Training Design Thinking in a Day

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld (Apple, Google en Tesla) gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten (Stanford, Harvard en MIT) doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk, ondernemer of ZZP'er? Tijdens deze  training leer je wat Design Thinking inhoudt en werk je aan de hand van deze methode een case uit samen met je mede-cursisten.

Wat is Design Thinking?

Design thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties op een creatieve manier problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Het toepassen van design thinking betekent vanuit de eindgebruiker denken – niet vanuit het product of het beleid. Met design thinking verken je verschillende opties en ontwikkel je ideeën en prototypen waarmee je voor de eindgebruiker of klant écht waarde toevoegt. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

In deze training leer je werken met de design thinking methodiek van Stanford d.school. Deze kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de wensen, dromen, angsten en frustraties van de eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Wat kun je na het volgen van de training Design Thinking in a Day

Tijdens deze training ontwikkel je aan de hand van de methodiek en toolkit van design thinking een sterk concept voor service of experience.  Aan de hand van van inspirerende praktijkvoorbeelden word je eerst meegenomen door de theorie, maar je gaat het grootste deel van de dag vooral zelf aan de slag. Na het afronden van de training kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor Design Thinking uitwerken
  • Technieken toepassen om je echt in te leven in de eindgebruiker
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Goede ideeën identificeren en selecteren
  • Ideeën schetmatig presenteren en tastbaar maken in een prototype
  • Een eenvoudige promo-video maken voor een concept

Wie is de trainer?

Yuen Yen

Yuen Yen is een zelfstandige facilitator Design Thinking, met werkervaring in de ICT-sector, rijksoverheid en serious gaming. Ze is klassiek en universitair geschoold, maar heeft misschien wel meer geleerd van kansen pakken, proberen en – vooral – falen. Tijdens haar trainingen vertelt ze in geuren en kleuren over haar eigen missers. Verder laat ze zien hoe je met een play-mindset en een lichte, luchtige aanpak Design Thinking leert kennen en toepassen. Jij weet al heel veel. Yuen Yen helpt je dat eruit te halen, en iets concreets te creëren. Zo word je de eigenaar van je eigen leerproces en resultaten.

Programma van de training Design Thinking in a Day

College 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.

College 2

  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
  • Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
  • Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.

Voor wie is de training Design Thinking in a Day bedoeld?

Design thinking in a Day richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, contentmanagers en social media strategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Voorbeelden

Waarom Design Thinking?

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems. 

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, Univerity of Technology Sydney

 

No more business as usual

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation

 

 

Trainingsdata

16
okt
Vr 16 okt 2020 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Vr 16 okt
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
10
nov
Di 10 nov 2020 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Di 10 nov
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
31
dec
Do 31 dec 2020 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Do 31 dec
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
18
jan
Ma 18 jan 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Ma 18 jan
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
17
feb
Wo 17 feb 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Wo 17 feb
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
16
mrt
Di 16 mrt 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Di 16 mrt
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
22
apr
Do 22 apr 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Do 22 apr
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
4
jun
Vr 4 jun 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Vr  4 jun
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
26
jul
Ma 26 jul 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Ma 26 jul
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
10
sep
Vr 10 sep 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Vr 10 sep
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
11
okt
Ma 11 okt 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Ma 11 okt
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie
5
nov
Vr 5 nov 2021 Van 10:00 tot 16:30 in Utrecht Vr  5 nov
Van 10:00 tot 16:30
Utrecht
595,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Online Marketeer

Wil je snel aan de slag als online marketeer? Dan kun je niet zonder deze essentiële basiskennis.

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

29 september 2020 | Noortje Noy

Data-driven marketeer: marketing op basis van harde feiten

We hebben steeds meer data over onze websitebezoekers. Maar hoe werkt data-driven marketing precies, en hoe ga je als data-dr…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.