Alles over Creative Communication

Wat is jouw verhaal? Moet je even nadenken over die vraag? Geen zorgen, dat is juist precies wat we willen bereiken met de trainingen Communicatie en Social Media. Jouw boodschap, of die van je organisatie, écht goed vertellen is een kunst. Een kunst die je moet beheersen om het meeste te halen uit jezelf, en om je bedrijf of organisatie te laten groeien. Met korte trainingen en volwaardige opleidingen helpen we jou effectief communiceren, via elk kanaal.

  • Up-to-date trainingen en opleidingen
  • Ontvang na afronding een diploma of certificaat

Download whitepaper

Categorieën

You Got This!
Onze cursisten geven ons een 9,2 Onze cursisten belonen onze Creative Communication opleidingen gemiddeld met een 9,2
Lees de reviews

Ilona de Baar
Creative communication expert

Altijd in Utrecht, direct aan het stationsplein
Kleine groepen: aandacht voor jouw leerdoelen
Al onze trainers zijn ervaren professionals
Pas je nieuwe skill direct toe in de praktijk

Onze top Creative Communication trainingen

Handige categorieën

Online Copywriter

Leer hoe je met krachtige verhalen en de juiste woorden een overtuigend merk neerzet.

7 dagen
Opleiding

Infographic Designer

Leer verhalen om te zetten in beeld en specialiseer je in infographic design.

10 dagen
Opleiding

Visual Storytelling

Een boodschap komt beter aan als je 'm visualiseert. Leer zelf beelden maken om je verhaal effectief over te brengen.

7 dagen
Opleiding

Social Media Manager

Snel aan de slag als social media manager met deze 7-daagse opleiding.

7 dagen
Opleiding

Creative Contentmarketeer

Alle expertise die je nodig hebt om een verschil te maken als contentmarketeer.

11 dagen
Opleiding

Webredacteur

Ontwikkel de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

8 dagen
Opleiding

Webredactie

Een goede webredacteur is een online duizendpoot. Leer de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

2 dagen
Training

Adobe Photoshop basis

Foto's omtoveren tot professionele beelden? Zet je eerste stappen in Adobe Photoshop.

2 dagen
Training

Social Media Recruitment

Zet social media in om de juiste kandidaten aan te trekken.

2 dagen
Training

Social Mediastrategie

Leer hoe je social media doelgericht inzet met een heldere strategie.

2 dagen
Training

Facebook en Instagram Advertising basis

Zo zet je succesvolle Facebook en Instagram advertising-campagnes op.

1 dag
Training

Schrijven voor Social Media

Zo schrijf je scherpe updates voor social media als Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram.

1 dag
Training

Facebook en Instagram Advertising gevorderd

Betere resultaten, zelfde budget: zo optimaliseer je je Facebook- en Instagramcampagnes.

1 dag
Training

Customer Journey Marketing

Creëer duurzame klantrelaties met een optimale customer journey.

1 dag
Training

Van Idee tot Boek in 1 Dag

Leg in 1 dag de basis voor je succesvolle boek.

1 dag
Training

LinkedIn Advertising

Meer bereik, volgers, leads en klanten dankzij een sterke LinkedIn-marketingstrategie.

1 dag
Training

Persuasive Copywriting

Met deze tips en tricks schrijf je overtuigende copy, on- en offline.

1 dag
Training

SEO-Copywriting

Schrijf aantrekkelijke webcopy die goed scoort in zoekmachines.

1 dag
Training

E-mailmarketing

Hechtere klantrelaties en betere salesresultaten dankzij een uitgekiende e-mailmarketingstrategie.

2 dagen
Training

Visuele Contentcreatie

Unieke visuele content maak je gewoon zelf. Leer nu je gereedschapskist kennen en ga aan de slag.

2 dagen
Training

Zakelijk Tekenen

Vergeet saaie notulen, voortaan teken je je meetings uit. In 2 dagen word je een echte graphic recorder.

2 dagen
Training

Contentmarketing

Verdiep je in je doelgroep en ontdek met welke content je je merk verstrekt.

2 dagen
Training

Online Storytelling

Een goed verhaal is het halve werk. Versterk je merk door krachtige online stories te vertellen.

1 dag
Training

Infographics maken

Infographics maken kun je heel goed zelf, je moet alleen wat trucs en technieken kennen.

2 dagen
Training

Instagram en Insta-stories

Leer in een dag hoe je met effectieve content meer likes, volgers en engagement scoort.

1 dag
Training

Graphic Design

Of je nu designs maakt voor on- of offline, je bouwstenen zijn hetzelfde. Leer de basis kennen van graphic en visual design.

2 dagen
Training

Corporate Storytelling

Een goed verhaal moet je goed vertellen. Leer hoe je jouw corporate story succesvol toepast.

1 dag
Training

Virtual Reality (VR)

Virtual Reality (VR) staat op het randje van doorbreken. Ontdek wat jij ermee kunt.

1 dag
Training
Online & Live

Online Masterclass Graphic Design

Leer in twee online sessies de basis kennen van graphic en visual design.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Facebook en Instagram Advertising

Leer in twee online sessies hoe je succesvolle Facebook en Instagram campagnes opzet.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Virtual Reality (VR)

Ontdek in twee online sessies de mogelijkheden van Virtual Reality en ontwikkel een virtueel concept voor je organisatie.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Infographics Maken

Leer in twee online sessies zelf een infographic maken.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Online Storytelling

Leer in twee online sessies de basis van storytelling: de impact en structuur van verhalen.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Social Mediastrategie

Tijdens deze Online Masterclass ga je van strategie naar de daadwerkelijke uitvoering.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Contentmarketing

Verdiep je in twee online sessies in je doelgroep en ontdek met welke content je je merk versterkt.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Schrijven voor Social Media

Tijdens twee online sessies leer je hoe je pakkende posts schrijft.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Zakelijk Tekenen

Van praatplaat tot online graphic recording; leer hoe je tekenen inzet voor productieve meetings en heldere communicatie.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Customer Journey Marketing

Grote kans dat de customer journey van jouw organisatie sinds de Corona-crisis drastisch is veranderd. Leer In 2 online sessi…

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Persuasive Copywriting

Hoe schrijf je een tekst die overtuigt? Leer hoe je met pakkende copy je conversie een boost geeft.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass SEO-Copywriting

Minder budget? Zorg ervoor dat je site ook zonder Ads vindbaar is. Leer webcopy schrijven die scoort in zoekmachines.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Webredactie

Leer in twee online sessies de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Visuele Contentcreatie

Unieke visuele content maak je gewoon zelf. Leer in twee online sessies je gereedschapskist kennen en ga aan de slag.

2 sessies
Online Training

UX Copywriting

Leer in één dag hoe je de gebruikservaring op je website of app met sterke copy optimaliseert.

1 dag
Training

Beeldredactie

Leer hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken.

1 dag
Training

Infographics maken gevorderd

Breng complexe informatie terug tot de essentie, en visualiseer je boodschap in een infographic.

2 dagen
Training

Waarom aan de slag gaan met Creative Communication

Een communicatie-specialist verdient 30 tot 60 duizend euro per jaar

1.672 cursisten hebben een Creative Communication-training bij ons gevolgd

Je vindt gemiddeld 800 communicatie-vacatures per maand op Indeed

Over Competence Factory

Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. In 1991 waren we de eerste met internettrainingen en opleidingen in nieuwe media. En nog steeds zetten we de trend, met vooruitstrevende opleidingen in de vakgebieden van de toekomst. Ook zorgen we dat jouw ontwikkeling na je training niet ophoudt: voor én na de lessen staan we voor je klaar. Zien we je gauw?

Deze cursisten gingen je voor:

Gemiddeld scoren wij een 9,2 volgens 14995 cursisten

Ilona Theben Tervile - Moerland
   Interaction Design    Eindcijfer: 8

Training Interaction Design gevolgd en werd gegeven door Eddy Boeve. Eddy geeft een duidelijke presentatie en reikt je handvatten aan om zelf met je idee aan de slag te gaan. Na de cursus nog een handig naslagwerk ontvangen omdat niet alles tijdens de training uitgebreid besproken kon worden. De Competence Factory is een fijne plek om cursussen te volgen aan alle faciliteiten is gedacht.

George Grawden
Ministerie van Justitie en Veiligheid
   Zakelijk tekenen    Eindcijfer: 10

Hartelijk dank voor het toezenden van de presentatie van de tweede dag en je plezierig overkomende mailberichten. Ik vond het heel leerzaam en heb het enorm naar m’n zin gehad. Dus ik ben enthousiast over Anne.

Voor wat betreft feedback. Ik heb alle lof voor de maatregelen die jullie hebben getroffen. Het voelde voor mij veilig en schoon. De lokalen zijn ruim opgezet, dus we konden meer dan voldoende afstand van elkaar houden. De inrichting ziet er trouwens ook heel vlot uit. Leuk! Ook de bewegwijzering vond ik voldoende duidelijk. Mocht ik nog vragen over een eventuele vervolg of aanvullende studie hebben, zal ik je zeker benaderen.

Nikki Theuns
JAMWerkt
   Marketing automation    Eindcijfer: 10

Overzichtelijke cursus met een duidelijk stappenplan. Goede combinatie van theorie en praktijk. Docente had veel kennis / ervaring over het onderwerp. We waren maar met een kleine groep, waardoor er veel persoonlijke aandacht was voor eigen cases / bedrijf. Ik heb het idee dat ik direct aan de slag kan met marketing automation!

Copywriter worden, waar begin je?

Copywriting is een breed vakgebied dat uit verschillende expertises bestaat. Je kunt ervoor kiezen om je in één expertise te specialiseren, of allrounder worden. Welke richting je ook kiest, er is een belangrijke gemeenschappelijke deler: of je nu websites schrijft, SEO-artikelen maakt of online verhalen vertelt, jij weet de boodschap van een organisatie aan haar doelgroep perfect te verwoorden. We vertellen je er alles over.
Download de Creative Communication whitepaper

You got this!

We hebben je inschrijving ontvangen en sturen je snel een bevestiging.

Wij zijn trots op onze trainers!

  • Al onze trainers zijn gepassioneerde professionals die actief zijn in het werkveld
  • Onze trainers ontwikkelen hun eigen trainingen
  • Leg jouw praktijkcase voor aan een vakexpert en krijg praktische tips
  • Ook na de training kun je altijd bij de trainers terecht voor advies

Emily Mattaka

Emily is communicatiespecialist en werkt al jaren als contentmarketeer en copywriter – in het Nederlands én Engels. Ook heeft ze haar eigen bedrijf: Rebel Content. Met die ervaring op zak leert ze ondernemers graag om buiten de marketinglijntjes te kleuren en unieke, inspirerende onlineproposities te creëren. Ze neemt je mee in het bruisende bolwerk van contentmarketing. Met een duidelijke structuur, verrassende voorbeelden en praktische werkwijze zijn haar trainingen leerzaam en vernieuwend.

Ilona Baar

Vier jaar geleden stapte Ilona de wereld van contentmarketing in, toen nog als blogger, vlogger en content creator voor verschillende bureaus. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf: ‘That Inner Flame’. Hiermee maakt ze, vanaf het dynamische Strijp-S in Eindhoven, vlammende content voor b2b- en b2c-klanten. Daarnaast geeft ze al drie jaar trainingen waarin ze niet alleen uitlegt hoe je iets doet, maar je vooral enthousiast maakt om aan de slag te gaan. 

Paulus Veltman

Paulus is een internationale keynotespeaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.

Mandy Schild

Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? De wereld van presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutique studio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van dóen: na haar training ga je dan ook niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.

Geert Poort

Geert is een trainer pur sang, met ruime ervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Geert is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van de kennis en vaardigheden die een contentspecialist of online professional in huis moeten hebben. Hij volgt naast z’n werk cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Na z’n studie volgde hij een opleiding journalistiek en lessen aan de kunstacademie. Die nadruk op woord én beeld is leidend voor zijn werk als trainer.

Kijk het webinar '6 stappen om onderscheid te maken als contentmarketeer' terug

Tijdens dit webinar vertelt contentspecialist Emily Mattaka welke 6 strategische stappen van belang zijn om echt onderscheidend te zijn. Je gaat voorbeelden zien die tot de verbeelding spreken en krijgt uitleg over welke do’s en don’ts er bestaan in de wereld van content creatie en marketing.

Kijk het webinar terug

Wil je meer lezen over ons Creative Communication aanbod?

8 Nov, 2021

Meet your trainer: Salina van den Nieuwenhuizen

Zeg je gestructureerde chaos, dan zeg je Salina. In haar brein gebeurt van alles tegelijk, waardoor ze dingen soms anders aanpakt dan de wereld voorschrijft.

4 Nov, 2021

Studiekosten alleen dit jaar nog aftrekbaar

Per 1 januari 2022 vervalt de regeling dat je je studiekosten mag aftrekken van je inkomstenbelasting. Wil je na deze datum een opleiding volgen? Dan kun je gebruik maken van het STAP-budget. Geen reden tot zorgen dus, maar het kan wel verstandig zijn om de huidige regeling nog eens goed door te nemen. Je kunt namelijk in sommige situaties een groter voordeel hebben van de huidige, dan van de nieuwe regeling. In deze blog leggen we uit hoe het precies zit en wat voor jou van toepassing is. Studiekosten aftrekken van inkomstenbelasting Om je studiekosten af te trekken moet je in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen:  Je hebt geen recht op studiefinanciering (lening, beurs of OV-abonnement van DUO); De opleiding is werkgerelateerd en het gaat om een leertraject. Dit betekent dat je kennis opdoet, onder begeleiding of toezicht.    Meer dan alleen lesgeld Voldoe je aan deze eisen? Dan kun je niet alleen studiekosten, maar ook studie gerelateerde kosten aftrekken. Denk bijvoorbeeld aan de software of boeken die je nodig hebt voor je opleiding. Hiervoor geldt een maximum bedrag van €15.000,-.    Twijfel je nog welke situatie bij jou van toepassing is, neem dan contact met ons op via de chat of plan een belafspraak wanneer het jou uitkomt. Career coach Nienke staat voor je klaar met vrijblijvend advies.   Hoe bereken ik mijn voordeel? Tel alle kosten bij elkaar op. Bijvoorbeeld: Lesgeld + examenkosten. Heb je budget vanuit je werkgever? Trek dit dan van de kosten af. Trek vervolgens ook het drempelbedrag van €250,- van de kosten af. Het bedrag dat overblijft is jouw aftrek. Kijk vervolgens naar jouw belastingschaal en bereken je voordeel.  Rekenvoorbeeld voor onze opleiding UX design Master (post HBO): Lesgeld: €8.850,- Extra kosten: €0 Drempelbedrag: €250,-  €8.850,- + €0 - €250,- = €8600. 37,35% van €8600,- = €3.212,10 voordeel. 49,50% van €8600,- = €4.257,00 voordeel.   Wanneer is het handig om hiervan gebruik te maken? De huidige regeling is vooral interessant voor mensen die in plaats van een training een opleiding willen volgen. Je voordeel kan dan zelfs oplopen tot een teruggave van 50%. Het STAP-budget gaat van start per 22 maart 2022. Dat betekent dat je tussen 1 januari en 22 maart geen gebruik kunt maken van een regeling rondom studiekosten. Het grote voordeel van het STAP-budget ten opzichte van de oude regeling, is dat je in principe niks zelf voor hoeft te schieten. Je ontvangt tot €1.000,- incl. btw opleidingsbudget. Als de totale kosten boven de €1.000,- incl. btw vallen, dan moet je wel zelf het verschil betalen.    Studiekosten aftrekken STAP-Budget  Je krijgt het geld terug. Dit betekent dat je het eerst moet voorschieten.  De betaling wordt geregeld via UWV.  Korting kan oplopen tot ver boven de €1000,-  Maximaal €1000,- inclusief BTW.  Voor iedereen beschikbaar tot 1 januari 2022.  De pot bestaat uit 200 miljoen. Op = op. Je moet het toegekend krijgen en is daarmee wat onzekerder.    Opleidingsbudget vanuit werkgever Iedere werknemer heeft recht op opleidingsbudget vanuit zijn/haar werkgever. Heb jij nog budget over of weet je niet hoe het precies werkt? Dan is het de moeite waard om dit nog voor het einde van het jaar te checken bij jullie HR afdeling. Vaak moet je dit budget namelijk voor het eind van het jaar uitgegeven hebben. Je kunt wel een training inkopen in 2021 en deze pas in 2022 volgen.    Wat is bij Competence Factory mogelijk? Wij bieden in totaal drieëndertig opleidingen aan, van UX design tot persoonlijk leiderschap, die jou klaarstomen voor je future job. Met welke skill begin jij?  Twijfel je nog welke situatie bij jou van toepassing is, neem dan contact met ons op via de chat of plan een belafspraak wanneer het jou uitkomt. Career coach Nienke staat voor je klaar met vrijblijvend advies en kan samen met jou je voordeel berekenen, wanneer je nog vòòr 1 januari boekt. Let op: het gaat hier alleen om boeken en betalen. Je kunt je opleiding dus gewoon in het nieuwe jaar volgen. 

3 Nov, 2021

5 tips voor meer focus

Ben jij de laatste tijd ontzettend snel afgeleid? Kun je je maar slecht concentreren? Of je nu thuiswerkt of op kantoor, overal liggen afleidingen op de loer.

29 Oct, 2021

Meet your trainer - Esther Jacobs

Esther is auteur, motivational speaker en schrijfcoach. Ze schreef al meer dan dertig boeken, waarvan de eerste volgens de gebruikelijke, lineaire methode: beginnen bij het begin en daarna ploeterend naar het einde. ‘Dat nooit meer’ dacht ze, en ze ontwikkelde een schrijfhack: reverse writing. Door het schrijfproces om te draaien, merkte ze dat ze haar verhaal veel sneller op papier kreeg. Sinds september versterkt ze het trainersteam van Competence Factory. We stellen haar aan je voor. Welke training ga je geven bij Competence Factory? Van Idee tot Boek in 1 Dag   Wat voor opleiding en ervaring heb je?          Ik haalde mijn bachelor aan de Nyenrode Business Universiteit. Daar leerde ik vooral veel over mezelf en over ondernemen: gewoon doen. In de jaren daarna reisde ik rond en besefte dat ik weinig wist over andere culturen. Uit interesse volgde ik toen twee masters aan de Universiteit van Florida: antropologie en Latijns-Amerikastudies. Hier leerde ik dat we altijd door onze eigen bril kijken. Je daarvan bewust worden is de eerste stap naar begrip en connectie. Zelf heb ik inmiddels meer dan dertig boeken geschreven en hielp ik al honderden anderen. Doordat ik alle pieken en dalen tijdens het schrijfproces heb meegemaakt, ontwikkelde ik gaandeweg het beste systeem om een boek te schrijven: reverse writing. Sindsdien schrijf ik mijn boeken binnen een maand, een week en één keer zelfs binnen een dag. Door mijn methode te delen, heb ik als schrijfmentor al duizenden mensen geholpen hun boek op papier te krijgen.   Hoe ben je bij Competence Factory gekomen? Ik gaf ooit samen met Daan van Bergen een workshop Visual Storytelling op Mallorca. Hij was net gestart als trainer bij Competence Factory en vroeg of ik daar ook eens een training wilde geven. Dat leek me wel wat, dus nu staan er twee op de planning: in november en februari.   Wat doe je graag in je vrije tijd? Als ondernemer ben ik eigenlijk altijd aan het werk, maar tegelijk nooit. Werk en privé lopen door elkaar. Ik probeer waar ik ook ben work-outs te doen met mijn online personal trainer, die ook de hele wereld over reist. Verder ga ik nergens heen zonder mijn dansschoenen: tangodansen is een grote passie. Het haalt me uit mijn hoofd en brengt me in mijn lichaam en het moment. Ook zwem ik graag, dus mijn snorkel zit standaard in mijn handbagage. Een andere grote hobby is eten. Ik vind het heerlijk om lokale specialiteiten te ontdekken en daar mijn eigen, bij voorkeur vegan of gezonde, versie van maken.    Waar word je enthousiast van, wat drijft je? Iets nieuws leren, connecties maken, het vlammetje in anderen aanwakkeren, avonturen beleven en uitgedaagd worden. Eigenlijk alles, behalve routine. Er is zo veel te beleven en te ontdekken!   Wat vind je het allerleukste aan je werk?   Mensen die een boek willen schrijven hebben allemaal een verhaal. Ik word steeds weer verrast door wat er achter een soms ingetogen façade tevoorschijn komt. Wijsheid, humor, eigenheid en de wil om anderen te helpen met geleerde lessen. Het is een eer om te mogen helpen die verhalen te (h)erkennen en vorm te geven, zodat ze gedeeld kunnen worden. Een boek schrijven is vaak ook een verwerkingsproces en het is mooi om dat te faciliteren.   Wat maak jouw trainingen zo goed en leuk? Mijn persoonlijkheid, energie, de 'No Excuses'-mentaliteit en de creativiteit die ik overal inbreng. Ik geloof dat alles mogelijk is. Werk met wat je hebt, en denk in oplossingen en uitdagingen in plaats van problemen. Die houding, gecombineerd met praktische en direct toepasbare tips, garandeert resultaat. Elke training is weer anders, omdat ik de situatie, behoeften en vragen van de deelnemers als uitgangspunt neem.    Ik wakker het vuur aan. Liefst in je hart; indien nodig ook onder je voeten…

19 Oct, 2021

Meet your trainer - Ilona de Baar

Vier jaar geleden stapte Ilona de wereld van contentmarketing in, toen nog als blogger, vlogger en content creator voor verschillende bureaus. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf: ‘That Inner Flame’. Hiermee maakt ze, vanaf het dynamische Strijp-S in Eindhoven, vlammende content voor b2b- en b2c-klanten. Daarnaast geeft ze al drie jaar trainingen waarin ze niet alleen uitlegt hoe je iets doet, maar je vooral enthousiast maakt om aan de slag te gaan. Sinds juli versterkt ze het trainersteam van Competence Factory. We stellen haar aan je voor.   Welke trainingen ga je geven bij Competence Factory? Ik ben momenteel twee nieuwe trainingen aan het ontwikkelen: Social Selling en Social Media basis. Daarnaast geef ik de volgende bestaande trainingen: Persuasive Copywriting Instagram & Insta-stories Social mediastrategie Online Storytelling Online Branding Adviseren & Personal branding   Wat voor opleiding en ervaring heb je? Ik heb Commerciële Economie gestudeerd en daarna de premaster Communicatie en Informatiewetenschappen gedaan. Maar m’n echte marketingkennis heb ik van Hubspot-trainingen, masterclasses en seminars. Vier jaar geleden ben ik in de contentmarketing begonnen. Toen nog als blogger, vlogger en content creator voor social media. Ik werkte voor verschillende agencies. Later ben ik mijn eigen onderneming gestart: ‘That Inner Flame’. Samen met een jong en gedreven team maak ik nu vlammende content voor b2b- en b2c-klanten.    Hoe ben je bij Competence Factory gekomen? Gewoon via Google! Voor klanten pak ik graag de SEO aan, dus kijk ik regelmatig op Google. Ik zag de marketing-opleidingen van Competence Factory bovenaan de zoekresultaten staan en toen wist ik meteen: daar wil ik graag mijn trainingen geven!   Wat doe je graag in je vrije tijd? Ik ben singer-songwriter en volg hierin ook een opleiding. In mijn vrije tijd vind je me dan ook vaak achter de piano of met een gitaar in mijn hand.    Waar word je enthousiast van, wat drijft je? Marketing, sales en vooral: mensen hierover enthousiasmeren. Ik vind de psychologie achter marketing en sales ontzettend interessant, dat drijft me elke dag weer. Fantastisch dus dat ik nu ook anderen hierin kan trainen! Verder houd ik van een uitdaging, ik ben best een risk-taker. Niets is mij te spannend, dus gooi mij maar in het diepe!     Wat vind je het allerleukste aan je werk? Dat ik iedere dag weer verrast kan worden. Marketing is een van de meest veranderlijke en interessantste vakgebieden die er zijn. Het is nooit saai!   Wat maak jouw trainingen zo goed en leuk? Mijn enthousiasme, gedrevenheid en passie voor het marketingvak. Niemand loopt de training uit zonder glimlach op z’n gezicht. Ik neem je mee op ontdekkingstocht en leer je niet alleen hoe je iets doet, maar zorg ook dat je niet kan wachten om ermee aan de slag te gaan.

18 Oct, 2021

5 tips voor jouw Design Sprint

Bij bedrijven als KLM, LEGO en ABN AMRO is Design Thinking al helemaal ingeburgerd. Design Sprints hebben zich hier bewezen als the perfect way of working. Met deze methode omzeil je eindeloze discussies en kom je makkelijk en snel tot een concrete oplossing voor elk probleem. Wil je op een praktische manier innoveren? Dan is deze werkwijze iets voor jou.    Even inzoomen: wat zijn Design Sprints? Deze methode is bedacht door Google Ventures. Een sprint bestaat uit verschillende fasen: je begint bij een abstract idee en werkt via ontwerp, prototyping en testen razendsnel toe naar een werkend eindproduct. Het succes van Design Sprints zit 'm in de combinatie strategie, innovatie, psychologie en Design Thinking – verpakt in een team challenge met spelelementen. En de methode is ook nog eens lekker lean and mean. We geven je vijf tips voor het faciliteren van zo’n Design Sprint.   1. Houd de klok in de gaten Pauzes zijn belangrijk voor het energieniveau en de productiviteit van je team. Plan daarom na maximaal 90 minuten een pauze in. Als je een online Design Sprint faciliteert, las dan vaker korte pauzes in. Via het scherm is het namelijk lastiger om je aandacht erbij te houden. Gebruik timers wanneer de deelnemers aan een opdracht werken. Zo hou je de vaart erin en de productiviteit hoog.   2. Plan energizers in Naast pauzes is het ook goed om regelmatig energizers in te plannen. Die boosten niet alleen de energie van je groep, maar zorgen ook voor meer saamhorigheid en creativiteit. We hebben de tien leukste energizers voor je op een rijtje gezet. Deze zijn offline en online in te zetten.    3. Bereid de Design Sprint goed voor Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je een draaiboek maakt om in te schatten hoeveel tijd je aan ieder onderdeel kwijt bent. Neem hier ook de pauzes en energizers in op. Doe voldoende vooronderzoek en zorg dat je alle materialen verzamelt die nodig zijn tijdens de sessie.   4. Zorg voor de juiste materialen De juiste tools maken een wereld van verschil. Denk aan een whiteboard, post-its, papieren, pennen en stiften. Dingen uittekenen en opschrijven is namelijk goed voor de creativiteit en voor het associëren in de hersenen. Doe je de Design Sprint online? Mural is een handig programma waarmee je digitaal kunt brainstormen. Lees ook de 5 tips van trainer Yuen Yen om je online meetings wakker te houden.    5. Geef iedereen een podium Tijdens een meeting wil je dat iedereen zich op z’n gemak voelt. Het is daarbij belangrijk om naar elkaar te luisteren en anderen serieus te nemen. Online is dit nóg crucialer: non-verbale signalen zijn dan moeilijker te interpreteren. Laat je collega’s zien dat je goed luistert en geef iedereen de kans om zijn verhaal te doen. Als de groepen groter worden, is het lastig iedereen een podium te geven. Daarom is het slim om op te splitsen in kleine groepjes. De productiviteit ligt meestal het hoogst bij maximaal 6 deelnemers. Natuurlijk moet je ook nog delen van de sprint plenair aanpakken.   Professioneel facilitator Wil jij op deze praktische manier innoveren en daarin de lead nemen binnen jouw team? Dan is het leren faciliteren van Design Sprints een logische volgende stap. In de tweedaagse training Design Sprint Facilitator leer je dat door te dóen.  

Even overleggen?

Vind de training of opleiding die het beste bij je past! Nienke denkt graag met je mee.

Plan een gratis intake Direct contact: 030-2078200

Nienke Rothuis
Career Coach

Check onze veelgestelde vragen

  • Kan ik een training of opleiding ook online volgen?
  • Kan ik alle trainingen volgen als ik nog geen ervaring heb?
  • Ik heb al wat ervaring. Welk niveau moet ik volgen?
  • Wie is mijn trainer?
  • Wat kan ik na de training(en) verwachten?
  • Wat als ik na afloop van de training(en) behoefte heb aan meer begeleiding?

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.