Opleiding Online Marketeer
Online marketing is een dynamisch vakgebied: er komen nieuwe disciplines bij, andere raken uit de mode, en de (technologische) mogelijkheden nemen razendsnel toe. Dat maakt het vak boeiend, maar ook complex. Tijdens deze opleiding Online Marketing leer je de tijdloze basics van het vak kennen, en ga je aan de slag met actuele tools en technieken. Je maakt je eigen marketingplan, duikt in Google Analytics, leert belangrijke SEO-do's en don'ts en verkent je marketingkansen op social media. Na de opleiding heb je niet alleen brede kennis van het vakgebied, maar kun je die kennis ook praktisch toepassen in je eigen bedrijf of organisatie.
Zo is de opleiding Online Marketing opgebouwd
De opleiding Online Marketeer bestaat uit negen trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:
- Online Marketingstrategie
- Google Analytics basis
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Google Ads basis
- Facebook en Instagram Advertising basis
- Design Thinking in a Day
- Visuele Contentcreatie
Wat is online marketing?
'Online marketing' is de verzamelnaam voor alle digitale vormen van marketing. Meestal is een website de basis, maar ook zoekmachines, social media, e-mail, video's en banneradvertenties kunnen voor online marketing worden ingezet. Het is de kunst om met een afgewogen mix van deze middelen je doelen te halen. Dat lukt alleen als je een heldere strategie hebt die je houvast en richting geeft.
Wat kun je na de opleiding Online Marketeer?
Jouw resultaat:
- Je kent de belangrijkste, actuele ontwikkelingen en cijfers binnen online marketing
- Je kunt zelfstandig een onlinemarketingplan schrijven en een implementatieplan uitwerken
- Je kunt online doelstellingen (KPI's) opstellen en invoeren
- Je kent de weg binnen Google Analytics en kunt hier nuttige marketinginzichten uit halen
- Je weet hoe je via Facebook je doelgroep bereikt
- Je kunt een succesvolle SEO-strategie opstellen en uitvoeren
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Dit zijn de trainers
Wendy Oude Veldhuis
Wendy startte al jong als ondernemer. Nadat ze haar studie Communicatie had afgerond, bouwde ze in tien jaar tijd een bedrijf met zo’n 180 medewerkers op. Daarna besloot ze haar échte droom na te jagen: ze volgde een opleiding tot senior beïnvloedingspsycholoog, verkocht haar bedrijf en begon voor zichzelf als marketingstrateeg. Nu helpt ze mkb’ers met hun marketingstrategie, campagnes, branding en PR. Daarbij mijdt ze nietszeggende quotes en voorbeelden van wereldmerken als Amazon en Coca Cola, omdat je daar als mkb’er niets aan hebt. Ook haar trainingen zijn praktisch, want je moet je nieuwe kennis meteen kunnen toepassen.
Lees meerGuido Tijmensen
Guido zit al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau uit Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van: ‘The sky is the limit als je niet vastroest in je dagelijkse routine’.
Lees meer

Jeroen de Koning
Jeroen is senior online marketeer, managing director bij Fosby Digital Agency én Google-connaisseur. Alsof dat nog niet genoeg is, geeft hij ook al twaalf jaar trainingen. Dat doet hij vanuit enthousiasme voor zijn vak en nieuwsgierigheid naar de vragen en ambities van cursisten.
Lees meer

Tjerk Rintjema
Tjerk Rintjema is een duizendpoot met bergen ervaring op het gebied van online marketing en ondernemen. Met zijn bedrijf First Aid Marketing bouwt en optimaliseert hij websites en verzorgt hij content en campagnes voor ondernemers. Tjerk is een geduldige trainer. Hij neemt de tijd voor zijn deelnemers en zorgt ervoor dat iedereen mee kan komen. De trainingen van Tjerk zijn altijd praktisch ingestoken; hij daagt je uit om de kennis direct toe te passen op je eigen organisatie.
Lees meer

Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte z’n eigen onlinemarketingbureau: Converseon. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Rustig en met humor creëert hij vertrouwen in zijn lessen, zodat iedereen zich op z’n gemak voelt. Daan is verder bourgondiër én triatleet. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Lees meerMarlon Augustijn
Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachineoptimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Én helpt hij zijn cursisten met z’n kennis en ervaringen bij verschillende trainingen op weg in het vak van UX Design.
Lees meer

Arjen de Groot
Arjen is consultant, trainer, blogger en mede-oprichter van online marketingbureau Converseon. Hier draait hij graag aan de knoppen en is hij eindverantwoordelijk voor de oplevering van projecten. In zijn trainingen leert hij cursisten via best practices, praktijkvoorbeelden en handige modellen de kneepjes van het online marketingvak. Hij combineert theorie met praktijk, en zorgt dat cursisten na de training zelfstandig campagnes kunnen meten en inrichten. Naast zijn werk heeft Arjen een passie voor sport, lekker eten en festivals.
Lees meerVitas Kersbergen
Wie is de doelgroep, en welk probleem lossen we nou eigenlijk op? Hoe voegen we echt waarde toe voor de mensen die de oplossing gaan gebruiken? Van dit soort typische Design Thinking-vragen wordt Vitas enthousiast. Hij studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit, om zich daarna in innovatie en Design Thinking te verdiepen. Inmiddels helpt hij als ‘Proposition Hero’ allerlei ondernemers bij de ontwikkeling van sterke proposities, waarbij de klant centraal staat. Daarnaast geeft hij trainingen, waarbij cursisten zo veel mogelijk zelf aan de slag gaan. Want Design Thinking is tof, maar Design Doing levert je de beste inzichten op.
Lees meerYuen Yen Tsai
Yuen Yen is een zelfstandige facilitator Design Thinking, met werkervaring in de ICT-sector, rijksoverheid en serious gaming. Ze is klassiek en universitair geschoold, maar heeft misschien wel meer geleerd van kansen pakken, proberen en – vooral – falen. Tijdens haar trainingen vertelt ze in geuren en kleuren over haar eigen missers. Verder laat ze zien hoe je met een play-mindset en een lichte, luchtige aanpak Design Thinking leert kennen en toepassen. Jij weet al heel veel. Yuen Yen helpt je dat eruit te halen, en iets concreets te creëren. Zo word je de eigenaar van je eigen leerproces en resultaten.
Lees meer

Mandy Schild
Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? De wereld van presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutique studio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van dóen: na haar training ga je dan ook niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.
Lees meer

Derk van der Woude
Derk begon z’n marketingcarrière bij Google en werd daarna contentstrateeg bij YouTube. Daar adviseerde hij bedrijven, mediabureaus en artiesten over hoe je digitale media inzet om je business goals te halen. Inmiddels is Derk creatief consultant: een baan waarin hij zijn brede kennis van marketing en strategie combineert met z’n liefde voor design. Als Derk niet aan het consulten of designen is, maakt hij lange fietstochten (1000km+), overal ter wereld.
Lees meerVoor wie is de opleiding Online Marketeer bedoeld?
Heb je in je werk te maken met online marketing, of heb je de ambitie om online marketeer te worden? Dan is deze training geschikt voor jou. In een typische trainingsgroep zitten:
- (junior) marketing- en communicatiespecialisten
- zzp'ers
- ondernemers
Lesmateriaal bij de opleiding Online Marketeer
Je ontvangt al het lesmateriaal tijdens de colleges.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Hoe ziet het programma van de opleiding Online Marketeer eruit?
-
1 Online Marketingstrategie
Dag 1
- De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
- Maak een situatie-analyse
- Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
- Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
- Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
- Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
- Je doelgroep, propositie en brand bepalen
- De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk
- Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
- Je online marketingstrategie verder uitwerken
- Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
- Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
- Acties bepalen
- Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics
-
2 Google Analytics basis
College 1
- Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
- Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
- Google Analytics installeren en inloggen in je account.
- Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
- Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.
- Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
- Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
- Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
- Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.
-
3 Google Ads basis
College 1
- Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
- Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
- Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
- Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
- Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
- Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
- Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
- Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
- De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
- Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
-
4 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
-
5 Facebook en Instagram Advertising basis
College 1
- We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
- Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
- Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
- Advertentie-account instellen
- Verschillende plaatsen en typen ads
- Doelen en doelgroepen bepalen
- Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
- Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?
- We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
- Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
- Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
- Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
- Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne
-
6 Design Thinking in a Day
College 1
- Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
- Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
- Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.
- Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
- Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
- Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
- Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.
-
7 Visuele Contentcreatie
Dag 1: The creative landscape College 1
- Trends, tools en ontwikkelingen: wat en waarom verandert het creatieve landschap? Welke ontwikkelingen zijn van invloed? Trends onder verschillende generaties, methodes als visual thinking.
- The NEW Marketeer & Designer: door de technologische ontwikkelingen veranderen functieprofielen. Wat deed een marketeer vroeger, en wat doe 'ie/ze nu? Wat is en wordt de rol van designers? Theorie marketing/design vroeger en nu, visuele content, communicatiemiddelen.
- The Landscape/ proeftuin: inspiratiesessie over creatieve tools in de markt. Welke boom uit het spreekwoordelijke bos moeten we hebben? Hoe selecteer je de beste tool voor jouw behoefte?
- Verschillende tools: Wix, Canva, Prezi, Inplace, Adobe Spark etc. Live demo Infogram/ Fixel
- Basics of design: als non-designer heb je geen idee waar je op moet letten. De bestand formats ai. eps. ken je nog wel, maar visualiseer je nou wat je in je hoofd hebt?
- Praktische tips & tricks voor the basics of design.
- Thema en doelstelling
- Boodschap formuleren (1 of meerdere)
- Tools selecteren en een planning maken
- Aan de bak!
- Feedback van trainer en peers

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur