Opleiding Online Marketing Strateeg
Hoe laat je je merk online groeien, hoe vind je aansluiting bij potentiële klanten en ben je echt onderscheidend in je aanpak en propositie? Als online strateeg buig je je over dit soort vragen. De antwoorden liggen in verschillende vakgebieden, werkwijzen en technologieën. Tijdens de opleiding Online Marketing Strateeg leer je er een aantal kennen en kijk je vanuit verrassende invalshoeken naar je online merk. Na afloop ken je nieuwe manieren om je online strategie te versterken. Inzichten waarmee je direct aan de slag kunt.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Online Marketing Strateeg bestaat uit twaalf trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat doet een online strateeg?
Als online marketing strateeg vertaal je de ambities en toekomstplannen van jouw organisatie naar een strategie voor online concepten, social media en e-commerce. Daarbij kijk je onder andere naar marktontwikkelingen, businessmodellen en nieuwe technologieën. Meestal werk je in multidisciplinaire teams, waarin je de lijnen uitzet en de route bewaakt.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Online Marketing Strateeg
Na afloop kun je onder andere:
- Design Thinking toepassen om creatieve, kansrijke ideeën te genereren;
- Strategieën toepassen om klanten via de customer journey aan je te binden;
- Tools en technieken toepassen om je online merk sneller te laten groeien;
- Een agile marketingproces inrichten;
- Buyer persona's opstellen en inzetten voor effectieve marketing automation.
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Guido Tijmensen
Guido werkt al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau in Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over je online vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van. Wat je volgens hem niét moet doen? Vastroesten in je dagelijkse routine. The sky is the limit!
Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.
Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Maarten Jurriaanse
Maarten is ervan overtuigd dat we onze dromen kunnen waarmaken, als we onze verbeeldingskracht maar durven gebruiken. Na 6 jaar zweten en feesten als designer bij Studio Dumbar, startte hij in 2004 Ping-pong Design: een bureau dat merken, producten en verhalen ontwerpt in binnen- en buitenland. Hij ontdekte dat opdrachtgevers zich vaak niet aan hun woord houden. Sindsdien probeert Maarten aanbieders en gebruikers te verbinden, zodat teams voortaan alleen nog beloftes doen die ze wél kunnen waarmaken.
Yuen Yen Tsai
Yuen Yen is een zelfstandig facilitator design thinking en samenwerkingscoach. Ze heeft ervaring met serious gaming, bij de overheid en in de ICT-sector. Ze heeft het meest geleerd door kansen te pakken, dingen uit te proberen en vooral door fouten te maken. Tijdens haar trainingen vertelt Yuen Yen je graag over haar eigen missers. Verder laat ze zien hoe je design thinking leert kennen en toepassen met een play-mindset . Zo word je de eigenaar van je eigen leerproces én je resultaten.
Vitas Kersbergen
Wie is de doelgroep, en welk probleem lossen we nou eigenlijk op? Hoe voegen we echt waarde toe voor gebruikers van een bepaald product? Van dit soort vragen wordt Vitas enthousiast. Hij studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit, om zich daarna in innovatie en design thinking te verdiepen. Inmiddels helpt hij als proposition hero allerlei ondernemers bij de ontwikkeling van sterke proposities. Daarnaast geeft hij trainingen, waarbij cursisten zoveel mogelijk zelf aan de slag gaan. Want design thinking is tof, maar design doing levert je de beste inzichten.
Anouk Benders
Anouk werkte negen jaar in de wereld van start-ups, scale-ups en fintechs. Ze was onder andere product owner, scrum master en teamcoach. Voor agile en scrum ben je bij Anouk dus aan het juiste adres. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf, waarmee ze ondernemers en zelfsturende teams coacht in duurzame groei en persoonlijk leiderschap. Volg je een training bij Anouk? Dan duik je flink de diepte in. Maar ze leer je ook handige tools waarmee je direct aan de slag kunt.
Eva Broersma
Eva gelooft in de kracht van samenwerken, ook als het gaat om leadgeneratie. Met haar eigen onderneming Relevant voor je Klant brengt ze marketing en sales bij elkaar, zodat je op beide fronten betere resultaten boekt en er geen leads verloren gaan. 'Smarketing' heet dat. ‘Marketing automation’ speelt hierbij een sleutelrol. Eva’s trainingen zijn energiek, interactief en inhoudelijk. Ze laat je ontdekken hoe je het maximale uit leadgeneratie kunt halen.
Voor wie is de opleiding Online Marketing Strateeg bedoeld?
De opleiding marketing strateeg is bedoeld voor marketeers, communicatiemedewerkers en projectmanagers die klaar zijn voor de volgende stap. Wil jij de senior skills aanleren waar bedrijven nu en in de toekomst om staan te springen? Deze opleiding bereidt je voor op een meer strategische rol. Na de opleiding heb je een rugzak aan inzichten die je kan toepassen binnen senior functies, of als zelfstandig adviseur.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Online Marketing Strateeg eruit?
-
1 Online Marketingstrategie
Dag 1
- De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
- Maak een situatie-analyse
- Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
- Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
- Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
- Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
- Je doelgroep, propositie en brand bepalen
- De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk
- Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
- Je online marketingstrategie verder uitwerken
- Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
- Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
- Acties bepalen
- Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics
-
2 Customer Journey Marketing
College 1
- De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
- Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
- Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
- Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?
- Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
- Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
- Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
- Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
- Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?
-
3 Design Thinking
Dag 1
- Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
- Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
- Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.
- Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
- Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
- Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
- Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
- Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.
- Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
- Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
- Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
- Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
- Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.
- Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
- Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
- Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
- Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
- Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de training en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?
-
4 Growth Hacking in a Day
College 1
- Introductie in Growth Hacking: hoe is het ontstaan en wat kunnen we van anderen leren?
- Definieer jouw groeihypotheses op basis van klantgedreven modellen.
- Jouw marketingproces vertalen naar een data-gedreven marketingfunnel.
- Je leert kleinschalige experimenten te ontwerpen.
- Je maakt een strategisch plan voor structurele groei.
-
5 Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Dag 1 Ochtend
- First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
- Wat hebben ze met elkaar te maken?
- Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?
- Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
- Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
- Wat is een Sprint Review?
- En wat is een Sprint Retrospective?
- Aan de slag met Scrum
- Handige tools om te gebruiken
- Aanloop naar je eerste Sprint
- Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
- Verdieping: Scaling Agile
- Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
- Retrospective
-
6 Marketing Automation
Dag 1 Ochtend
- De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
- De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
- Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?
- Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
- Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag en welke persoonskenmerken geef jij punten?
- Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?
- 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
- Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
- Jouw ideale leadproces: stappen en planning
-
De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
-
Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
- De ROI van marketing automation: jouw business case
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Online Marketing Strateeg direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?