurs terug, juist ook afdelingsmanagers, projectmanagers, PR-specialisten, HR medewerkers en junior marketeers. Je rapportages, presentaties en social uitingen zullen nooit meer hetzelfde zijn!

Opleidingsdata

9
nov
Ma 09 november 2020 in Utrecht Ma 09 november 2020
Utrecht
3.670,-
Neem optie
11
dec
Vr 11 december 2020 in Utrecht Vr 11 december 2020
Utrecht
3.670,-
Neem optie
13
jan
Wo 13 januari 2021 in Utrecht Wo 13 januari 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
25
jan
Ma 25 januari 2021 in Utrecht Ma 25 januari 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
18
feb
Do 18 februari 2021 in Utrecht Do 18 februari 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
1
mrt
Ma 01 maart 2021 in Utrecht Ma 01 maart 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
22
mrt
Ma 22 maart 2021 in Utrecht Ma 22 maart 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
6
apr
Di 06 april 2021 in Utrecht Di 06 april 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
29
apr
Do 29 april 2021 in Utrecht Do 29 april 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
5
mei
Wo 05 mei 2021 in Utrecht Wo 05 mei 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
31
mei
Ma 31 mei 2021 in Utrecht Ma 31 mei 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
13
jul
Di 13 juli 2021 in Utrecht Di 13 juli 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
20
aug
Vr 20 augustus 2021 in Utrecht Vr 20 augustus 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
1
sep
Wo 01 september 2021 in Utrecht Wo 01 september 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
21
sep
Di 21 september 2021 in Utrecht Di 21 september 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
3
nov
Wo 03 november 2021 in Utrecht Wo 03 november 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie
8
dec
Wo 08 december 2021 in Utrecht Wo 08 december 2021
Utrecht
3.670,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 oktober 2020 | Noortje Noy

Adverteren via Google Shopping: zo doe je het goed

Voor veel e-commerce bedrijven is het een onmisbaar onderdeel in hun marketingstrategie: Google Shopping. Met deze zoekmachin…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.