Wat is conversie optimalisatie?

Je spreekt van conversie wanneer een potentiële klant – of lead, in marketingtermen – een aankoop, aanvraag of download doet. Anders gezegd: conversie vindt plaats wanneer een klant doet wat je wilt dat-ie doet. Conversie wordt vaak uitgedrukt in een percentage van het aantal websitebezoekers: de conversieratio. Wat dat ratio is, hangt af van je branche. Je kunt online veel benchmarks vinden waarin je een gemiddeld conversieratio uit kunt halen. Ligt jouw gemiddelde onder dat percentage, is conversie optimalisatie nodig. Het optimaliseren van het conversieproces (meer leads of klanten).

 

Het verschil tussen conversie optimalisatie voor een website of webshop

Het doel van een website en webshop verschilt. Zo probeer je op een webshop iets te verkopen en je bezoekers kunnen meestal direct afrekenen. Op een website gaat het vaak om het verzamelen van leads (ingevulde contactformulieren, downloads of aanvragen). Omdat de doelen verschillen kun je ook op verschillende punten optimaliseren. Om conversies te verhogen op je webshop kun je bijvoorbeeld werken met kortingen en wil je aan cross-selling of upselling doen. Je gebruikt soms andere overtuigingsprincipes dan op een website. De volgende tips kun je toepassen op zowel een webshop als website. 

 

5 conversie optimalisatie tips

 

  • Analyseer

Zonder data kun je niet optimaliseren. Je moet proberen te ontdekken waar mensen afhaken. Hoe lang blijven bezoekers op een bepaalde pagina, en hoe hoog is het bouncepercentage? Misschien haken je bezoekers wel altijd af bij het afrekenproces, dan gaat er waarschijnlijk iets mis of is er daar veel onduidelijkheid of afleiding. Dit soort data haal je uit data analyse-tools zoals Google Analytics.

Niet zo thuis in Analytics? Leer de basis al in één dag tijdens de training Google Analytics. 

 

  • Minder CTA’s (call to actions)

Dit klinkt misschien raar, want je wilt toch juist dat je bezoekers klikken op knoppen? Dat is waar, maar je wilt wel dat ze naar je belangrijkste actie toegaan en niet overspoeld worden door andere acties die ze afleiden van het hoofddoel. Zorg dat de gewenste actie duidelijk is, beperk je CTA’s en maak je belangrijkste CTA extra opvallend. 

 

  • Versimpel de formulieren

Denk goed na over welke informatie je nodig hebt van je websitebezoekers en vraag alleen de informatie die écht nodig is, zodat je formulier zo kort mogelijk is. Voor je bezoekers kan het namelijk flink irritant zijn als ze onnodig veel informatie moeten invullen én het proces duurt langer, wat weer meer kans op afhaken geeft. 

 

  • Maak gebruik van verleidingsprincipes

We kennen allemaal de trucjes van booking.com: ‘nog één kamer over’ en ‘20 andere mensen bekijken deze kamer nu’. Dit zijn voorbeelden van schaarste. Ook bijvoorbeeld social proofing kan goed werken, door het gebruik van reviews overtuig je mensen dat jij dé partij bent waar zij in zee mee moeten gaan. Ontdek de verschillende verleidingstechnieken en pas ze toe waar mogelijk. 

 

  • Testen, testen, testen!

Aannames doen we allemaal, maar meten is weten! Een A/B test is al betrouwbaarder dan in gesprek gaan met je doelgroep, omdat mensen zelf meestal niet eens doorhebben waarom en wat voor acties ze uitvoeren op een website of webshop. Ga ook eens aan de slag met usability testing, dit geeft je extreem waardevolle inzichten. 

 

Meer conversie optimalisatie tips

Met bovenstaande tips kun je aan de slag. Maar ben jij op zoek naar een nog hogere conversie van je website of webshop? Volg dan de tweedaagse training Conversieoptimalisatie. Je leert hoe je het conversieproces optimaliseert aan de hand van vormgeving, content en andere elementen. Na de training kun jij je website zó inrichten dat een potentiële klant direct de weg vindt naar de juiste pagina, wat de conversie een stap dichterbij brengt.

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.