Opleiding Online Copywriter

Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens de opleiding Online Copywriter ontdek je hoe je een brand identity doorvertaalt naar de juiste woorden. Je leert waar een overtuigende tekst aan voldoet, ontwikkelt onderscheidende verhaallijnen voor jouw organisatie en gaat aan de slag met copy voor verschillende kanalen. Na afloop kun je strategische, creatieve teksten schrijven die jouw merk versterken.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Online Copywriting bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat doet een online copywriter?

Als online copywriter ben je meer dan iemand met een vlotte pen. Je schrijft altijd vanuit een strategie en gaat voor maximale impact bij je doelgroep. Dat doe je met een onderscheidende tone of voice, krachtige verhalen en originele invalshoeken. In feite creëer jij de talige kant van de brand identity, die verder bestaat uit bijvoorbeeld een propositie, huisstijl en webdesign. Dat maakt jou onmisbaar in het creatieve team achter een sterke merkbeleving.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Copywriter

Na afloop kun je onder andere:

  • Pakkende berichten schrijven voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Het AIDA-model toepassen om overtuigende teksten te schrijven
  • On- en offline teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren
  • Actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
  • Verschillende verhaalgenres toepassen
  • Een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen

Programma van de opleiding Online Copywriter

Online Storytelling

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Schrijven voor Social Media

College 1

  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven

College 2

  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

SEO-Copywriting

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

UX Copywriting

College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Persuasive Copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Webredactie

Dag 1

College 1

  • Wie is je doelgroep? In welke persona’s kun je deze onderverdelen?
  • Waarom heeft je organisatie eigenlijk een website: om producten te verkopen, een merkbeleving over te brengen of bezoekers te informeren?
  • Toptaken: wat doen de meeste bezoekers van je website?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Je voert een simpel usability-onderzoek uit, waarbij andere deelnemers je testpanel zijn

College 2

  • Welke schrijfstijl gebruik je? Denk aan: informerend, activerend, conversie- of servicegericht
  • SEO: hoe zorg je dat je webteksten goed geïndexeerd worden door zoekmachines?

Dag 2

College 3

  • Je leert verschillende contentformats uitwerken
  • Hoe brief je beeldmakers als fotografen, videomakers, grafisch vormgevers en illustratoren?

College 4

  • Hoe maak je een goede contentplanning om ervoor te zorgen dat je contentplan wordt uitgevoerd?
  • Hoe bewaak je de tone of voice in tekst en beeld op je website met een stijlgids?

Opleidingsdata

5
okt
Ma 05 oktober 2020 in Utrecht Ma 05 oktober 2020
Utrecht
4.100,-
Neem optie
12
nov
Do 12 november 2020 in Utrecht Do 12 november 2020
Utrecht
4.100,-
Neem optie
18
dec
Vr 18 december 2020 in Utrecht Vr 18 december 2020
Utrecht
4.100,-
Neem optie
19
jan
Di 19 januari 2021 in Utrecht Di 19 januari 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
17
feb
Wo 17 februari 2021 in Utrecht Wo 17 februari 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
18
mrt
Do 18 maart 2021 in Utrecht Do 18 maart 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
22
apr
Do 22 april 2021 in Utrecht Do 22 april 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
19
mei
Wo 19 mei 2021 in Utrecht Wo 19 mei 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
25
jun
Vr 25 juni 2021 in Utrecht Vr 25 juni 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
19
jul
Ma 19 juli 2021 in Utrecht Ma 19 juli 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
18
aug
Wo 18 augustus 2021 in Utrecht Wo 18 augustus 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
20
sep
Ma 20 september 2021 in Utrecht Ma 20 september 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
20
okt
Wo 20 oktober 2021 in Utrecht Wo 20 oktober 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
19
nov
Vr 19 november 2021 in Utrecht Vr 19 november 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie
10
dec
Vr 10 december 2021 in Utrecht Vr 10 december 2021
Utrecht
4.100,-
Neem optie

Gerelateerde trainingen

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.