Opleiding UX Design Master

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de opleiding UX Design master iets voor jou. Na afloop weet je precies hoe je gebruiksvriendelijke apps en websites ontwerpt, of hoe je ze gebruikersvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers verleidt om te doen wat jij wilt.  

Verdiep je in UX Design

Tijdens de opleiding UX Design master kruip je in het hoofd van je gebruikers. Je onderzoekt je doelgroep en leert de juiste vragen stellen over de beslissingen die gebruikers nemen. Zo leer je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Hierna kun je aan de slag met de data die uit het onderzoek komt. Door dit te analyseren, ontwikkel je de perfect UX-strategie.

Natuurlijk leer je ook alles over het gedrag van je gebruikers en de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. Ook oefen je met tools en processen. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in vroeg stadium usabilitytesten kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.

 

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding UX Design Master bestaat uit 17 dagen en 10 trainingen die perfect op elkaar aansluiten.

Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master

  • Een (prototype van je) eigen app of website maken
  • Websites optimaliseren
  • Micro-copy schrijven
  • Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
  • Verschillende on- en offline tools gebruiken
  • Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
  • Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
  • Waardevolle observaties vastleggen
  • De resultaten delen met je organisatie

Programma van de opleiding UX Design Master

UX Design

Dag 1

College 1

  • Introductie UX Design
  • Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
  • Design Thinking
  • User centered design
  • Usability
  • Testen
  • Een strategisch plan opzetten

College 2

  • Ux research
  • Doelen stellen
  • Je doelgroep analyseren
  • De vier globale gebruikerstypen
  • Persona’s maken
  • Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
  • Zelf een plan schrijven

Dag 2

College 3

  • Card sorting
  • De kracht van gamification
  • Triggers en variabele beloning
  • Context gebruiken: locatie, datum, tijd
  • Belangrijke overtuigingstechnieken
  • De customer journey (klantreis)
  • Het proces van a tot z
  • Belangrijke do's en dont's

College 4

  • Je concept en strategie uitschrijven

UX Research

Dag 1

College 1

  • Introductie UX Research
  • Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
  • Uitleg verschillende UX Research methoden
  • Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
  • Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch

College 2

  • Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
  • Interview vragen en uitschrijven script
  • Parallel Design en Cardsorting
  • De resultaten analyseren

Dag 2

College 1

  • Wat is kwantitatief onderzoek?
  • Welke tools heb je om harde data te vinden?
  • Testen met Google Optimize
  • Heatmaps en usability tools
  • Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups

College 2

  • Analytics + AB-testing
  • Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
  • Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
  • Effectief pitchen aan je team en stakeholders

Visual Design met Sketch en Invision

Dag 1

College 1

  • Introductie in Sketch: in vogelvlucht door het programma
  • Lagen en pagina’s
  • Gereedschap
  • Inspector menu
  • Tekenen in Sketch
  • Sneltoetsen
  • Foto's importeren
  • Een foto bijsnijden (maskeren)
  • Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
  • Objecten groeperen
  • Slim schalen voor responsive design
  • Lagen uitlijnen en distribueren
  • Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
  • Herbruikbare vormgeving maken
  • Tekststijlen aanmaken

College 2

  • Symbolen (herbruikbare elementen)
  • Een layoutraster instellen
  • Pixelprecies werken
  • De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
  • Bestanden exporteren
  • Tekengebieden exporteren
  • Plug-ins gebruiken
  • Prototype maken in Sketch
  • Praktijkopdracht

Dag 2

College 3

  • Workflow: van wireframes naar visual design
  • Craft Plugin
  • Introductie Invision: in vogelvlucht door het programma
  • Je Sketch-ontwerpen importeren naar Invision
  • Interactieve prototypes maken in InVision

College 4

  • Werken aan je praktijkopdracht

Interaction Design

Dag 1

College 1

  • De basisprincipes van interaction design
  • Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
  • De geschiedenis van interfaces
  • Voorbeelden van goede interaction designs
  • Trends in het vakgebied
  • Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)

College 2

  • Sitestructuur
  • Casestudies
  • Een interface ontwerpen
  • De navigatie ontwerpen
  • Landingspagina
  • Homepage
  • Productpagina
  • Categoriepagina

Dag 2

College 3

  • Formulieren
  • Check-outs
  • Dashboardapplicatie
  • Facet-filter
  • Navigatie ontwerpen voor mobiel
  • Datavisualisatie
  • Design patterns
  • Interaction style guide

College 4

  • Page description diagrams
  • Wireframes maken
  • Een functioneel ontwerp maken
  • Prototyping
  • Opdracht
  • Presentatie opdracht

Usability

Dag 1

College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2

College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beïnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Conversieoptimalisatie

Dag 1

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

Dag 2

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Persuasive Design

Dag 1

College 1

  • Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
  • Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast

College 2

  • De essentie van vindbaarheid en usability
  • Hoe werkt het persuasive design-proces?

Dag 2

College 3

  • Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
  • Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp

College 4

  • Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
  • Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
  • Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action

UX Copywriting

College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Axure RP (Wireframes Maken)

College 1

  • Een flowchart maken
  • Pages maken en inrichten
  • De basiswidgets van Axure RP gebruiken
  • Grids en guides gebruiken
  • Widgets tekenen, uitlijnen en manipuleren
  • Masters maken en gebruiken

College 2

  • Interactions maken en gebruiken
  • Dynamic panels
  • Page formatting
  • Een html-prototype genereren, ontwerp-documentatie en online delen (via AxShare)
  • Basisuitleg van responsive design in Axure RP
  • Basisuitleg over Library’s en werken in Teams

Usability Testing in UX-Lab

College 1:
  • Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
  • Het hoe en waarom van de klassieke user-test
  • Interview- & verslagtechnieken
  • Schrijven van scenario’s
  • Introductie DIY test-lab, apparatuur en software
College 2:
  • Doornemen check-list
  • Instructies observatoren
  • Uitnodigen en begeleiden deelnemers
  • De user-test zelf afnemen in het lab
  • Verslaglegging en delen in de organisatie

Opleidingsdata

10
nov
Di 10 november 2020 in Utrecht Di 10 november 2020
Utrecht
9.510,-
Neem optie
17
dec
Do 17 december 2020 in Utrecht Do 17 december 2020
Utrecht
9.510,-
Neem optie
15
jan
Vr 15 januari 2021 in Utrecht Vr 15 januari 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
19
feb
Vr 19 februari 2021 in Utrecht Vr 19 februari 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
24
mrt
Wo 24 maart 2021 in Utrecht Wo 24 maart 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
26
apr
Ma 26 april 2021 in Utrecht Ma 26 april 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
1
jun
Di 01 juni 2021 in Utrecht Di 01 juni 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
16
jul
Vr 16 juli 2021 in Utrecht Vr 16 juli 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
19
aug
Do 19 augustus 2021 in Utrecht Do 19 augustus 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
22
sep
Wo 22 september 2021 in Utrecht Wo 22 september 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie
27
okt
Wo 27 oktober 2021 in Utrecht Wo 27 oktober 2021
Utrecht
9.510,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 oktober 2020 | Noortje Noy

Adverteren via Google Shopping: zo doe je het goed

Voor veel e-commerce bedrijven is het een onmisbaar onderdeel in hun marketingstrategie: Google Shopping. Met deze zoekmachin…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.