Opleiding Social Media Content Expert
Het verlangen naar meer bereik met je creatieve content is begrijpelijk, aangezien een breder publiek vaak gelijk staat aan meer omzet. Maar, is het wel de slimste aanpak? Is het niet slimmer om voor elke boodschap een unieke benadering te hanteren? In deze expert-opleiding ontwikkel je de vaardigheden om te bepalen welke boodschap het best past bij elk specifiek medium. Op deze manier bereik je niet alleen diversiteit in je content, maar zorg je er ook voor dat je uiteindelijk je doelen op effectieve wijze bereikt. Ga voor meer dan alleen bereik; ga voor doelgerichte impact!
De opleiding Social Media Content Expert bestaat uit 7 trainingen die goed op elkaar aansluiten:
Wat kun je na het volgen van de opleiding Social Media Content Expert
- Je kunt (met behulp van AI) sterke visuele content creëren
- Je weet hoe je overtuigende copy schrijft voor verschillende social mediakanalen
- Je kunt een effectieve contentstrategie opzetten
- Je kunt verschillende soorten creatieve content uitwerken, denk aan video's maar ook podcasts
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Jessie de Booij
Jessie is een dynamische, digitale duizendpoot en oprichtster van DigiJes, met een decennia aan expertise in digitale content marketing. Bekend om haar inspirerende en interactieve trainingen maakt ze complexe onderwerpen toegankelijk door middel van praktische tips, relevante cases en up-to-date inzichten. Ze deelt niet alleen enthousiast haar kennis en ervaring, maar creëert ook de perfecte basis voor jou om jouw bedrijf te laten groeien. Ontdek de wereld van Content Marketing met Jessie en ervaar haar energie en het plezier dat ze in elke training met zich mee brengt!
Suzanne Olsthoorn
Suzannes fascinatie voor social media begon met haar Hyvesprofiel. Uren kon ze sleutelen aan haar pagina, tot-ie écht perfect was. Inmiddels is ze een ware socialmedia-expert met ontzettend veel ervaring. Haar loopbaan leidde haar langs TMF, MTV, Nickelodeon en BNNVARA. Nu aangekomen bij de Herman Brood Academie geeft ze muzikaal talent een online podium. Met haar oneindige energie en creativiteit geeft ze inspirerende trainingen. Zo weet jij straks precies hoe je content maakt die mensen bijblijft.
Paulus Veltman
Paulus is keynotespeaker, trainer en consultant. Hij is gespecialiseerd in online storytelling en beeldexplosie, en weet alles over nieuwe technologieën en online media. Cursisten omschrijven Paulus als een ervaren en enthousiaste trainer. Hij houdt van een persoonlijke aanpak, dus je weet zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt tijdens de training.
Marsha Walraven
Van tv tot podcast en van radio tot online content: Marsha heeft haar sporen verdiend bij zowel landelijke en internationale omroepen zoals de Wereldomroep, Financial Times, Pushkin als bij tijdschriftredacties. De mediawereld kent voor haar dus geen geheimen, en dat komt goed van pas bij haar trainingen. Want of je nu een podcast- of mediatraining volgt, reken maar op een flinke dosis praktijkvoorbeelden! Ook in de theorie is ze thuis: ze studeerde Journalistiek in Utrecht en later Engels in Leiden. Marsha zet mensen graag aan het denken en laat in haar trainingen zien dat interviews en gesprekken niet eng zijn. Haar filosofie is dat iedereen een eigen verhaal heeft – en ze helpt je graag om dat te vertellen. Een van haar gouden tips? Leer je kernboodschap uit je hoofd en zorg dat je die in acht seconden kunt overbrengen.
Daan van Bergen
Daan is zelfstandig videoproducent en marketeer. Hij maakt pakkende videoproducties voor uiteenlopende opdrachtgevers, zoals Vattenfall, Siemens en de overheid. De kennis en ervaring die hij in z’n werk opdoet, vormen de basis van zijn trainingen. Wil je je alvast inlezen? Daan schreef ook een boek: ‘Vloggen voor professionals’.
Mandy Schild
Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? Presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutiquestudio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van doén: na haar training ga je niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.
Geert Poort
Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.
Voor wie is de opleiding Social Media Content Expert bedoeld?
De opleiding is ideaal voor content marketeers, social media managers & beheerders, communicatiemedewerkers of creative content creators. Maar ook voor nieuwkomers is de opleiding interessant: je verkrijgt de inzichten die essentieel zijn voor een effectieve aanpak van social media.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Social Media Content Expert eruit?
-
1 Contentmarketing
Tijdens de training contentmarketing behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content. Dag 1 Ochtend
- Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
- Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
- Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.
- Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze.
- Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?
- Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
- Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?
- Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
- Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
- Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?
-
2 Instagram en Reels
College 1
- Instagram, maar wel met een plan. Je leert hoe je het platform strategisch inzet door je doelgroep helder voor ogen te krijgen en content te maken waar die doelgroep blij van wordt. Je leert ook om structuur aan te brengen met rubrieken en formats.
- Een Instagram-community opbouwen, hoe doe je dat? Hoe krijg je meer likes, meer volgers en meer interactie? We bespreken krachtige hulpmiddelen, zoals een slimme hashtagstrategie, locatietags en engagement-gerichte content.
- Contentcreatie in de praktijk (eerste deel). Content is king, maar hoe maak je nu die perfecte foto of video? Je gaat zelf oefenen en maakt kennis met de beste apps en tools.
- Stories zijn anders. Je leert wat de verschillen met “gewone” content zijn en hoe je stories maakt. Ook de verschillen tussen stories op Instagram, Facebook en Snapchat komen aan de orde.
- Een boeiend visueel verhaal vertellen, hoe doe je dat? Je maakt kennis met enkele belangrijke principes van visual storytelling. Vervolgens ga je aan de slag met concepten en formats voor Insta-stories.
- Contentcreatie in de praktijk (tweede deel). De beste apps en tools om je te helpen bij het maken van pakkende stories.
-
3 Podcast maken
Ochtend
- Verschillende soorten podcasts
- Plug and play: De techniek achter podcasting
- Idee bedenken voor een eigen podcast
- De nieuwste (AI)-ontwikkelingen in de podcastwereld
- Uitwerken storytelling
- Interviewtechnieken
- Shownotes, video en beeldmerk
- Tips and tricks to go
-
4 Video's maken met je Smartphone
College 1
- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
-
5 Visuele Contentcreatie met AI
Tijdens deze training leer je
- Contentcreatie in samenwerking met AI
- Een consistente beeldtaal ontwikkelen
- AI-gedreven video- en animatietools
- Je eigen visuele testcase
-
6 Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
-
7 Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Social Media Content Expert direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen