Training Social Mediastrategie
Van sales en leadgeneratie tot je imago monitoren en je merk versterken: social media bieden enorm veel marketing- en communicatiemogelijkheden. Maar hoe ontwikkel je een effectieve social mediastrategie, en hoe voer je deze uit? Tijdens de tweedaagse training Social Media Strategie ga je aan de slag met jouw social mediadoelen: eerst definieer je ze, daarna breng je ze in praktijk.
Wat is een social mediastrategie?
Een social mediastrategie helpt je om je social mediakanalen gestructureerd en doelgericht in te zetten. Eerst bepaal welke platforms populair zijn bij je doelgroep, zodat je weet welke kanalen voor jou het effectiefst zijn. Vervolgens onderzoek je welke informatiebehoefte je doelgroep heeft, en hoe je je publiek gaat benaderen: ontwikkel je wel of geen format, kies je voor video's, foto's, blogs, infographics, of alle vier? Ook beslis je hoe je je merk via social media gaat laden. Leer het allemaal in de training Social Media Strategie.
Whitepaper Social media-expert worden, waar begin je?
Eerst kon je social media-marketing er naast je gewone werk ‘nog wel bij doen’. Maar inmiddels gaat het er in dit werkveld stukken professioneler aan toe. Heb je affiniteit met social media? Dan kun je jezelf ontwikkelen tot specialist. In deze whitepaper lees je over de verschillende mogelijkheden.
Wat kun je na het volgen van de training Social Mediastrategie
- Je kunt heldere social mediadoelen opstellen
- Je weet hoe je een doelgroepanalyse maakt: welke social media gebruiken ze, wat is hun informatiebehoefte en hoe ervaren ze je merk?
- Je kunt een concurrentie-analyse maken aan de hand van benchmarkingtools
- Je kent prikkelende contentformats waarmee je je doelgroepen kunt activeren
- Je weet hoe je een contentkalender opstelt en hoe je een social mediastrategie uitvoert
- Je kent de tools om je resultaten en merkreputatie te meten
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Dit zijn de trainers
Paulus Veltman
Paulus is een internationale keynotespeaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.
Lees meer

Ilona de Baar
Vier jaar geleden stapte Ilona de wereld van contentmarketing in, toen nog als blogger, vlogger en content creator voor verschillende bureaus. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf: ‘That Inner Flame’. Hiermee maakt ze, vanaf het dynamische Strijp-S in Eindhoven, vlammende content voor b2b- en b2c-klanten. Daarnaast geeft ze al drie jaar trainingen waarin ze niet alleen uitlegt hoe je iets doet, maar je vooral enthousiast maakt om aan de slag te gaan.
Lees meer

Ervaringen
Voor wie is de training Social Mediastrategie bedoeld?
De training Social media is geschikt voor iedereen die socialmedianetwerken als Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube effectief wil inzetten en inpassen binnen een bestaande (online-) marketingstrategie. Denk aan:
- marketeers
- pr- en communicatieadviseurs
- contentmanagers
- ondernemers
- e-commerce managers
Ook voor ondersteunend personeel dat professioneel op social media actief is, is deze training uiteraard.
Wil je deze training volgen? Dan is het handig als je enige kennis van social media hebt. Zoals Facebook, Twitter, Instagram en/of LinkedIn.
Hoe bereid ik me voor?
Voor deze training hoef je je niet voor te bereiden. Wel krijg je huiswerk: tussen de eerste en tweede trainingsdag krijg je een praktijkopdracht mee die ongeveer twee dagdelen thuiswerk kost.
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Hoe ziet het programma van de training Social Mediastrategie eruit?
Dag 1
College 1
- Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
- Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
- Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.
College 2
- Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
- Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.
Dag 2
College 3
- Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
- Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.
College 4
- Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
- Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Paulus Veltman
Trainer Social Mediastrategie
Reviews
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?

