Opleiding Online Copywriter

Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens de opleiding Online Copywriter ontdek je hoe je een brand identity doorvertaalt naar de juiste woorden. Je leert waar een overtuigende tekst aan voldoet, ontwikkelt onderscheidende verhaallijnen voor jouw organisatie en gaat aan de slag met copy voor verschillende kanalen. Na afloop kun je strategische, creatieve teksten schrijven die jouw merk versterken.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Online Copywriting bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat doet een online copywriter?

Als online copywriter ben je meer dan iemand met een vlotte pen. Je schrijft altijd vanuit een strategie en gaat voor maximale impact bij je doelgroep. Dat doe je met een onderscheidende tone of voice, krachtige verhalen en originele invalshoeken. In feite creëer jij de talige kant van de brand identity, die verder bestaat uit bijvoorbeeld een propositie, huisstijl en webdesign. Dat maakt jou onmisbaar in het creatieve team achter een sterke merkbeleving.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Copywriter

Na afloop kun je onder andere:

  • Pakkende berichten schrijven voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Het AIDA-model toepassen om overtuigende teksten te schrijven
  • On- en offline teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren
  • Actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
  • Verschillende verhaalgenres toepassen
  • Een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen

Programma van de opleiding Online Copywriter

Online Storytelling

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Schrijven voor Social Media

College 1

  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven

College 2

  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

SEO-Copywriting

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

UX Copywriting

College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Persuasive Copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Webredactie

Dag 1

College 1

  • Introductie: wat doet een webredacteur?
  • Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
  • Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
  • Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories

College 2

  • Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
  • Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
  • Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender

Dag 2

College 3

  • Introductie Schrijven voor het web
  • Leesgedrag op web
  • Over scanbaar en snackable schrijven
  • Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
  • Tips voor tekstopbouw

College 4

  • Wat is een contentstrategie?
  • Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
  • Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus

Voor wie is de opleiding Online Copywriter bedoeld?

Deze opleiding is geschikt voor professionals die als copywriter of webredacteur aan de slag willen of zich hierin verder willen specialiseren. We zien bijvoorbeeld veel (freelance) marketing- en communicatieprofessionals, maar ook redacteuren en journalisten.

Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?

Al onze trainingen en opleidingen zijn als maatwerk beschikbaar. Lees meer over onze in-company oplossingen

Opleidingsdata

18
aug
Wo 18 augustus 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Wo 18 augustus 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
20
sep
Ma 20 september 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Ma 20 september 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
20
okt
Wo 20 oktober 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Wo 20 oktober 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
19
nov
Vr 19 november 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Vr 19 november 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
10
dec
Vr 10 december 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Vr 10 december 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
2
feb
Wo 02 februari 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Wo 02 februari 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
16
mrt
Wo 16 maart 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Wo 16 maart 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
28
apr
Do 28 april 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Do 28 april 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
7
jun
Di 07 juni 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Di 07 juni 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
11
jul
Ma 11 juli 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Ma 11 juli 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
29
aug
Ma 29 augustus 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Ma 29 augustus 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
31
okt
Ma 31 oktober 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Ma 31 oktober 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie
30
dec
Vr 30 december 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €250,- Vr 30 december 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €250,-
3.850,-
Neem optie

Gerelateerde trainingen

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.