Opleiding Social Media Manager
Tijdens de opleiding Social Media Manager laten ervaren trainers je in zeven dagen de mogelijkheden zien van de belangrijkste social media-platforms. Dus wil je snel op aansturend én uitvoerend niveau met social media-marketing aan de slag? Dat kan! Je verkent de strategische kanten van social media-marketing en gaat aan de slag met content, advertising en storytelling.
Zo is de opleiding Social Media Manager opgebouwd
De opleiding Social Media Manager bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat is social media marketing?
Simpel: social media-marketing bestaat uit alle marketingactiviteiten waarvoor je social media inzet. Denk aan een Facebookpagina om evenementen en acties aan te kondigen, Instagram stories om advertenties te laden en Pinterest om nieuwe producten te laten zien. Het voordeel van social media is dat ze een enorm bereik hebben, waarbinnen je tegen relatief lage kosten heel gericht kunt targeten. Dat maakt ze buitengewoon effectief.
Whitepaper Social media-expert worden, waar begin je?
Eerst kon je social media-marketing er naast je gewone werk ‘nog wel bij doen’. Maar inmiddels gaat het er in dit werkveld stukken professioneler aan toe. Heb je affiniteit met social media? Dan kun je jezelf ontwikkelen tot specialist. In deze whitepaper lees je over de verschillende mogelijkheden.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Social Media Manager
Na afloop kun je onder andere:
- Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
- Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
- Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
- Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van de belangrijkste social media-platforms, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
- Je kunt een Facebook-strategie opstellen en weet hoe je hiervoor pakkende content creëert.
- Je weet hoe je een Facebook advertentie-account opzet en kunt deze gebruiken om je doelgroep te bereiken.
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Paulus Veltman
Paulus is keynotespeaker, trainer en consultant. Hij is gespecialiseerd in online storytelling en beeldexplosie, en weet alles over nieuwe technologieën en online media. Cursisten omschrijven Paulus als een ervaren en enthousiaste trainer. Hij houdt van een persoonlijke aanpak, dus je weet zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt tijdens de training.
Suzanne Olsthoorn
Suzannes fascinatie voor social media begon met haar Hyvesprofiel. Uren kon ze sleutelen aan haar pagina, tot-ie écht perfect was. Inmiddels is ze een ware socialmedia-expert met ontzettend veel ervaring. Haar loopbaan leidde haar langs TMF, MTV, Nickelodeon en BNNVARA. Nu aangekomen bij de Herman Brood Academie geeft ze muzikaal talent een online podium. Met haar oneindige energie en creativiteit geeft ze inspirerende trainingen. Zo weet jij straks precies hoe je content maakt die mensen bijblijft.
Arjen de Groot
Arjen is consultant, trainer, blogger en mede-oprichter van online marketingbureau Converseon. Hier is hij eindverantwoordelijk voor de oplevering van projecten. In zijn trainingen leert hij je via best practices, praktijkvoorbeelden en handige modellen de kneepjes van het online marketingvak. Hij combineert theorie met praktijk, en zorgt dat cursisten na de training zelfstandig campagnes kunnen meten en inrichten. Naast zijn werk wordt Arjen blij van sport, lekker eten en festivals.
Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.
Kevin Juffermans
Kevin is online marketeer in hart en nieren. Van Facebook- en LinkedIn-advertising tot SEO, SEA en Snapchat Ads: hij draait er z’n hand niet voor om. Bij online marketingbureau Converseon helpt hij klanten bij hun online succes. Dat doe hij door z’n uitgebreide kennis en jarenlange ervaring in te zetten. Kevin breng z’n enthousiasme voor het vak graag over op zijn cursisten.
Voor wie is de opleiding Social Media Manager bedoeld?
Deze opleiding is bedoeld voor professionals die social media op strategisch niveau willen inzetten, coördineren en optimaliseren. Denk aan (freelance) marketing- en communicatieprofessionals, online marketeers en redacteuren. Marketingkennis is handig, maar niet essentieel.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Social Media Manager eruit?
-
1 Social Mediastrategie
Dag 1 Ochtend
- Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
- Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
- Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.
- Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
- Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.
- Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
- Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.
- Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
- Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.
-
2 Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
-
3 Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
-
4 Facebook en Instagram Advertising Basis
College 1
- We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
- Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
- Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
- Advertentie-account instellen
- Verschillende plaatsen en typen ads
- Doelen en doelgroepen bepalen
- Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
- Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?
- We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
- Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
- Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
- Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
- Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne
-
5 Facebook en Instagram Advertising Gevorderd
College 1
- Adverteren via Facebook en Instagram - trends en ontwikkelingen
- Business-to-business en business-to consumer cases: succesvolle (en minder succesvolle) campagnevoorbeelden
- De sales-funnel: meer bereik, leads of omzet?
- De Facebook pixel en conversies meten
- Resultaat/ROI drastisch vergroten met A/B testen
- Conversiemeting: Facebook vs. Google Analytics
- Werken met UTM-tags in Google Analytics
- Producten promoten via de catalogus
- Maak je eigen doelgroepen; Custom audiences en Look-a-like audiences
- Analyse van jouw advertentieaccount: wat gaat goed, wat kan beter, waarom maak je bepaalde keuzes?
-
6 LinkedIn Advertising
College 1
- Een korte introductie in 's werelds grootste online platform voor professionals
- De basisprincipes van een succesvolle online marketingstrategie
- Praktijkcases: succesvolle en minder geslaagde voorbeelden van LinkedIn-marketingstrategieën
- Wat voor content werkt op LinkedIn? Hoe genereer je meer relevante volgers, oprechte interactie, leads en klanten?
- Je denkt een strategie uit om jouw doelgroep te bereiken en écht verbinding te maken
- Je leert hoe de advertentiemanager van LinkedIn werkt en hoe je tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk leads genereert
- Je ontdekt hoe je een deel van je marketingactiviteiten kunt automatiseren
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Social Media Manager direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen