Mogelijke zoekintenties

De intenties die een gebruiker kan hebben met een zoekopdracht zijn eindeloos. Kleine aanvullingen op één onderwerp kunnen een groot verschil maken. Zo is iemand die “schmink voorbeelden” intikt waarschijnlijk op zoek naar afbeeldingen. Iemand die zoekt op “hoe schminken” is waarschijnlijk op zoek naar how-to’s. En iemand die de zoekterm “schmink kopen” gebruikt is waarschijnlijk op zoek naar producten.

Zoekintentie en SEO

Google wil gebruikers de resultaten laten zien die hen het beste helpen. Zoekintentie is dus superbelangrijk bij het bepalen van de rankings. Google’s algoritme gebruikt allerlei indicatoren om te bepalen welke resultaten het beste bij de zoekintentie van de gebruikers passen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aantal mensen dat doorklikt op een resultaat (click through rate) en het aantal mensen dat heel snel weer terugkomt naar de resultatenpagina (bounce rate).

Als jij graag hoog wilt ranken zul jij dus rekening moeten houden met de zoekintentie van de gebruikers van Google. Je optimaliseert je content niet alleen op een zoekopdracht, maar ook op de zoekintentie die daarachter zit. Zo kan het zijn dat een goed geoptimaliseerd, lang, waardevol artikel lager scoort dan een pagina met producten en nauwelijks tekst. Gebruikers zijn dan blijkbaar op zoek naar producten, in plaats van naar informatie. Leer meer hierover tijdens de training Zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Hoe achterhaal je de zoekintentie?

Je kunt raden naar de zoekintentie, maar geloof ons, je zult er vaak naast zitten. Beter is het om de huidige resultaten in Google eens goed te bekijken en te analyseren.

In deze video van Moz legt Rand Fishkin het mooi uit:

Kijk maar eens naar deze resultaten:

Zie je het verschil? Kijk vooral ook naar wat er boven en naast de standaard resultaten getoond wordt:

  • bij “schmink voorbeelden” zie je bovenin afbeeldingen
  • bij “schmink kopen” worden er producten en lokale winkels getoond
  • bij “hoe schminken” zie je in het midden how-to video’s terugkomen

Dit zegt enorm veel over de zoekintentie van gebruikers én biedt extra optimalisatiekansen. Misschien moet je jouw afbeeldingen of video’s beter gaan optimaliseren. Ook de suggesties onderin kunnen je inzicht geven.

Meer leren over SEO? Volg dan eens één van onze SEO-trainingen.


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

    Wachtwoord vergeten?