Opleiding Communicatiestrateeg
Een sprong vooruit maken in het communicatievak? De opleiding Communicatiestrateeg stoomt je er klaar voor. Je leert niet alleen de ins & outs van branding kennen, maar werkt ook aan je persoonlijke communicatieskills. Verder ga je aan de slag met corporate storytelling, oefen je met Agile werken op een marcom-afdeling, en leer je zakelijk tekenen om inzichten compact en effectief over te brengen. Schrijf je gauw in - want wat je vandaag leert, breng je morgen al in praktijk.
De opleiding Communicatiestrateeg bestaat uit 5 trainingen die goed op elkaar aansluiten:
Wat kun je na het volgen van de opleiding Communicatiestrateeg
- Je kunt een brandingstrategie voor binnen je organisatie ontwikkelen en uitvoeren
- Je kunt een online brandingstrategie uitdenken en in praktijk brengen
- Je weet hoe je jouw eigen, persoonlijke 'brand' definieert en doorontwikkelt
- Je kunt Agile en Scrum toepassen op een marketing- en communicatieafdeling
- Je weet hoe je het verhaal van jouw organisatie effectief uitdraagt met corporate storytelling
- Je kunt customer insights, customer journeys en strategische plannen compact en aantrekkelijk visualiseren met zakelijk tekenen.
Programma van de opleiding Communicatiestrateeg
Internal Branding en Brand Strategy
Dag 1
College 1
- Het nut van internal branding aan de hand van praktijkcases.
- Fusie, overname en reorganisatie.
- Merkpositionering als vertrekpunt.
- Reputatiemanagement.
- Visionair en zichtbaar leiderschap.
- Wat levert het op?
College 2
- Aan de slag: betrokkenheid van medewerkers vergroten doe je zo. Geef richting aan de organisatie!
- Rol van waarden en identiteit aan de hand van het corporate identity-model.
- Merkidentiteitmodel: herken je eigen merk.
- Hand in hand: communicatie, HR en marketing
Dag 2
College 3
- Aan de slag: ontwikkel een internal branding-concept.
- Praktijkcases ter inspiratie.
- Meetmethodiek.
- Interne community.
College 4
- Interventie: pitches als vertrekpunt voor je internal branding-traject.
- Aanscherping door de groep.
- Interventie: internal branding-kalender.
- Aanscherping door de groep.
Online Branding
Dag 1
- Van brand strategy naar online branding
- Personal brands en corporate brands
- Brand identity-modellen en -archetypes
- Customer journey en touchpoints
- Emotionele verbinding en associaties
- Best practices
Dag 2
- Contentstrategie voor je brand
- Je merk op social media
- Formats en rubrieken
- Online conversaties
- Employee advocacy
- Je merk online monitoren
Adviseren en Personal Branding
College 1
- Personal branding-test
- Je eigen fascinatiekracht blootleggen
- Uitleg: wat is personal branding?
- Jouw personal branding-plan.
College 2
- Anderen overtuigen met jouw personal brand.
- Je personal brand toepassen in presentaties.
- Je personal brand inzetten in online communicatie: bouw je eigen merk op social media.
- Oefeningen.
Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Dag 1
College 1
- First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
- Wat hebben ze met elkaar te maken?
- Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?
College 2
- Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
- Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
- Wat is een Sprint Review?
- En wat is een Sprint Retrospective?
Dag 2
College 3
- Aan de slag met Scrum
- Handige tools om te gebruiken
- Aanloop naar je eerste Sprint
College 4
- Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
- Verdieping: Scaling Agile
- Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
- Retrospective
Corporate Storytelling
- Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling belangrijk?
- We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.
- We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.
- Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.
- Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.
- We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.
Zakelijk Tekenen
Dag 1
College 1
- Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?
- Basisvormen
- Mensen en emoties tekenen
College 2
- Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
- Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
- Workshops faciliteren met templates
Dag 2
College 3
- Feedback op je werk
- Jouw beelden naar the next level
- Train je visuele brein
College 4
- Datavisualisatie
- Graphic facilitation
- Tekenen van customer insights & customer journeys
- Strategische plannen visualiseren
Voor wie is de opleiding Communicatiestrateeg bedoeld?
Deze opleiding is voor iedereen die echt een grote stap wil zetten als communicatieadviseur en wil groeien naar een strategische rol. Denk aan afdelingsmanagers, communicatieadviseurs, marketeers, communicatiemedewerkers, webredacteuren, projectmanagers en freelance marcom professionals.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Opleidingsdata
apr
jun
aug
nov
jan
mrt
mei
aug
nov