Training Webredactie

Een paar jaar geleden hield een webredacteur zich vooral bezig met webteksten redigeren en publiceren. Nu wordt ‘ie steeds meer een contentstrateeg: hoe gebruik je content om publiek aan je te binden? In de training Webredactie ontdek je de kracht van de juiste onderwerpen, verschillende journalistieke formats en media. Je maakt kennis met online leesgedrag, SEO en usability, en leert hoe je hier met copywriting en goede socialmediaposts op inspeelt.

Wat is webredactie?

Als webredacteur ben je verantwoordelijk voor de content die op je website staat. Het gaat allemaal om je doelgroep informeren, overtuigen en in beweging brengen met interessante content. Zo wordt je organisatie online vindbaar, en dat levert leads en conversie op.

Wat kun je na het volgen van de training Webredactie

Tijdens de training ontwikkel je een contentplan om je doelgroep aan je merk te binden. Je leert van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar gaat vooral zelf aan de slag. Bijvoorbeeld door je copywritingskills te verbeteren en jezelf te trainen creatieve invalshoeken te vinden voor je teksten. Ook ga je aan de gang met multimedia, zoals video’s en infographics. Na de training kun je onder meer:

  • Doelgroepen, doelstellingen en toptaken van een website aanduiden;
  • Een simpel usability-onderzoek uitvoeren;
  • SEO-proof schrijven in meerdere stijlen en verschillende formats, zoals een listicle, whitepaper, nieuwsbrief of blog;
  • Een webtekst redigeren tot aantrekkelijke en correcte content;
  • Advies geven over visuele content, zoals fotografie, infographics en vlogs;
  • Een contentplanning en stijlgids opstellen.

Wie is de trainer?

Geert Poort

Geert is een trainer pur sang, met een ruime ervaring voor zowel overheden als profit en non-profit organisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Geert is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, dat een uitgebreid overzicht biedt van de kennis en vaardigheden die een contentspecialist of online professional in huis moeten hebben.

Hij volgt naast z’n werk cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, maar ook over coaching en didactiek. Volgde na z’n studie een opleiding journalistiek en lessen aan de kunstacademie; die nadruk op woord én beeld zijn leidend voor zijn werk als trainer.

 

 

 

 

 

Marieke Pijler

Marieke Pijler is onderneemster in hart en nieren. Haar bedrijf Brand Density verzorgt de online marketing en branding voor verschillende start-ups en gevestigde merken. Marieke heeft een MBA in Marketing- en Supply Chain Management en is een enorme geek als het gaat om de laatste marketingontwikkelingen. Die deelt ze graag tijdens haar trainingen. Met ervaring als marketingstrateeg bij mediabedrijven, brandmanager bij TED en programmamanager in de tv- en video-industrie, is Marieke een doorgewinterde contentprofessional.

Bij Competence Factory geeft Marieke verschillende trainingen. Ze heeft een enorme passie voor haar vak en dat uit zich tijdens trainingen in de energie waarmee ze haar visie en kennis overbrengt. Die is aanstekelijk en maakt dat je als cursist zin krijgen om je marketingpotentie te laten gelden in de praktijk.

Programma van de training Webredactie

Dag 1

College 1

  • Wie is je doelgroep? In welke persona’s kun je deze onderverdelen?
  • Waarom heeft je organisatie eigenlijk een website: om producten te verkopen, een merkbeleving over te brengen of bezoekers te informeren?
  • Toptaken: wat doen de meeste bezoekers van je website?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Je voert een simpel usability-onderzoek uit, waarbij andere deelnemers je testpanel zijn

College 2

  • Welke schrijfstijl gebruik je? Denk aan: informerend, activerend, conversie- of servicegericht
  • SEO: hoe zorg je dat je webteksten goed geïndexeerd worden door zoekmachines?

Dag 2

College 3

  • Je leert verschillende contentformats uitwerken
  • Hoe brief je beeldmakers als fotografen, videomakers, grafisch vormgevers en illustratoren?

College 4

  • Hoe maak je een goede contentplanning om ervoor te zorgen dat je contentplan wordt uitgevoerd?
  • Hoe bewaak je de tone of voice in tekst en beeld op je website met een stijlgids?

Ervaringen

 

Voor wie is de training Webredactie bedoeld?

Deze training is voor iedereen die bezig is met online communicatie. Denk aan:

  • Communicatiemedewerkers
  • Marketeers
  • Contentmanagers
  • Newsroommanagers
  • (SEO-)copywriters
  • Bloggers
  • Vloggers
  • (Bedrijfs)journalisten

Hoe bereid ik me voor?

Je krijgt zowel vóór als tussen trainingsdagen huiswerkopdrachten.

Trainingsdata

1
dec
Di 1 dec & di 15 dec 2020 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Di  1, di 15 dec
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie
4
feb
Do 4 feb & do 18 feb 2021 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Do  4, do 18 feb
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie
12
apr
Ma 12 apr & ma 19 apr 2021 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Ma 12, ma 19 apr
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie
11
jun
Vr 11 jun & vr 18 jun 2021 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Vr 11, vr 18 jun
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie
27
aug
Vr 27 aug & vr 3 sep 2021 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Vr 27, vr  3 sep
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie
3
nov
Wo 3 nov & wo 10 nov 2021 Van 10:00 tot 17:00 in Utrecht Wo  3, wo 10 nov
Van 10:00 tot 17:00
Utrecht
1.125,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Creative Contentmarketeer

Alle expertise die je nodig hebt om een verschil te maken als contentmarketeer.

Bekijk opleiding

Online Copywriter

Leer hoe je met krachtige verhalen en de juiste woorden een overtuigend merk neerzet.

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

29 september 2020 | Noortje Noy

Data-driven marketeer: marketing op basis van harde feiten

We hebben steeds meer data over onze websitebezoekers. Maar hoe werkt data-driven marketing precies, en hoe ga je als data-dr…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.