Opleiding Contentmarketeer

Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en snel visuele content maken: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Contentmarketeer bestaat uit zeven trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat doet een contentmarketeer?

Als contentmarketeer gebruik je content om een merk, product of dienst online sterk in de markt te zetten. Denk bij ‘content’ niet alleen aan blogs en artikelen, maar ook aan tutorialvideo’s, whitepapers en infographics. Je doet dus veel meer dan leuke stukjes plaatsen: jij bepaalt in welke vorm je een boodschap verpakt en welke kanalen je inzet om je publiek te bereiken. Met als ultieme doel dat je zo dicht mogelijk bij je doelgroep komt. Je analyseert constant de resultaten van je inspanningen, zodat je je strategie kunt verfijnen. Zo creëer je effectieve acties, die ook nog eens winst opleveren.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Contentmarketeer

Na afloop kun je onder andere:

  • Een sterke contentstrategie opstellen die aansluit bij de (informatie)behoeften van je doelgroepen;
  • Impactvolle verhaallijnen uitdenken, uitwerken en verspreiden via verschillende kanalen;
  • Het succes van je strategie meten;
  • Customer journey's optimaliseren aan de hand van verschillende overtuigingsstrategieën;
  • Converterende e-mails opstellen die je contentstrategie versterken;
  • Aantrekkelijke visuele content creëren.

Programma van de opleiding Contentmarketeer

Contentmarketing

Tijdens de training behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content.

Dag 1

College 1 

  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
  • Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
  • Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.

College 2 

  • Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze
  • Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?

Dag 2

College 3

  • Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
  • Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?

College 4

  • Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
  • Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
  • Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?

Customer journey marketing

College 1

  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?

College 2

  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

E-mailmarketing

Dag 1

College 1

  • E-mailmarketing binnen de marketingmix
  • Recente ontwikkelingen en cijfers
  • Vormen en toepassingsmogelijkheden van e-mailmarketing

College 2

  • Een e-mailmarketingstrategie opstellen
  • Doelstellingen formuleren
  • KPI's voor e-mailmarketing
  • E-mailadressen werven (lead generation)

Dag 2

College 3

  • Concept en creatie: de inhoud van goede e-mails
  • Conversieoptimalisatie: converterende e-mails opstellen
  • Wet- en regelgeving rond e-mailmarketing: hoe ga ik om met de AVG?

College 4

  • Database-management
  • Doelgroepen en segmentatie
  • Testen, analyseren, meten en bijsturen

Visuele contentcreatie

Dag 1: The creative landscape

College 1

  • Trends, tools en ontwikkelingen: wat en waarom verandert het creatieve landschap? Welke ontwikkelingen zijn van invloed? Trends onder verschillende generaties, methodes als visual thinking.
  • The NEW Marketeer & Designer: door de technologische ontwikkelingen veranderen functieprofielen. Wat deed een marketeer vroeger, en wat doe 'ie/ze nu? Wat is en wordt de rol van designers? Theorie marketing/design vroeger en nu, visuele content, communicatiemiddelen.

College 2

  • The Landscape/ proeftuin: inspiratiesessie over creatieve tools in de markt. Welke boom uit het spreekwoordelijke bos moeten we hebben? Hoe selecteer je de beste tool voor jouw behoefte?
  • Verschillende tools: Wix, Canva, Prezi, Inplace, Adobe Spark etc. Live demo Infogram/ Fixel
  • Basics of design: als non-designer heb je geen idee waar je op moet letten. De bestand formats ai. eps. ken je nog wel, maar visualiseer je nou wat je in je hoofd hebt?
  • Praktische tips & tricks voor the basics of design.

Dag 2: Playday

College 1

Test test test: Deze dag warmen we op met een leuke opdracht, we gaan een cinemagraph maken (een foto met een bewegend element).

College 2

Aan de slag met jouw marketingcampagne:

  • Thema en doelstelling
  • Boodschap formuleren (1 of meerdere)
  • Tools selecteren en een planning maken
  • Aan de bak!
  • Feedback van trainer en peers

Opleidingsdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
21
nov
Do 21 november 2019 Je opleidingvoordeel is €496,25 Do 21 november 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
27
jan
Ma 27 januari 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Ma 27 januari 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
9
mrt
Ma 09 maart 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Ma 09 maart 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
8
mei
Vr 08 mei 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Vr 08 mei 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
10
jul
Vr 10 juli 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Vr 10 juli 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
17
sep
Do 17 september 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Do 17 september 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
18
nov
Wo 18 november 2020 Je opleidingvoordeel is €496,25 Wo 18 november 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie
22
jan
Vr 22 januari 2021 Je opleidingvoordeel is €496,25 Vr 22 januari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €496,25
3.474,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.