Alles over Communicatie & Branding

Wat is jouw verhaal? Moet je even nadenken over die vraag? Geen zorgen, dat is juist precies wat we willen bereiken met de trainingen Communicatie en Branding. Jouw boodschap, of die van je organisatie, écht goed vertellen is een kunst. Een kunst die je moet beheersen om het meeste te halen uit jezelf, en om je bedrijf of organisatie te laten groeien. Met korte trainingen en volwaardige opleidingen helpen we jou effectief communiceren, via elk kanaal. Eén scherpe post op LinkedIn kan je een baan opleveren, een scherpe infographic helpt je team vooruit, een verrassende tekst geeft je klanten een nieuw perspectief. Bij Competence Factory leer je indruk maken voor een offline én online publiek. Wat heb jij te vertellen?

  • Up-to-date trainingen en opleidingen
  • Ontvang na afronding een diploma of certificaat

Categorieën

You Got This!
Cursisten geven ons een 9,2 Onze cursisten belonen onze Communicatie & Branding opleidingen gemiddeld met een 9,2
Lees de reviews

Ilona de Baar
Communicatie & Branding expert

Altijd in Utrecht aan het Stationsplein
Kleine groepen met persoonlijk aandacht
Onze trainers zijn ervaren professionals
Direct toe te passen in de praktijk

Onze top Communicatie & Branding trainingen

Handige categorieën
Filter op
Filter

Online Copywriter

Leer hoe je met krachtige verhalen en de juiste woorden een overtuigend merk neerzet.

7 dagen
Opleiding

Infographic Designer

Leer verhalen om te zetten in beeld en specialiseer je in infographic design.

10 dagen
Opleiding

Visual Storytelling

Een boodschap komt beter aan als je 'm visualiseert. Leer zelf beelden maken om je verhaal effectief over te brengen.

7 dagen
Opleiding

Social Advertising

Na 3 dagen kun je effectieve advertising campagnes draaien op Facebook, Instagram en LinkedIn.

3 dagen
Opleiding

Social Media Manager

Snel aan de slag als social media manager met deze 7-daagse opleiding.

7 dagen
Opleiding

Creative Contentmarketeer

Alle expertise die je nodig hebt om een verschil te maken als contentmarketeer.

11 dagen
Opleiding

Webredacteur

Ontwikkel de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

8 dagen
Opleiding

Branding Specialist

Leer in 5 dagen alle vormen van branding kennen: intern, online én personal branding.

5 dagen
Opleiding

Webredactie

Een goede webredacteur is een online duizendpoot. Leer de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

2 dagen
Training

Social Media Recruitment

Zet social media in om de juiste kandidaten aan te trekken.

2 dagen
Training

Social Mediastrategie

Leer hoe je social media doelgericht inzet met een heldere strategie.

2 dagen
Training

Facebook en Instagram Advertising basis

Zo zet je succesvolle Facebook en Instagram advertising-campagnes op.

1 dag
Training

Schrijven voor Social Media

Zo schrijf je scherpe updates voor social media als Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram.

1 dag
Training

Facebook en Instagram Advertising gevorderd

Betere resultaten, zelfde budget: zo optimaliseer je je Facebook- en Instagramcampagnes.

1 dag
Training

Van Idee tot Boek in 1 Dag

Leg in 1 dag de basis voor je succesvolle boek.

1 dag
Training

LinkedIn Advertising

Meer bereik, volgers, leads en klanten dankzij een sterke LinkedIn-marketingstrategie.

1 dag
Training

Persuasive Copywriting

Met deze tips en tricks schrijf je overtuigende copy, on- en offline.

1 dag
Training

SEO-Copywriting

Schrijf aantrekkelijke webcopy die goed scoort in zoekmachines.

1 dag
Training

Marketing Automation

Theorie, expert feedback en brainstormen over slimme, datagedreven strategieën voor leadgeneratie.

2 dagen
Training

E-mailmarketing

Hechtere klantrelaties en betere salesresultaten dankzij een uitgekiende e-mailmarketingstrategie.

2 dagen
Training

Visuele Contentcreatie

Unieke visuele content maak je gewoon zelf. Leer nu je gereedschapskist kennen en ga aan de slag.

2 dagen
Training

Zakelijk Tekenen

Vergeet saaie notulen, voortaan teken je je meetings uit. In 2 dagen word je een echte graphic recorder.

2 dagen
Training

Contentmarketing

Verdiep je in je doelgroep en ontdek met welke content je je merk verstrekt.

2 dagen
Training

Online Storytelling

Een goed verhaal is het halve werk. Versterk je merk door krachtige online stories te vertellen.

1 dag
Training

Infographics maken

Infographics maken kun je heel goed zelf, je moet alleen wat trucs en technieken kennen.

2 dagen
Training

Prezi Presentaties maken

Effectief een boodschap overbrengen met een presentatie in Prezi doe je zo.

2 dagen
Training

Presenteren met Plezier en Overtuiging

Presenteren spannend, of wil je er gewoon beter in worden? Leer technieken om ontspannen en overtuigend te presenteren.

2 dagen
Training

Instagram en Insta-stories

Leer in een dag hoe je met effectieve content meer likes, volgers en engagement scoort.

1 dag
Training

Internal Branding en Brand Strategy

Je merk goed naar buiten brengen, begint binnen je organisatie. Leer hoe je jouw collega's enthousiast maakt om je merk uit t…

2 dagen
Training

Corporate Storytelling

Een goed verhaal moet je goed vertellen. Leer hoe je jouw corporate story succesvol toepast.

1 dag
Training

Virtual Reality (VR)

Virtual Reality (VR) staat op het randje van doorbreken. Ontdek wat jij ermee kunt.

1 dag
Training

Adviseren en Personal Branding

Ontwikkel je eigen personal brand: een sterke basis om met krachtige boodschappen, content en presentaties anderen te boeien.

1 dag
Training

Online Branding

Geef je doelgroep online de juiste associaties mee en laat je merk groeien.

2 dagen
Training
Online & Live

Online Masterclass Facebook en Instagram Advertising

Leer in twee online sessies hoe je succesvolle Facebook en Instagram campagnes opzet.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Virtual Reality (VR)

Ontdek in twee online sessies de mogelijkheden van Virtual Reality en ontwikkel een virtueel concept voor je organisatie.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Infographics Maken

Leer in twee online sessies zelf een infographic maken.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Online Storytelling

Leer in twee online sessies de basis van storytelling: de impact en structuur van verhalen.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Social Mediastrategie

Tijdens deze Online Masterclass ga je van strategie naar de daadwerkelijke uitvoering.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Contentmarketing

Verdiep je in twee online sessies in je doelgroep en ontdek met welke content je je merk versterkt.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Creative Concepting

Leer in twee online sessies hoe je van idee tot innovatief concept komt voor een steengoed merkverhaal.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Schrijven voor Social Media

Tijdens twee online sessies leer je hoe je pakkende posts schrijft.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Zakelijk Tekenen

Van praatplaat tot online graphic recording; leer hoe je tekenen inzet voor productieve meetings en heldere communicatie.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Persuasive Copywriting

Hoe schrijf je een tekst die overtuigt? Leer hoe je met pakkende copy je conversie een boost geeft.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass SEO-Copywriting

Minder budget? Zorg ervoor dat je site ook zonder Ads vindbaar is. Leer webcopy schrijven die scoort in zoekmachines.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Webredactie

Leer in twee online sessies de skills die je nodig hebt om als webredacteur aan de slag te gaan.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Visuele Contentcreatie

Unieke visuele content maak je gewoon zelf. Leer in twee online sessies je gereedschapskist kennen en ga aan de slag.

2 sessies
Online Training
Online & Live

Online Masterclass Creativiteit en Innovatie

In deze Online Masterclass leer je je eigen creativiteit aan te boren, en in te zetten voor innovatie.

2 sessies
Online Training

Creative Concepting

Maak je ideeën concreet en breng ze helder in kaart volgens een eenvoudig, concreet stappenplan.

2 dagen
Training

Neuromarketing in de praktijk

Maak jouw customer journey effectiever door de principes van neuromarketing toe te passen.

1 dag
Training

UX Copywriting

Leer in één dag hoe je de gebruikservaring op je website of app met sterke copy optimaliseert.

1 dag
Training

Beeldredactie

Leer hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken.

1 dag
Training

Infographics maken gevorderd

Breng complexe informatie terug tot de essentie, en visualiseer je boodschap in een infographic.

2 dagen
Training
Hulp nodig bij het kiezen? Ga naar de Keuzehulp

Waarom aan de slag gaan met Communicatie & Branding

Een communicatie-specialist verdient 30 tot 60 duizend euro per jaar

1.672 cursisten hebben een Communicatie & Branding-training bij ons gevolgd

Je vindt gemiddeld 800 communicatie-vacatures per maand op Indeed

Over Competence Factory

Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. In 1991 waren we de eerste met internettrainingen en opleidingen in nieuwe media. En nog steeds zetten we de trend, met vooruitstrevende opleidingen in de vakgebieden van de toekomst. Ook zorgen we dat jouw ontwikkeling na je training niet ophoudt: voor én na de lessen staan we voor je klaar. Zien we je gauw?

Deze cursisten gingen je voor:

Gemiddeld scoren wij een 9,2 volgens 14995 cursisten

Ilona Theben Tervile - Moerland
   Interaction Design    Eindcijfer: 8

Training Interaction Design gevolgd en werd gegeven door Eddy Boeve. Eddy geeft een duidelijke presentatie en reikt je handvatten aan om zelf met je idee aan de slag te gaan. Na de cursus nog een handig naslagwerk ontvangen omdat niet alles tijdens de training uitgebreid besproken kon worden. De Competence Factory is een fijne plek om cursussen te volgen aan alle faciliteiten is gedacht.

George Grawden
Ministerie van Justitie en Veiligheid
   Zakelijk tekenen    Eindcijfer: 10

Ik vond het heel leerzaam en heb het enorm naar m’n zin gehad. Dus ik ben enthousiast over Anne.

Voor wat betreft feedback. Ik heb alle lof voor de maatregelen die jullie hebben getroffen. Het voelde voor mij veilig en schoon. De lokalen zijn ruim opgezet, dus we konden meer dan voldoende afstand van elkaar houden. De inrichting ziet er trouwens ook heel vlot uit. Leuk! Ook de bewegwijzering vond ik voldoende duidelijk. Mocht ik nog vragen over een eventuele vervolg of aanvullende studie hebben, zal ik je zeker benaderen.

Nikki Theuns
JAMWerkt
   Marketing automation    Eindcijfer: 10

Overzichtelijke cursus met een duidelijk stappenplan. Goede combinatie van theorie en praktijk. Docente had veel kennis / ervaring over het onderwerp. We waren maar met een kleine groep, waardoor er veel persoonlijke aandacht was voor eigen cases / bedrijf. Ik heb het idee dat ik direct aan de slag kan met marketing automation!

Copywriter worden, waar begin je

Copywriting is een breed vakgebied dat uit verschillende expertises bestaat. Je kunt ervoor kiezen om je in één expertise te specialiseren, of allrounder worden. Welke richting je ook kiest, er is een belangrijke gemeenschappelijke deler: of je nu websites schrijft, SEO-artikelen maakt of online verhalen vertelt, jij weet de boodschap van een organisatie aan haar doelgroep perfect te verwoorden. We vertellen je er alles over.
Download de Communicatie & Branding whitepaper

You got this!

We hebben je inschrijving ontvangen en sturen je snel een bevestiging.

Wij zijn trots op onze trainers!

  • Al onze trainers zijn gepassioneerde professionals die actief zijn in het werkveld
  • Onze trainers ontwikkelen hun eigen trainingen
  • Leg jouw praktijkcase voor aan een vakexpert en krijg praktische tips
  • Ook na de training kun je altijd bij de trainers terecht voor advies

Marieke Pijler

Marieke is onderneemster in hart en nieren. Haar bedrijf Brand Density verzorgt de online marketing en branding voor verschillende start-ups en gevestigde merken. Marieke heeft een MBA in Marketing- en Supply Chain Management en is een enorme geek als het gaat om de laatste marketingontwikkelingen. Die deelt ze graag tijdens haar trainingen. Ze heeft een enorme passie voor haar vak, dat uit zich in de energie waarmee ze haar visie en kennis overbrengt. Die is aanstekelijk en maakt dat je als cursist zin krijgt om je marketingpotentie te laten gelden.

Marieke van der Velden

Marieke tekent. Live op een congres voor 500 deelnemers, in een ontwerpsessie met een klant of in een klein notitieboekje in de trein. Sinds ze in 2011 een training Visueel Faciliteren volgde, zet ze visuele werkvormen ook zakelijk zo vaak als ze kan in. Inmiddels geeft ze alweer tien jaar trainingen, waarbij ze cursisten de ruimte geeft: zelf ontdekken, veel ervaren en een hoop doen.

Wendy Oude Veldhuis

Daniëlle Bekker

Daniëlle is merk- en klantstrateeg bij &DAAN. Ze helpt zakelijke dienstverleners klanten vinden, binden en behouden. Niet met keiharde sales of oppervlakkige marketingtrucs, maar door een stevige basis te leggen. Klanten te verbinden aan het merk. Met veel herkenbare praktijkvoorbeelden maakt ze de colleges lekker luchtig. Geen zware theoretische verhandelingen, maar praktische tips waarmee je meteen aan de slag wilt én kunt.

Emily Mattaka

Emily is communicatiespecialist en werkt al jaren als contentmarketeer en copywriter – in het Nederlands én Engels. Ook heeft ze haar eigen bedrijf: Rebel Content. Met die ervaring op zak leert ze ondernemers graag om buiten de marketinglijntjes te kleuren en unieke, inspirerende onlineproposities te creëren. Ze neemt je mee in het bruisende bolwerk van contentmarketing. Met een duidelijke structuur, verrassende voorbeelden en praktische werkwijze zijn haar trainingen leerzaam en vernieuwend.

Jan-Hein van Dulm

Jan-Hein is grafisch vormgever en conceptontwikkelaar. Voor overheden en multinationals als RBS en ABN AMRO ontwerpt hij visuele oplossingen, zoals huisstijlen, infographics, illustraties en (e)magazines. De Adobe-programma’s ziet-ie als hulpmiddelen om zijn ideeën te visualiseren. In zijn trainingen deelt Jan-Hein zijn aanstekelijke enthousiasme voor het vak, zijn creativiteit en zijn inspiratie.

Paul van Elk

Paul begon zijn carrière bij een gemeente, een wereld vol dikke rapporten en uitgebreide verslagen. Informatie-overdracht moet toch efficiënter kunnen, dacht hij. Dus ging-ie op zoek naar alternatieven. Toen ontdekte hij de kracht van infographics: een sterk middel om complexe informatie in één keer te presenteren. Inmiddels werkt Paul als infographic designer voor verschillende organisaties. Én geeft-ie superpraktische trainingen waarbij je vooral veel fouten mag maken, want daar leer je het meest van. Bovendien: ‘Feck perfuction’!

Paulus Veltman

Paulus is een internationale keynotespeaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.

Ruben Olislagers

Als kunstenaar, illustrator en ontwerper is Ruben gewend om in beelden te denken. Bovendien weet hij alles van UX Design. Z’n skills en kennis komen samen in de infographics die hij maakt vanuit zijn eigen ontwerpbureau Design al dente, waar hij complexe verhalen visualiseert. Daarbovenop is Ruben een ervaren trainer: hij volgde de eerstegraads docentenopleiding aan de Kunstacademie en is een vaste kracht bij Competence Factory.

Freek Teunen

Met alweer zeven jaar VR-ervaring op zak reist Freek de wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te spotten – liefst ruim voor ze bekend worden. VR biedt bedrijven allerlei manieren om tijd en kosten te sparen, en om producten te presenteren en promoten. Maar Freek zet de technologie ook graag maatschappelijk in. Zo bedacht hij de VR-Droomvlucht, zodat ook mindervalide Efteling-bezoekers de legendarische attractie kunnen beleven. Ook bouwde hij aan een virtuele speeltuin voor zieke en gehandicapte kinderen, die draait in het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Anne Zeegers

Als zakelijk tekenaar visualiseert Anne elke dag lastige vraagstukken voor organisaties. Met simpele, duidelijke illustraties maakt ze informatie laagdrempeliger – en de wereld een stukje vrolijker. Toen ze een coachingstraject voor ‘ontwerpers met een identiteitscrisis’ volgde, kwam ze in aanraking met zelf trainingen geven. Inmiddels geeft ze regelmatig workshops en coacht ze ontwerptrajecten. In Annes trainingen krijg je alle ruimte om opdrachten naar je eigen hand te zetten, zodat je jouw manier van vertellen kunt doorontwikkelen.

Mandy Schild

Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? De wereld van presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutique studio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van dóen: na haar training ga je dan ook niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.

Ginette Lavell

Ginette helpt merken hun essentie en verhaal te vinden. Ze ontwikkelt payoffs, ontwerpt tones-of-voice en traint webredacties in het vinden van de juiste toon. Daarnaast brengt ze als UX-copywriter de klantervaring naar een hoger niveau. Ginette heeft jaren ervaring in de reclame- en communicatiewereld, maar ook in de journalistiek. Ze werkt freelance, voor digitale ontwerpbureaus en direct voor klanten - vooral in de culturele sector. Maar ook verzekeraars, retailers en overheden weten haar te vinden.

Kijk het webinar '6 stappen om onderscheid te maken als contentmarketeer' terug

Tijdens dit webinar vertelt contentspecialist Emily Mattaka welke 6 strategische stappen van belang zijn om echt onderscheidend te zijn. Je gaat voorbeelden zien die tot de verbeelding spreken en krijgt uitleg over welke do’s en don’ts er bestaan in de wereld van content creatie en marketing.

Meer lezen? Bekijk onze meest actuele blogs

26 Jan, 2022

De laatste WordPress-trends 

Onlangs presenteerde WordPress-founder Matt Mullenweg zijn ‘State of the Word 2022’, waarin hij de nieuwste trends en ontwikkelingen in het WordPress-landschap besprak. Vorig jaar was een topjaar voor WordPress én voor alle bedrijven die er thema’s en plug-ins voor bouwen. En ook de komende jaren beloven veel moois. Ik ga de trends kort voor je toelichten, zodat jij helemaal op de hoogte bent. Full Site Editing: meer aanpassingsmogelijkheden  De komende tijd staat in het teken van het Full Site Editing-principe (FSE). Hiermee wil WordPress het stuk controle terugnemen dat een beetje was weggenomen door page builder plug-ins zoals Elementor, Divi, Beaver Builder, Bricks en Oxygenbuilder. Dat zijn plug-ins die min of meer boven de WordPress-backend staan en alle sitevormgeving én contentproductie via een specifieke gebruikersinterface laten lopen.    Blokken schuiven met Gutenberg Interfaces waarmee je HTML, CSS en deels JavaScript bestuurt, waren nooit corebusiness bij WordPress. Maar daar komt dus verandering in. De eerste opzet is er al: block-editor Gutenberg is al enige tijd standaard in WordPress. Met Gutenberg bouw je content met behulp van blokken, die ook nog steeds verder worden ontwikkeld. Door WordPress zelf, maar ook door plug-in bouwers. Vanaf versie 5.9 kun je ook de header en footer van je website met blokken opmaken en vormgeven. Tot nu toe hingen die af van thema’s en page builders.    De komende tijd zullen we steeds meer thema’s zien die hierop gebaseerd zijn: blockthema’s. Hiermee maak je de hele frontend op met blokken. Dus niet alleen de content, maar ook het design. Via drag-and-drop maak je templates voor verschillende toepassingen, zoals de header, footer, 404-pagina en homepage. Het thema ‘Twenty Twenty-Two’ dat bij versie 5.9 verschijnt, is hier een voorbeeld van.     Maar we gaan dit jaar nog meer ontwikkelingen zien. WordPress zet hoog in op verdere verbetering en verbreding van de Gutenberg-editor, met meer controls en opties om blokken te configureren. Dit betekent dat er minder programmeerwerk nodig is, en dus dat iedereen complexe websites kan bouwen.    Aandacht voor toegankelijkheid Ook komt er meer aandacht voor ‘accessibility to content’: toegang voor mensen met een beperking. Omdat WordPress wereldwijd op grote schaal wordt gebruikt, is het logisch dat toegankelijkheid een speerpunt wordt. Daarnaast zullen we meer 3D terugzien.    Volop verbeteringen voor SEO Verder worden er verbeteringen doorgevoerd op SEO-gebied, in het bijzonder aan de vorig jaar geïntroduceerde ‘Google Core Web Vitals’. Denk aan de factor FID (First Input Delay) en CLS (Cumulative Layout Shift). Samen met de LCP (Largest Contentful Paint) vormen ze de ‘Page Experience’ algoritme-update.     Headless WordPress Een andere opvallende ontwikkeling is ‘Headless WordPress’: een contentmanagementsysteem waarbij de backend als bron voor allerlei andere applicaties dient. De combinatie van front- en backend wordt hierbij losgelaten. Je produceert wel content via de backend, maar doet dit om andere programma’s te ‘voeden’.    Data halen uit WordPress We kennen WordPress nu vooral als online webdesign- en beheertool. Maar steeds meer bedrijven gaan WordPress ook gebruiken om data op te halen. Dit past perfect bij de noodzaak om meerdere marketingkanalen vanuit één bron te voeden (omnichannel marketingapplicaties). Zo krijgt WordPress naast z’n primaire functie om een frontend te vullen, verschillende andere toepassingen. Dat past mooi bij ‘internet of things’.    WordPress heeft de afgelopen jaren veel andere bedrijven overgenomen en daar gaan we de vruchten van plukken. Hoewel de kracht van WordPress zit in alle professionals en talenten die wereldwijd aan het platform bouwen, is de doelstelling nog steeds om de drempel naar websitebouw en contentproductie zo laag mogelijk te houden.    Meer weten over WordPress? Volg een training! Wat je allemaal met blokken kunt doen, laat ik zien in de tweedaagse training WordPress basis. Wil je weten hoe je WordPress het best kunt beheren, dan is de training WordPress gevorderd geschikt voor jou. Hierin bespreken we alle essentiële onderdelen zoals hosting, domeinnaamregistratie, beveiliging, backups maken en de beste manier om Full Site Editing toe te passen.    De training WordPress Code gaat dieper in op de programmatische kant van WordPress. Je ontdekt hoe je template-bestanden kunt wijzigen en CSS naar je hand kunt zetten. Ook het bredere kader van frontend-development – los van WordPress – komt in deze training aan bod.    Wil je WordPress qua design helemaal naar je hand zetten en zelf een thema bouwen? Dan kun je je het beste inschrijven voor de tweedaagse training WordPress Bouw je eigen thema. Hierin staat de plug-in Oxygenbuilder centraal.     Bij alle trainingen gebruiken we de desktopapplicatie WPLocal of Local. Dit programma is gratis te downloaden en stelt je in staat om meteen met WordPress aan de slag te gaan, zonder hosting en domeinnaamregistratie. WordPress draait dan lokaal op je laptop. 

18 Jan, 2022

Meet your trainer: Kevin Juffermans

Kevin is online marketeer in hart en nieren. Hij weet álles over sterke online marketingstrategieën. Facebook- en LinkedIn-advertising, SEO, SEA en Snapchat Ads: hij draait er z’n hand niet voor om. Bij marketingbureau Converseon zet hij z’n skills en kennis in om klanten verder te helpen. Hij is een enthousiaste trainer die z’n studenten het liefst zelf aan het werk zet. In zijn vrije tijd speelt Kevin graag een potje klaverjassen. Sinds november versterkt hij het trainersteam van Competence Factory. We stellen hem aan je voor.   Welke training ga je geven bij Competence Factory? LinkedIn Advertising   Wat voor opleiding en ervaring heb je? Ik heb Communicatie gestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam. Daar is mijn liefde voor het marketingvak ontstaan. De opleiding was erg breed, maar heel boeiend. Ik heb er geleerd door een communicatiebril naar marketing te kijken. M’n kennis en kunde heb ik vooral op de werkvloer opgedaan. Ik begon m’n carrière met een stage bij MrWork, waar ik ben doorgegroeid tot teamlead en uiteindelijk verantwoordelijk was voor de complete online marketingstrategie. Na 5 jaar heb ik de overstap naar Converseon gemaakt. Als online marketeer werk ik niet alleen voor klanten, ik verbeter ook onze eigen dienstverlening.   Hoe ben je bij Competence Factory gekomen? Via Converseon-collega’s Daan Boekhoorn en Arjen de Groot. Zij geven al langer trainingen bij Competence Factory.    Wat doe je in je vrije tijd? ’s Zomers zit ik graag op het terras. Daarnaast hou ik van spelletjes – klaverjassen is absoluut favoriet. Verder speel ik op z'n tijd (bas)gitaar, drums en keyboard.   Waar word je enthousiast van, wat drijft je? Zolang je doet wat je leuk vindt, ben je nooit aan het werk. Ik ben enthousiast over m’n vak en krijg er energie van. Ik daag mezelf uit door me te blijven ontwikkelen en altijd verder te leren.   Wat vind je het allerleukste aan je werk? Het vakgebied is ontzettend breed, er is voor ieder wat wils: advertenties ontwerpen, websites doormeten, data verzamelen om content te optimaliseren. Ik vind de technische kant van marketing het leukst. Websites taggen, systemen aan elkaar koppelen, advertenties optimaliseren door middel van scripts. Ik noem mezelf dan ook een technisch online marketeer.   Wat maak jouw trainingen zo goed en leuk? Ik hou van interactie en betrek de cursisten zoveel mogelijk bij m’n verhaal. Ik zet ze graag zelf aan het werk, want je leert vooral door te doen. Omdat ik me altijd aanpas aan de groep, is geen enkele training hetzelfde.

13 Jan, 2022

Change management: wat is het en hoe pas je het toe?

Hoe krijg je medewerkers mee in veranderingen en hoe zorg je ervoor dat men niet terugvalt in oude gewoontes? Dat is in het kort waar change management, of veranderingsmanagement, over gaat. Als organisatie wil je namelijk vooroplopen en boven je concurrenten uitstijgen. Verandering is dan onvermijdelijk en zelfs noodzakelijk, want verandering zorgt voor ontwikkeling en groei. Je hebt twee verschillende manieren waarop er veranderd kan worden: gepland of spontaan en een organisatie ondervindt doorgaans vier verschillende fasen tijdens het implementatieproces. We vertellen je er meer over. Wat is change management? Change management, of veranderingsmanagement, is het proces van het continu veranderen van de structuur en werkwijzen in een organisatie. Om deze veranderingen goed en succesvol te implementeren kan nog best een uitdaging zijn. Het is namelijk heel belangrijk dat de hele organisatie de verandering omarmt en zich aanpast.    Waarom change management? Change management helpt jouw organisatie om voorop te lopen en nieuwe werkwijzen succesvol te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan een lean productie, waarmee je de efficiëntie verhoogt, het herstructureren en optimaliseren van bedrijfsprocessen, door bijvoorbeeld agile te werken en het verhogen van de effectiviteit van je medewerkers door te scrummen. >> Lees hier meer over de termen agile, scrum, lean en lean startup.   De 4 fasen van het change management proces Wanneer je (grote) veranderingen wilt doorvoeren in je organisatie stuit je meestal op weerstand. Maar veranderingen kun je niet negeren. Niet als je mee wilt gaan met de tijd en je concurrentie voor wilt blijven. Als manager moet je verandering omarmen en verschillende fasen doorgaan om je medewerkers mee te krijgen. Alleen wanneer iedereen de verandering accepteert, zullen ze gemotiveerd verder gaan. Doorgaans doorloopt een organisatie de volgende 4 fasen bij veranderingen:   De ontkenningsfase Wellicht herkenbaar: ontkenning. Uit angst om veiligheid en behoeften te verliezen, wordt verandering vaak eerst ontkent door medewerkers in een organisatie. Een gevoel van schok. Vaak negeren de medewerkers het onderwerp, zijn ze afwezig tijdens vergaderingen en doen ze alsof de verandering er niet aankomt of niet voor hen geldt.    De weerstandsfase De volgende fase die aanbreekt, is de weerstandsfase. Deze is misschien wel het lastigst, maar ook het belangrijkst. De verandering is aanvaard door de medewerkers, maar ze zijn het er niet mee eens en wijzen het af. Als ze niet actief willen meewerken aan de verandering of het zelfs tegenwerken, zal dit het proces vertragen.    De verkenningsfase De weerstand heeft de organisatie niet tegengehouden en in deze fase beginnen de meeste medewerkers zich te oriënteren. Ze realiseren zich dat de verandering hoe dan ook gaat plaatsvinden. Ze kijken nu naar de toekomst en gaan op zoek naar nieuwe verantwoordelijkheden. Het is belangrijk dat je als manager scherp blijft en zorgt dat de medewerkers zich gehoord en serieus genomen voelen. Zo voorkom je dat ze terugvallen naar de tweede fase: ontkenning. Je moet bereid zijn om nieuwe ideeën te horen en eventuele problemen op te lossen.    De acceptatiefase Zodra de verandering geaccepteerd is, kan deze geïmplementeerd worden. De hele organisatie omarmt het. Doordat de medewerkers zich verbonden voelen, zal de productiviteit en motivatie toenemen. Ook hun gevoel van eigenwaarde gaat omhoog, wat de relatie tussen de managers en medewerkers sterker maakt. Het kan nog steeds zijn dat er mensen zijn die het niet met alles eens zijn, maar ze begrijpen en accepteren wel het grotere doel en bewegen dus mee.   Verandering is nu eenmaal onvermijdelijk, voor elke organisatie. Het veroorzaakt soms pijn en angst bij medewerkers, maar uiteindelijk is beweging nodig om vooruit te komen. Als je je doelen wilt behalen, moet je zorgen dat je de verschillende fasen zo soepel mogelijk doorloopt. Dit doe je door goed voorbereid te zijn en mogelijke obstakels alvast in kaart te brengen en zoveel mogelijk te voorkomen. Je wilt zo snel mogelijk naar de acceptatiefase bewegen. Zorg er altijd voor dat je klaarstaat voor de medewerkers om te luisteren en ze te begrijpen.    Het change management proces Zoals we eerder al zeiden, zijn er twee manieren waarop je jouw organisatie kunt veranderen: gepland of spontaan. Afhankelijk van de behoeften van jouw organisatie, kies je een van de methodes uit.   Gepland veranderen Deze methode wordt meestal gebruikt in organisaties waar behoefte aan controle is. Je legt hierbij van te voren zo nauwkeurig mogelijk vast welke procedures en werkinstructies er nodig zijn. Wanneer je kiest voor gepland veranderen, ga je met de volgende punten aan de slag:   Je bepaalt welke afdelingen en functies bij de verandering betrokken zijn; Je stelt vast op welke werktijden de betrokkenen beschikbaar moeten zijn; Je stelt concrete doelstellingen vast; Je ontwikkelt een systeem om de resultaten te meten en organiseert bijeenkomsten om de voortgang te bespreken.   Spontaan veranderen Hierbij staan creativiteit en aanpassingsvermogen centraal. Er wordt gestuurd op verantwoordelijkheidsgevoel en vertrouwen boven controle. Als er spontaan veranderd wordt, is dat een proces dat vanzelf ontstaat in de organisatie. Dit is minder stuurbaar dan gepland veranderen, want het gebeurt namelijk zonder vooraf uitgestippeld plan. Het sluit ook aan op de chaostheorie, complexiteitsdenken en het zelforganiserende vermogen van organisaties. Wanneer je voor spontaan veranderen kiest, ga je met de volgende punten aan de slag:   Je laat de manier om problemen op te lossen compleet vrij; Je onderzoekt welke externe partijen/bevoegdheden er nodig zijn; Je streeft naar continue verbetering.   De chaostheorie Chaos betekent ordeloosheid, gebrek aan structuur, anarchie en een warboel. Maar als je het aan een wetenschapper vraagt, zegt deze dat het voor onvoorspelbaarheid staat. De chaostheorie stelt dat kleine afwijkingen of veranderingen, grote, onvoorspelbare gevolgen kunnen hebben. Binnen de wiskunde is de officiële naam: deterministische chaos. Die stelt dat de schijnbare wanorde toch exact bepaald is en geordend tot stand komt volgens een algoritme. Zelfs de grootste wanorde is gebonden aan deze regels. De chaostheorie is de theorie die naar wetmatigheden zoekt in een schijnbaar chaotisch systeem.   Complexiteitsdenken Het begrip complexiteit betekent iets als ‘onoverzichtelijk’, of ‘niet direct onder controle’. Dit vinden we soms moeilijk te accepteren en geeft ons rusteloosheid en onzekerheid. Maar de kunst is juist om de complexiteit te omarmen. We hoeven niet alles te begrijpen om het te kunnen veranderen. Complexe systemen of situaties hoef je niet altijd te analyseren of redeneren. Aanvaard de complexiteit en vlieg het op een andere, creatieve manier aan.   Zelforganiserend vermogen Wanneer er balans is tussen de draaglast en de draagkracht, spreken we van zelforganiserend vermogen. Het begrip draaglast staat voor de tegenslagen die iemand in zijn privé leven ervaart: financiën, wonen, lichamelijke gezondheid, relaties etc. Draagkracht staat voor het vermogen dat iemand heeft om met problemen om te gaan en deze op te lossen. Wanneer je organisatie zelforganiserend is, stimuleer je het vertrouwen in je medewerkers. Je kiest namelijk voor het vertrouwen van je medewerkers in plaats van het beheersen en controleren. Je denkt samen na over werk, in plaats van dat je voor ze nadenkt. Over het algemeen stimuleert een zelfsturende organisatie gelukkige medewerkers.    Meer leren over change management Benieuwd hoe jij je organisatie effectief en duurzaam kunt veranderen, om er zo voor te zorgen dat je je concurrentie voor blijft? Bekijk al onze change management trainingen en opleidingen.  

11 Jan, 2022

Meet your trainer: Roy van Amerongen

Roy vindt het leuk om af te wijken. Zo klimt hij graag in bomen, maakt hij af en toe een salto en drinkt koffie met boter. Klinkt gek? Voor hem is het een manier om de relatie tussen lichaam en geest te onderzoeken, een vakgebied waarin hij gespecialiseerd is. De trainingen van Roy zijn leuk en toegankelijk, doordat hij woord én beeld gebruikt in zijn uitleg en je vooral veel zelf laat ervaren. Sinds september versterkt hij het trainersteam van Competence Factory. We stellen hem aan je voor. Welke training ga je geven bij Competence Factory? Unleash Your Human Potential   Wat voor opleiding en ervaring heb je? Ik heb International Marketing & Management gedaan, maar die studie bleek voor mij te algemeen. Na afloop wist ik nog steeds niet wat ik wilde en kon! Ik ging aan de slag als growth hacker en innovatieconsultant, onder andere bij grote corporates. Dat was prestatiegericht werk, dat veel van me vroeg en waar ik een hoop energie voor nodig had. Ondertussen stelde ik mezelf constant vragen: wat vind ik nou écht belangrijk, waar ga ik van ‘aan’, wat geeft m’n dag zin? Ik draaide aan alle mogelijke knoppen om mentaal en fysiek optimaal te blijven presteren. Dat werkte erg goed. Maar echte voldoening haalde ik er niet uit.  Ik besloot om de technieken die ik mezelf had geleerd, met anderen te delen. Ik ben me gaan verdiepen in het menselijk lichaam en brein, en hoe die twee optimaal samenwerken. Ik ontdekte dat de juiste brandstof in de motor essentieel is om gas te kunnen blijven geven. Zo is Groeien met Roy ontstaan. Nu help ik mensen met hun vitaliteit, om burn- én bore-out te voorkomen.   Hoe ben je bij Competence Factory gekomen? Ik ken trainer Axel Hommenga van mijn tijd bij The Talent Institute. Hij vertelde over een leuke club in Utrecht. Zo ontstond bij mij het idee dat Competence Factory een mooie plek kon zijn om mijn boodschap over te brengen. Een week later zat ik tegenover Jaap, de manager operations bij Competence Factory, en kon ik aan de slag.    Wat doe je graag in je vrije tijd? Als m'n hoofd te vol raakt, ga ik de natuur in om tot rust te komen. Ik vind het leuk om steeds nieuwe plekken te ontdekken. Laatst kwam ik in een bos terecht waar supertoffe oerbomen te vinden zijn. En dat is bij mij om de hoek!    Waar word je enthousiast van, wat drijft je? Ik ga ‘aan’ van extremen. Bovenaan m’n bucketlist staat ‘vliegen in een wingsuit’. Dat lijkt me nou de ultieme vrijheid, gecombineerd met je grenzen opzoeken. Maar ik kan ook erg genieten van een kampvuur en een kop saliethee! Eigenlijk ben ik altijd experimenterend op zoek naar de optimale menselijke ervaring. En ik hoop anderen te inspireren om hetzelfde te doen.    Wat vind je het allerleukste aan je werk? De twinkeling die mensen in hun ogen krijgen als ze zich bewust worden van hun kracht.    Wat maak jouw trainingen zo goed en leuk? Ik breng m’n verhaal over met humor, energie en interactie. Iedereen loopt sowieso weg met praktische tips om vandaag al toe te passen. Ik merk dat de combinatie van deep learning – dingen uittekenen – en Jip en Janneke-taal ervoor zorgt dat deelnemers sneller begrijpen wat ik bedoel.

4 Jan, 2022

Tweeëneenhalve Social Media trend voor 2022

Dit jaar doe ik het anders. Geen ellenlange opsomming van alles wat er speelt in het wereldje van social media, maar een beknopt overzicht van de dingen die ik écht belangrijk vind. Op die manier ben ik eerder klaar en jij eerder bij. Waarom er een halve trend bijzit, wordt vanzelf duidelijk als je doorleest. Laten we eens beginnen met trends die geen trends meer zijn, maar business as usual. TikTok brak in 2020 al door en houdt het tot nu toe goed vol. Andere platforms doen inmiddels ook mee, denk maar aan Instagram Reels. Dit format (korte, verticale filmpjes) is duidelijk een blijvertje. Dat geldt ook voor echte/persoonlijke/authentieke content. Zeker in deze tijden zoeken mensen naar warmte en connectie. Ze zitten niet te wachten op gelikte marketingboodschappen.   Eerste trend: social media platforms onder druk Mensen zitten misschien ook niet te wachten op extreem gepersonaliseerde advertenties via social media. Bijvoorbeeld dat je op Facebook achtervolgd wordt door de koelkast die je bij Coolblue hebt bekeken. Op dit terrein zijn dingen aan het veranderen. Op een iPhone moeten apps sinds begin dit jaar expliciet toestemming vragen als ze je gedrag willen volgen. Het lijkt erop dat de meeste mensen die toestemming weigeren. Nooit meer die koelkast! Maar zo wordt adverteren op social media wel een stuk lastiger. Dit voorbeeld past in een veel bredere trend, die je social media platforms onder druk zou kunnen noemen. De eisen die de buitenwereld stelt worden steeds strenger. Denk alleen maar eens aan gebruikersdata, auteursrecht, fake news, discriminerende berichten en wat kinderen wel en niet mogen zien. De boodschap aan online marketeers: let goed op wat er allemaal verandert en pas je strategie en werkwijze tijdig aan.   Tweede trend: audio & voice En dan hadden we in 2021 natuurlijk praat-app Clubhouse. Als je die niet kent, Clubhouse faciliteert live audiogesprekken waarbij iedereen kan meeluisteren. Het doet een beetje aan een talkshow denken, maar dan zonder beeld. Inmiddels zijn ze alweer een beetje over de hype heen. Maar ze hebben wel audio & voice als trend op de social media kaart gezet. Afbeelding: Clubhouse Mensen van alle leeftijden vinden audiocontent leuk. Niet voor niets zijn podcasts en luisterboeken al jaren een groot succes. Maar sinds de Clubhouse-explosie zijn ook de social netwerken druk bezig om dingen met audio te bedenken: Twitter Spaces zijn een soort kopie van Clubhouse, maar dan met automatische ondertitels en de mogelijkheid om sessies op te slaan Facebook is bezig met een verzamelcentrum voor audiocontent. Je vindt daar natuurlijk podcasts en live-sessies, maar ook nieuwe soorten content zoals soundbytes. En dan hebben we het nog niet eens gehad over praten met je telefoon en met andere apparaten. Als ik jou was, zou ik deze ontwikkelingen in 2022 goed in de gaten houden.   Maar hoe zit dat nou met die halve trend? Vorige week, in de trein, hoorde ik twee studenten er nog enthousiast over praten: de metaverse. Ze hebben het dan over een soort 3D-versie van het huidige internet, een netwerk van virtuele werelden. Je kunt daar als avatar in rondlopen en van alles en nog wat doen, bijvoorbeeld je nieuwe virtuele sneakers showen of samen met virtuele vrienden netflixen. En natuurlijk je social media bijhouden. Mark Zuckerberg ziet dit ook wel zitten en heeft vorig jaar het moederbedrijf van Facebook omgedoopt in Meta. Wat is er nou half aan de metaverse? Voor een overtuigende 3D ervaring heb je bruikbare Virtual Reality en Augmented Reality nodig. Dat wil nog steeds niet echt van de grond komen. De metaverse blijft daardoor een beetje hangen in ouderwets beeldschermgebruik à la Second Life, een virtuele wereld uit 2003.   Afbeelding: Instagram Ondertussen beginnen allerlei virtuele dingen wel door te sijpelen (ook nog maar half) naar social media: Met Live shoppen op Facebook kun je als influencer een behoorlijk unieke winkelervaring bieden Het Nederlandse digitale modehuis The Fabricant maakt af en toe (gezichts-)filters voor Snapchat en Instagram. Daarbij werken ze weer samen met virtuele influencers als Lil Miquela (afbeelding hierboven) en Shudu Deepfake technologie maakt het mogelijk om video’s te manipuleren. Je kunt het gebruiken om mensen dingen laten zeggen die ze nooit gezegd hebben, en dat op de socials verspreiden. Zo beginnen de grenzen tussen echt en onecht ook op social media te vervagen. Enfin, zolang als mijn avatar maar niet door een virtuele koelkast wordt achtervolgd.   Over Paulus Paulus Veltman is een internationale keynote speaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Bij Competence Factory geeft Paulus de trainingen Online Storytelling, Social Mediastrategie en Schrijven voor Social Media. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt. Leuk om te weten: Paulus is de auteur van de Twittergids (de meestgebruikte Twitterhandleiding), hij blogt voor Marketingfacts, maakt ieder jaar een verre reis (meestal naar India), en is een fervent Instagrammer (@paulusveltman).

3 Jan, 2022

Junior Social Media Marketeer

Utrecht - Stationsplein | 40 uur per week Wil je deel uitmaken van het team achter één van de creatiefste en snelst groeiende trainingsinstituten van Nederland? En wil je ook onbeperkt trainingen volgen op het gebied van online marketing, webdesign en content? We zijn op zoek naar een enthousiaste Social Media Marketeer. Ben jij dat? Lees dan verder! Wat ga je doen? Samen met de marketing manager en de content marketeer voer je de marketingstrategie van Competence Factory uit. Je houdt je op operationeel en tactisch niveau bezig met: Social Media strategie bedenken en uitvoeren;  Online community management;  e-mailmarketing en marketing automation: helpen opzetten van e-mailmarketing-cycles, actie e-mails en e-mailcampagnes; Content creatie: het schrijven van blogs, maken van video’s etc.   Wie zijn wij? Een van de creatiefste opleiders van Nederland. Dertig jaar innovatief, eigenwijs en vooral een warme club met aandacht voor onze cursisten en natuurlijk ook voor elkaar. Competence Factory biedt trainingen aan op het gebied van online marketing, UX design, communicatie en personal skills. Ons relatief kleine, dedicated team werkt vanuit ons clubhuis en de meest inspirerende en bereikbare plek in Nederland - Stationsplein 90, te Utrecht  - aan een aanbod van meer dan 160 trainingen. Dat doen we samen met de beste trainers van Nederland.   Wij zoeken iemand die: een HBO-studie heeft afgerond op het gebied van communicatie, marketing of multimedia; affiniteit heeft met de onderwerpen van onze trainingen; online marketing, (web)design en content; een goed gevoel voor taal heeft;  niet alleen in tekst denkt, maar content-ideeën ook kan vertalen naar beeld, video, of audio; houdt van dynamiek; je hebt veel verschillende taken waartussen je snel moet kunnen schakelen; een creatieve geest heeft, maar ook analytisch kan denken. NB: ervaring met het werken in een CMS (we werken met WordPress), CRM systeem, beeldbewerking, Google Analytics, Social Media en HTML is een pré. Bij Competence Factory is iedereen welkom. Jij dus ook! Voldoe je niet volledig aan de functie eisen maar is deze baan jou op het lijf geschreven? Solliciteer dan ook!   What’s in it for me? Super toffe collega’s en een informele autonome werkcultuur; Een inspirerende werkomgeving in hartje Utrecht; Professionele organisatie met hart voor de klant; De mogelijkheid om gratis deel te nemen aan onze trainingen; Veel ruimte voor vrijheid en eigen initiatief: we vinden het leuk wanneer je zelf projecten initieert en managet; Een fulltime dienstverband met de mogelijkheid om na een succesvolle start naar een 4-daagse werkweek te gaan.   Enthousiast? Stuur je CV en motivatiebrief (een video mag ook) naar Jaap van Wijk, [email protected] o.v.v. Vacature Junior Social Media Marketeer. Bel voor meer informatie met Operations Manager Jaap van Wijk: 030 - 207 8209.

Even overleggen?

Vind de training of opleiding die het beste bij je past! Nienke denkt graag met je mee.

Plan een gratis intake Direct contact: 030-2078200

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur

Check onze veelgestelde vragen

  • Kan ik een training of opleiding ook online volgen?
  • Kan ik alle trainingen volgen als ik nog geen ervaring heb?
  • Ik heb al wat ervaring. Welk niveau moet ik volgen?
  • Wie is mijn trainer?
  • Wat kan ik na de training(en) verwachten?
  • Wat als ik na afloop van de training(en) behoefte heb aan meer begeleiding?

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.