Training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Verandering is van alle tijden, maar de wereld verandert nu sneller dan ooit. Bedrijven moeten ‘adaptive’ of ‘agile’ zijn en producten krijgen een steeds kortere time to market. Dat heeft impact op alle afdelingen, inclusief marketing. Maar wat ís agile precies, en wat is scrum? Tijdens de training Agile marketing scrum leer je de essentie van agile en scrum kennen. Ook ontdek je wat de impact van agile en scrum op marketing is, en wat je er binnen jouw organisatie mee kunt.
Ben je van plan om het examen Scrum Master of Product Owner te doen? Dan is deze training een goede voorbereiding.
Wat is agile en scrum?
Agile en scrum hebben allebei hetzelfde doel: zo snel en efficiënt mogelijk waarde creëren. Om dat voor elkaar te krijgen, werken multidisciplinaire teams in korte iteraties (‘sprints’) aan een Minimum Viable Product (MVP): een eerste, werkende versie van een product of dienst. Door feedback te verzamelen, maken de teams het MVP vervolgens steeds beter. In het ergste geval flopt het product – maar dan is er nog genoeg tijd en geld over een tweede poging.
Agile en scrum worden vaak in één adem genoemd, maar ze betekenen niet hetzelfde. Agile is de filosofie, scrum is het meest gebruikte framework om het gedachtegoed in de praktijk te brengen.
Wat kun je na het volgen van de training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
- Je kunt het verschil uitleggen tussen agile, scrum, lean en lean startup
- Je kent de rollen, rituelen en tools om agile scrum in praktijk te brengen
- Je weet wat de waarde is van scrum en in welke situaties het een goede aanpak is en wanneer niet
- Je hebt een concrete roadmap voor de invoering van agile scrum
Wie is de trainer?
Mahanaïm Singadji - Scrum, Agile en Innovatie
Mahanaïm is management consultant met een focus op digital marketing. Als Agile-pioneer zette hij al in het midden van de jaren 90 Lean- en Agile-methoden in. Ook formeerde hij al vroeg multidisciplinaire teams. Mahanaïm is een enthousiaste, gedreven trainer die met humor en persoonlijke aandacht altijd wel een Agile-passie bij cursisten weet aan te wakkeren. Leuk om te weten: naast consultant en trainer is Mahanaïm ook beeldend kunstenaar.
Programma van de training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Dag 1
College 1
- First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
- Wat hebben ze met elkaar te maken?
- Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?
College 2
- Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
- Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
- Wat is een Sprint Review?
- En wat is een Sprint Retrospective?
Dag 2
College 3
- Aan de slag met Scrum
- Handige tools om te gebruiken
- Aanloop naar je eerste Sprint
College 4
- Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
- Verdieping: Scaling Agile
- Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
- Retrospective
Voor wie is de training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie bedoeld?
De training Agile en scrum voor marketing en communicatie is bedoeld voor iedere non-IT'er die meer wil weten over agile en scrum. Denk aan:
- account managers
- creative en art directors
- (web)designers
- communicatieadviseurs
- marketeers
- contentmanagers
- HRM'ers
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
feb
mei
jul
sep
dec
feb
mei
jul
okt