Opleiding Online Copywriter
Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens deze copywriting opleiding ontdek je hoe je een brand identity doorvertaalt naar de juiste woorden. Je leert waar een overtuigende tekst aan voldoet, ontwikkelt onderscheidende verhaallijnen voor jouw organisatie en gaat aan de slag met copy voor verschillende kanalen. Na afloop kun je strategische, creatieve teksten schrijven die jouw merk versterken.
Zo is de copywriting opleiding opgebouwd
De copywriting opleiding bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een online copywriter?
Als online copywriter ben je meer dan iemand met een vlotte pen. Je schrijft altijd vanuit een strategie en gaat voor maximale impact bij je doelgroep. Dat doe je met een onderscheidende tone of voice, krachtige verhalen en originele invalshoeken. In feite creëer jij de talige kant van de brand identity, die verder bestaat uit bijvoorbeeld een propositie, huisstijl en webdesign. Dat maakt jou onmisbaar in het creatieve team achter een sterke merkbeleving.
Waarom aan de slag met copywriting in 2022?
Goede copywriting maakt echt het verschil. Door jouw dienst of product te vertalen in een oplossing, weet de klant precies wat-ie aan je heeft en waarom jij hét bedrijf bent waar hij of zij moet aankloppen. Een slecht geschreven tekst kan ervoor zorgen dat je bezoekers afhaken en naar de concurrent stappen. En dat wil je niet! Met krachtige copy maak je in één klap de lezer enthousiast, en onderscheid je je business van de rest. Het is van grote invloed op de impact van je communicatie- marketingactiviteiten.
Whitepaper Copywriter worden, waar begin je?
Copywriting is een breed vakgebied dat uit verschillende expertises bestaat. Je kunt ervoor kiezen om je in één expertise te specialiseren, of allrounder worden. Welke richting je ook kiest, er is een belangrijke gemeenschappelijke deler: jij weet de boodschap van een organisatie aan haar doelgroep perfect te verwoorden. In deze whitepaper vertellen we je er meer over.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Copywriter
Na afloop kun je onder andere:
- Pakkende berichten schrijven voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
- Het AIDA-model toepassen om overtuigende teksten te schrijven
- On- en offline teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren
- Actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
- Verschillende verhaalgenres toepassen
- Een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Paulus Veltman
Paulus is keynotespeaker, trainer en consultant. Hij is gespecialiseerd in online storytelling en beeldexplosie, en weet alles over nieuwe technologieën en online media. Cursisten omschrijven Paulus als een ervaren en enthousiaste trainer. Hij houdt van een persoonlijke aanpak, dus je weet zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt tijdens de training.


Ilona de Baar
Vier jaar geleden stapte Ilona in de wereld van contentmarketing in. Toen nog als blogger, vlogger en contentcreator voor verschillende bureaus. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf: That Inner Flame. Hiermee maakt ze vanaf Strijp-S in Eindhoven de meest vlammende content voor B2B- en B2C-klanten. Daarnaast geeft ze al drie jaar trainingen, waarin ze je handige tips en tools geeft om zelf aan de slag te gaan.


Geert Poort
Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.
Ginette Lavell
Ginette helpt merken hun essentie en verhaal te vinden. Ze ontwikkelt payoffs, ontwerpt tones-of-voice en traint webredacties in het vinden van de juiste toon. Daarnaast tilt ze als UX-copywriter de klantervaring naar een hoger niveau. Ginette heeft jaren ervaring in de reclame- en communicatiewereld, maar ook in de journalistiek. Ze werkt freelance, voor digitale ontwerpbureaus en direct voor klanten – vooral in de culturele sector. Maar ook verzekeraars, retailers en overheden weten haar te vinden.
Tamara Bouman-Lammertse
Als ervaren copy- en contentspecialist buigt Tamara zich het liefst over ingewikkelde materie, die ze vervolgens zo duidelijk mogelijk opschrijft. Na haar opleiding communicatiewetenschap werkte ze jarenlang als contentspecialist in de e-commerce. Hier leerde ze om snel goede en overtuigende copy te schrijven voor diverse klanten. Haar trainingen zijn ideaal voor iedereen die ervaring wil opdoen met UX-copy: teksten waarbij de focus op de gebruiker ligt. Tamara gelooft dat je het meest leert door zelf aan de slag te gaan. Daarom is er in de training genoeg ruimte voor cases, discussies en eigen inbreng.
Voor wie is de opleiding Online Copywriter bedoeld?
Deze opleiding is geschikt voor professionals die als copywriter of webredacteur aan de slag willen of zich hierin verder willen specialiseren. We zien bijvoorbeeld veel (freelance) marketing- en communicatieprofessionals, maar ook redacteuren en journalisten.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Hoe ziet het programma van de opleiding Online Copywriter eruit?
-
1 Online Storytelling
College 1
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
-
2 Schrijven voor Social Media
College 1
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
-
3 SEO-Copywriting
College 1
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
-
4 UX Copywriting basis
-
5 Persuasive Copywriting
College 1
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
-
6 Webredactie
Dag 1
College 1
- Introductie: wat doet een webredacteur?
- Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
- Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
- Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories
College 2
- Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
- Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
- Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender
Dag 2
College 3
- Introductie Schrijven voor het web
- Leesgedrag op web
- Over scanbaar en snackable schrijven
- Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
- Tips voor tekstopbouw
College 4
- Wat is een contentstrategie?
- Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
- Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus
Ontvang het programma en de brochure van de opleiding Online Copywriter direct per mail
Ontvang het programma per mail

Geert Poort
Trainer Communicatie
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?

