Wat is UX copywriting

Je tekst aanpassen aan websitebezoekers of appgebruikers, noemen we UX copywriting of UX writing. Het wordt steeds meer als aparte discipline gezien. UX writing gaat vooral over het digitale domein: teksten voor websites, apps en apparaten. Het zijn meestal korte stukjes tekst (micro-copy), die aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Best een uitdaging. En omdat de meeste sitebezoekers en appgebruikers niet lezen, maar scannen, is het extra belangrijk dat de UX copy op orde is.

 

Normale copywriting vs UX writing

Copywriting is méér dan goed kunnen spellen en helder formuleren. Het is de kunst om op het juiste moment en in de juiste context, de juiste woorden te vinden. En om daarmee een beoogd effect te behalen bij de lezer. Een copywriter kan een tekst laten klinken als een klok, maar belangrijker nog: er doelen mee bereiken. Maar anders dan bij ‘normale’ copywriters, ligt de focus bij een UX copywriter op de user experience en micro-copy. Het gaat dus allemaal om de gebruikers en die zo makkelijk en snel mogelijk door een website of app te navigeren.

 

Waarom is UX copywriting belangrijk?

UX Copywriting is net zo belangrijk als UX Design: je zorgt ervoor dat de bezoekers weten hoe ze zich makkelijk door je website of app kunnen navigeren. Ook probeer je ze met de sterke micro-copy te overtuigen tot conversie. Het moet makkelijk zijn en voor iedereen te begrijpen, anders riskeer je dat je bezoekers sneller afhaken.

 

Dit doet een UX copywriter

UX copywriters schrijven meestal dus korte stukjes tekst en dat is niet altijd makkelijk. Soms kun je maar twee of drie woorden gebruiken om een bezoeker in de juiste richting te duwen. Die woorden moeten dan ook nog eens aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Eigenlijk streven UX copywriters hetzelfde na als UX designers, maar dan met woorden: een sterke gebruikerservaring neerzetten.

Een UX copywriter doet voor hij of zij gaat schrijven altijd onderzoek naar de doelgroep: wie zijn ze en hoe ondersteun je ze het best met hun probleem? Door zich helemaal in te leven in de eindgebruiker, kan de UX writer zijn of haar micro-copy daarop afstemmen.

 

Voorbeelden van UX writing

We hebben het nu een aantal keer over micro-copy gehad, hierbij kun je denken aan instructieteksten, teksten in het menu, op buttons, in formulieren en meer. Je gebruikt micro-copy voor vier verschillende doelen: informeren, twijfels wegnemen, overtuigen en activeren. Hier een aantal voorbeelden:

Informeren: ‘Je contactformulier is goed ontvangen. We nemen binnen 24 uur contact met je op’
Twijfels wegnemen: ‘Gratis retouren als je niet tevreden bent’
Overtuigen: ‘Gemiddeld scoren wij een 9,3 volgens 16.829 cursisten’
Activeren: ‘Schrijf je nu in!’

 

Zelf aan de slag met UX copywriting

Wil jij leren hoe je pakkende micro-copy schrijft om de ultieme gebruikerservaring neer te zetten? Leer in één dag de basis in de UX Copywriting training. Je leert meer over de verschillende soorten UX copy, over de richtlijnen, principes en modellen en kunt bezoekers aanspreken in de juiste merktaal.

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.