Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing, of werving en selectie marketing, richt zich op het aantrekken, boeien en binden van geschikte kandidaten voor openstaande functies binnen een organisatie. Dit kan zowel online als offline. Denk bij online bijvoorbeeld aan social mediakanalen en vacatureplatformen, en bij offline aan netwerkevents en beurzen. Het doel van recruitment marketing is om geschikte sollicitanten op gesprek te krijgen. 

 

Outbound vs. inbound recruitment marketing

Er zijn twee verschillende strategieën binnen recruitment marketing: outbound en inbound. Beide zijn belangrijk en dragen bij aan een succesvol recruitment-proces. 

 

Outbound recruitment marketing

Bij deze vorm benader je proactief specifieke mensen. Het is een strategie die zich richt op kandidaten waarvan je weet dat ze goed bij je organisatie passen, bijvoorbeeld wanneer je iemand met ervaring in een bepaald vakgebied zoekt. Je doet er alles aan om jouw bedrijf bij die geschikte kandidaat onder de aandacht te brengen. Deze strategie pas je toe als je direct op zoek bent naar iemand om een functie te vervullen. 

 

Inbound recruitment marketing

Deze vorm richt zich op mensen die al op zoek zijn naar een nieuwe baan: ze komen naar jou toe in plaats van jij naar hen. Je zorgt ervoor dat je al langere tijd onder de aandacht bent bij deze (potentiële) kandidaten en creëert een voorkeurspositie, zodat als er een functie binnen je organisatie vrijkomt hij of zij meteen enthousiast wordt. Employer branding speelt hierbij een hele belangrijke rol: hiermee laat je zien dat je een aantrekkelijke werkplek bent. Dit doe je door middel van het tonen van waardevolle, authentieke content over je bedrijf, denk bijvoorbeeld aan interviews met medewerkers in de vorm van een blog of video.

 

 

5 tips om aan de slag te gaan met recruitment marketing

Zelf aan de slag met recruitment marketing? We geven je een paar tips om van start te gaan:

 

1. Breng jouw perfecte kandidaat in kaart

Allereerst is het belangrijk om te bedenken wie de ideale sollicitant is. Probeer deze zo specifiek mogelijk in kaart te brengen, zodat je ook gericht aan de slag kunt met je recruitment marketing. Het maken van een buyer persona helpt je hierbij.

 

2. Zet een mix van social mediakanalen in

Stopt jouw werving en selectie marketing op social media bij Facebook, LinkedIn en Twitter? Dan is het tijd om je kennis op te frissen en nieuwe kanalen in te zetten. Zo bereik je op TikTok een grote groep jongeren en wordt YouTube maandelijks door 12 miljoen mensen in Nederland gebruikt.

 

3. Betrek je huidige medewerkers

Zij kennen het bedrijf immers als geen ander. Zorg dat iedereen de openstaande vacatures deelt via zijn of haar social mediakanalen (met name LinkedIn is hier belangrijk). Een andere strategie is om met een beloning te werken. Als een medewerker een nieuwe collega aandraagt en die de proeftijd doorstaat, kun je bijvoorbeeld een cadeaukaart of een geldbonus uitkeren.

 

4. Maak authentieke content van je werkplek

Een belangrijk onderdeel van de employer branding: het tonen van ‘echte’ content van echte mensen. Hoe vinden andere medewerkers het om te werken bij jouw bedrijf? Interview je team en zet het uit in verschillende vormen van content: blogs, video’s en social posts. 

 

5. Schrijf een pakkende vacaturetekst

Zodra een potentiële kandidaat op jouw vacature komt wil je dat de tekst hem of haar meteen pakt en enthousiasmeert. Hierbij is het belangrijk om concreet en to the point te zijn: maak het niet te lang. Niet zo’n ster in het schrijven van goede teksten? Gebruik diverse copywriting trucs om je op weg te helpen.

 

Social media recruitment marketing specialist worden? 

Wil jij je recruitment-skills op social media naar een nieuwe niveau tillen? Tijdens de training Social Media Recruitment leer je hoe je social media effectief inzet voor de werving en selectie van personeel. Ook leer je hoe je een onderscheidende vacaturetekst schrijft en in de markt zet.

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.