Opleiding UX Design Master (post-hbo)
Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden.
Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.
Verdiep je in UX Design
Tijdens de post-hbo opleiding UX Design Master kruip je in het hoofd van je doelgroep. Je onderzoekt je gebruikers en leert de juiste vragen stellen over hun gedrag, verwachtingen en behoeften. Zo ontdek je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Met deze inzichten ontwikkel je de perfecte UX-strategie.
Natuurlijk leer je ook alles over de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. En je oefent met verschillende tools. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in een vroeg stadium usability testen kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.
Post-hbo diploma
De opleiding UX Design Master is geaccrediteerd door het CPION. Rond je hem met goed resultaat af, dan ontvang je het post-hbo diploma UX Design Master.
Om je post-hbo diploma UX Design Master te halen, moet je een aantal opdrachten doen. Deze worden beoordeeld door jouw hoofddocent en een externe UX designer. Haal je een voldoende? Dan mag je meedoen aan de afstudeerdag waarop je jouw opdrachten presenteert. Geen stress: als je de afstudeerdag gehaald hebt, ben je sowieso geslaagd.
Zo is de opleiding opgebouwd
De post-hbo opleiding UX Design Master duurt 18 dagen en bestaat uit 10 trainingen die perfect op elkaar aansluiten.
Opdrachten & begeleiding
Voor de eerste opdracht doorloop je voor een app of website alle UX-fases, en maak je de bijbehorende UX-producten. De docent begeleidt je hierbij, en je krijgt tips en adviezen van je medecursisten. Uiteindelijk maak je een klikbaar prototype van je ontwerp.
Je tweede opdracht: een expert-review schrijven. Dat is een rapport met verbeterpunten op het gebied van usability, persuasive design en UX copy. Je maakt zo’n review voor een website of app, waarop je vervolgens één pagina kiest waar de meeste verbeteringen te halen zijn. Van deze pagina maak je een wireframe waarin je verbeterpunten zijn meegenomen.
De opdrachten doe je deels in de training en deels thuis. Je krijgt hier ook nog 6 begeleidingsuren bij. De begeleiding wordt gegeven door de hoofddocent, die je opdrachten nakijkt en feedback geeft.
Afstudeerdag
De producten die een UX designer maakt – zoals een UX research rapport, UX-strategie, wireframes en ontwerpen – worden meestal door de UX designer zelf gepresenteerd. Je moet dus ook over goede presentatievaardigheden beschikken. Op de afstudeerdag geeft de docent je hiervoor tips, en legt uit welke stappen je moet zetten om het vertrouwen van een opdrachtgever te winnen. Daarna presenteer je je opdrachten. Je docent en medecursisten geven feedback. We sluiten de dag af met de diploma-uitreiking en een gezellige borrel.
Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
- Een (prototype van je) eigen app of website maken
- Websites optimaliseren
- Micro-copy schrijven
- Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
- Verschillende on- en offline tools gebruiken
- Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
- Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
- Waardevolle observaties vastleggen
- De resultaten delen met je organisatie
- Je weet hoe je AI inzet om je werk makkelijker te maken
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Ruben Olislagers
Nadat Ruben z’n eerstegraadsbevoegdheid op de kunstacademie haalde, volgde hij bij Philips een opleiding tot interaction designer. Na vier jaar praktijkervaring bij een full-service internetbedrijf, begon hij in 2002 zijn eigen ontwerpbureau: Design al dente. Ruben geeft al twintig jaar training in UX-design, interaction design, usability, infographics en de UX-tool Sketch.
Eddy Boeve
Eddy is een ervaren interaction specialist. Elke dag helpt hij organisaties hun websites te verbeteren. Dat doet hij onder andere door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden en die inzichten online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit- als non-profitorganisaties. Vanuit z’n bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland.
Marlon Augustijn
Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachine-optimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Tijdens zijn trainingen deelt hij z'n kennis en ervaringen met zijn cursisten. Zo maakt hij je wegwijs in de wereld van UX design.
Diederick van Tellingen
Als kind was Diederick al geïnteresseerd in de interactie tussen mens en computer. Inmiddels is interaction design z’n vak: hij is UX-designer bij Blooming. Daar helpt hij bedrijven hun online performance en conversie te verbeteren. Dat doet hij met behulp van wireframes, ontwerpen en klikbare prototypes. En daar komt van alles bij kijken: van psychologische principes en usability-vuistregels tot eindeloos testen en doelgroepenonderzoek. Met een goede dosis enthousiasme leert Diederick je de kunst van wireframing én wat je eraan hebt in het werkveld.
Mitchel Rijs
Na de opleiding interactieve vormgeving ging Mitchel aan de slag als UX/UI-designer bij een digital agency. Hier leerde hij in korte tijd veel over design, development, hosting en digital marketing. Hij buigt zich graag over complexe vraagstukken binnen digitale producten. Zo optimaliseert hij de gebruiksvriendelijkheid van het selfservice-portaal en de website en apps van het bedrijf. Hij heeft ervaring met Figma, wireframes, prototypes en interfaces, én weet als geen ander hoe je ideeën pitcht bij een klant. Om z’n kennis uit te breiden, volgde Mitchel de post-hbo-opleiding UX Design Master bij Competence Factory.
Elizabeth van Oers
Elizabeth heeft tijdens haar studie Industrieel Product Ontwerpen aan de Haagse Hogeschool het ontwerpproces haar eigen gemaakt. Hier leerde ze alles van Design Thinking tot optimalisatie. Na het behalen van haar Bachelor heeft ze de UX Design Master gevolgd bij Competence Factory. Elizabeth is nu werkzaam bij First Aid Marketing, waar ze samenwerkt met middelgrote bedrijven en A-merken. Ze ontwikkeld verschillende producten en geeft haar klanten gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design en helpt zo organisaties en ondernemers online te laten groeien.
Ernst de Roos
Een ervaren, enthousiaste en datagedreven trainer en coach: dat is Ernst ten voeten uit. Hij heeft een achtergrond in bedrijfseconomie, is Business & IT-consultant geweest en heeft gewerkt als IT-manager. De ervaring en kennis die hij heeft opgedaan, deelt-ie nu al een aantal jaar in zijn trainingen. Enthousiast, inspirerend en met veel persoonlijke aandacht geeft Ernst je een inkijkje in de wereld van digital marketing, een vakgebied dat aan de lopende band evolueert. Verwacht daarom nieuwe inzichten in actuele digitale ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van AI, VR, AR en voice. Zijn doel is altijd: let your business perform better in a digital world. En dat merk je!
Tamara Bouman-Lammertse
Als ervaren copy- en contentspecialist buigt Tamara zich het liefst over ingewikkelde materie, die ze vervolgens zo duidelijk mogelijk opschrijft. Na haar opleiding communicatiewetenschap werkte ze jarenlang als contentspecialist in de e-commerce. Hier leerde ze om snel goede en overtuigende copy te schrijven voor diverse klanten. Haar trainingen zijn ideaal voor iedereen die ervaring wil opdoen met UX-copy: teksten waarbij de focus op de gebruiker ligt. Tamara gelooft dat je het meest leert door zelf aan de slag te gaan. Daarom is er in de training genoeg ruimte voor cases, discussies en eigen inbreng.
Sanne Wierda
Een ingewikkelde tekst makkelijk maken: daar gaat Sanne's hart sneller van kloppen. Als copywriter en contentspecialist mag ze dat regelmatig voor verschillende organisaties doen. Van commerciële bedrijven tot overheid. Dankzij haar brede ervaring weet ze precies hoe je on-brand copy schrijft die ook nog eens begrijpelijk is. Bij haar opleiding Journalistiek leerde ze al dat je het meeste leert van schrijven, schrijven, schrijven. Daarom krijg je in haar trainingen veel tijd om zelf te oefenen. Aan de hand van copy-trucjes, maar ook handige tools zoals ChatGPT.
Sietske Vaessen
Sietske kun je álles vragen over online personalisatie en conversion rate optimization. Als CRO-specialist bij iO weet zij als geen ander hoe je de juiste doelgroep op je website aanspreekt én actie laat ondernemen. Die jarenlange ervaring en talloze praktijkvoorbeelden neemt ze mee naar haar trainingen. En het leuke is: Sietske kent Competence Factory al veel langer – het is namelijk een van haar klanten!
Voor wie is de opleiding UX Design Master (post-hbo) bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die als UX professional wil werken op het gebied van webdesign en apps. Bijvoorbeeld grafisch ontwerpers, marketeers, webmanagers, UX designers, UX researchers, interaction designers, conversie specialisten, visual designers etc. En natuurlijk iedereen die bezig is met een nieuwe site of app.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding UX Design Master (post-hbo) eruit?
-
1 UX Design
Dag 1 Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
- Je concept en strategie uitschrijven
-
2 UX Research
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
- AI-tools die user interviews en user testing versnellen en verbeteren (QoQo, Synthetic Users, User Doc)
Middag
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
Ochtend
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Verschillende A/B tests opzetten en monitoren
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
Middag
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
-
3 Visual Design met Figma
Dag 1 Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
-
4 Interaction Design
Dag 1 College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
-
5 Usability
Dag 1
Ochtend- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
-
6 Figma Gevorderd
Dag 1
College 1- Introductie
- Responsive grid layouts
- Frames en auto-layout
- Constraints en responsive layouts
- Instance swap properties
- Nieuwe Figma-functies:
- Dev mode
- Integraties met Jira, Storybook en GitHub
- Figma VS Code-extensie
- Variabelen
- Nieuwe geavanceerde prototype tools
- Nieuwe Auto Layout-functies
- Designsystemen en interactieve componenten
- Veelgebruikte UI-elementen bouwen
- Advanced prototyping
- Smart Animate toepassen
Dag 2
College 3- Praktijkopdracht
- De mogelijkheden van AI en de veelgebruikte plugins: MagiCopy – AI Text Generator, Automator, Magestic – AI Generated Icon Sets, Person Generator, Ando — AI Copilot for Designers, VisualEyes en meer...
- Werken met Figjam: projectmanagement en Figma
- Toekennen van rollen en delen van libraries
- Layer boolean properties
- File branching voor de organisatielicentie
- UI-designprincipes: de gestalttheorie
-
7 Psychology of UX Design (Persuasive Design)
Dag 1 College 1
- Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
- Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast
- De essentie van vindbaarheid en usability
- Hoe werkt het persuasive design-proces?
- Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
- Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp
- Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
- Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
- Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action
-
8 UX Writing
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag (met AI)
- Eigen cases bespreken
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
-
9 Online Personalisatie Basis
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
-
10 Usability Testing in UX-Lab
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test-lab, apparatuur en software
Middag:- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen in het lab
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding UX Design Master (post-hbo) direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen