Training Corporate Storytelling
Organisaties met een goed verhaal worden als betekenisvoller ervaren. Vooral als dat verhaal niet op de ‘Over ons’-pagina verborgen staat, maar in alle communicatie-uitingen naar voren komt. In de training Corporate Storytelling leer je het verhaal van jouw organisatie consistent en overtuigend vertellen. Dat doe je via online kanalen als je site, blogs, Twitter en YouTube. Ook visual storytelling voor bijvoorbeeld Instagram komt aan bod.
Wat is corporate storytelling?
Corporate storytelling begint bij je corporate story: het verhaal van je organisatie. Hierin vertel je wat je bedrijf doet, maar vooral waaróm. Je purpose – datgene waarvoor je bestaat – is de kern, het verhaal maakt die tastbaar en levend.
Draag je je corporate story consistent uit op al je kanalen (en het liefst met al je collega's), dan ben je bezig met corporate storytelling. Van je blogs tot je Instagram-account, overal moet jouw story naar voren komen. Een bedrijf dat dit al jaren succesvol doet, is Coolblue. Zelfs op hun pakketten lees je waar ze voor (be)staan: alles voor een glimlach.
Wat kun je na het volgen van de training Corporate Storytelling
- Je kent de theorie achter een krachtig verhaal
- Je kunt het belang van storytelling onderbouwen
- Je kunt kernboodschappen formuleren
- Je kunt interviews afnemen
- Je kunt een storytelling uitwerken aan de hand van de held, het motorisch moment, de moraal en de heilige graal
- Je kunt een corporate story uitwerken aan de hand van merkpersoonlijkheid, archetypes, symbolen en metaforen
- Je kunt persberichten schrijven vanuit een storytelling-perspectief
- Je kent voorbeelden van succesvolle storytelling-campagnes
- Je kunt verschillende verhaalgenres toepassen
Wie is de trainer?
Marieke Pijler - Branding & Marketing
Marieke is onderneemster in hart en nieren. Haar bedrijf Brand Density verzorgt de online marketing en branding voor verschillende start-ups en gevestigde merken. Marieke heeft een MBA in Marketing- en Supply Chain Management en is een enorme geek als het gaat om de laatste marketingontwikkelingen. Die deelt ze graag tijdens haar trainingen. Ze heeft een enorme passie voor haar vak, dat uit zich in de energie waarmee ze haar visie en kennis overbrengt. Die is aanstekelijk en maakt dat je als cursist zin krijgt om je marketingpotentie te laten gelden.
Programma van de training Corporate Storytelling
- Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling belangrijk?
- We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.
- We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.
- Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.
- Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.
- We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.
Voor wie is de training Corporate Storytelling bedoeld?
De training Corporate Storytelling is bedoeld voor iedereen die de kracht van verhalen wil gebruiken in een online omgeving. Denk aan:
- marketing-, PR- en communicatieprofessionals
- contentmanagers
- redacteuren
- journalisten
- fondsenwervers
- programmamakers
- zzp'ers
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
apr
mei
jul
sep
dec
mrt
mei
aug
nov
dec