Opleiding Online Copywriter
Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens de opleiding Online Copywriter ontdek je hoe je een brand identity doorvertaalt naar de juiste woorden. Je leert waar een overtuigende tekst aan voldoet, ontwikkelt onderscheidende verhaallijnen voor jouw organisatie en gaat aan de slag met copy voor verschillende kanalen. Na afloop kun je strategische, creatieve teksten schrijven die jouw merk versterken.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Online Copywriting bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een online copywriter?
Als online copywriter ben je meer dan iemand met een vlotte pen. Je schrijft altijd vanuit een strategie en gaat voor maximale impact bij je doelgroep. Dat doe je met een onderscheidende tone of voice, krachtige verhalen en originele invalshoeken. In feite creëer jij de talige kant van de brand identity, die verder bestaat uit bijvoorbeeld een propositie, huisstijl en webdesign. Dat maakt jou onmisbaar in het creatieve team achter een sterke merkbeleving.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Copywriter
Na afloop kun je onder andere:
- Pakkende berichten schrijven voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
- Het AIDA-model toepassen om overtuigende teksten te schrijven
- On- en offline teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren
- Actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
- Verschillende verhaalgenres toepassen
- Een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen
Programma van de opleiding Online Copywriter
Online Storytelling
College 1
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
College 2
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Schrijven voor Social Media
College 1
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
College 2
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
SEO-Copywriting
College 1
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
College 2
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
UX Copywriting
College 1
- Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
- Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
- Aan de slag met je eigen case (introductie)
- De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen
College 2
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
- Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
- Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
- Aan je eigen case werken
- Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten
Persuasive Copywriting
College 1
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
College 2
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Webredactie
Dag 1
College 1
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
College 2
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
College 3
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
College 4
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
Voor wie is de opleiding Online Copywriter bedoeld?
Deze opleiding is geschikt voor professionals die als copywriter of webredacteur aan de slag willen of zich hierin verder willen specialiseren. We zien bijvoorbeeld veel (freelance) marketing- en communicatieprofessionals, maar ook redacteuren en journalisten.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Opleidingsdata
feb
mrt
apr
mei
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
feb
mrt
apr
jun
jul
aug
okt
dec