Opleiding Google Master: Ads, Analytics, Looker Studio, SEO, Shopping en Tag Manager
Wil jij alles, maar dan ook echt alles weten van Google? Hoe je websites kunt optimaliseren zodat je de zoekmachine domineert, hoe je met Google Ads op een eenvoudige manier met één druk op de knop nieuwe klanten kunt vinden én hoe je met Google Analytics al je inspanningen kunt monitoren en beïnvloeden? Dan is deze Google opleiding: Google Master, een must voor je!
Zo is de Google opleiding opgebouwd
De opleiding Google Master bestaat uit twaalf trainingsdagen en negen trainingen die op elkaar aansluiten:
- Google Analytics 4 basis
- Google Analytics 4 gevorderd
- Google Ads basis
- Google Ads gevorderd
- Google Ads expert
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Google Shopping
- Google Tag Manager
- Datavisualisatie met Looker Studio
Optioneel: Reis naar Google HQ in Dublin
Reis je met ons mee naar het hoofdkwartier van Google in Dublin? Ieder jaar reist Competence Factory met een aantal alumni en partners naar Google HQ in Dublin. Wil je mee? Dan kun je deze reis bijboeken bij je inschrijving. > Meer informatie over de reis naar Google HQ in Dublin.
Wat kun je na de opleiding Google Master?
Na deze Google opleidingen heb je maar liefst drie Google certificaten in je broekzak: het Google Ads Search Examen, de Google Analytics Individual Qualification én je mag je Google AdWords Certified Online Advertentie Professional noemen! Als je daarmee niet de (arbeids)markt verovert, weten wij het ook niet meer!
Wat kun je na het volgen van de opleiding Google Master: Ads, Analytics, Looker Studio, SEO, Shopping en Tag Manager
- Je bent specialist in Google Analytics 4: je kunt de resultaten van websites tot in detail meten
- Je weet alles van Google Ads: van een account opzetten tot slimme biedstrategieën kiezen
- Je kunt de vindbaarheid van je website vergroten met slimme SEO-technieken
- Je kunt je Ads- en Analytics-inzichten mooi presenteren in Google Data Studio
- Je hebt maar liefst drie certificaten op zak: Google Adwords Fundamentals, Google Analytics Individual Qualification én Google Adwords Certified Online Advertentie Professional
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Ron van Dijk
De eindgebruiker van een website: dát perspectief moet volgens Ron altijd het uitgangspunt zijn. Als web-analist helpt hij ondernemers om het maximale uit Google Analytics 4 te halen. Zijn gedegen technische achtergrond dankt hij aan de opleiding Technische Informatica. Daarna volgde hij de studie Communication & Multimedia Design, waarin hij leerde hoe je ontwerpkeuzes maakt die aansluiten op de behoefte van gebruikers. Hij werkte vervolgens jarenlang als website-ontwikkelaar en later als online marketeer. Al doende kwam hij erachter wat hem écht ligt: websites analyseren. Data verzamelen en er bruikbare inzichten uithalen waar klanten verder mee kunnen – gelukkiger kun je hem niet krijgen. Zijn kennis deelt hij graag met cursisten en hij neemt er alle tijd voor. Ron is bevlogen, technisch onderlegd én een gedegen pedagoog: een zeldzame combinatie.
Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.
Felipe Wesbonk
Met zijn expertise en achtergrond in marketing en neurowetenschap, begrijpt Felipe wat nodig is om teams efficiënter te laten werken en betere resultaten te behalen. Hij optimaliseert marketingactiviteiten en verhoogt de efficiëntie door de juiste AI-tools te integreren in werkprocessen.
Jeroen de Koning
Wil je leren over Google Ads en Analytics? Dan moet je bij Jeroen zijn. Door internet af te struinen en te leren van andere experts weet-ie er álles over. Zijn gouden tip: veel vlieguren maken. Hij draagt z’n kennis vol enthousiasme over op uiteenlopende klanten. Zijn inspirerende trainingen zijn altijd actueel en barsten van de praktijkvoorbeelden. Naast z’n liefde voor online marketing, is Jeroen gek op schaken. Niet zo gek, vindt hij: in beide gevallen is strategisch denken key.
Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Guido Tijmensen
Guido werkt al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau in Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over je online vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van. Wat je volgens hem niét moet doen? Vastroesten in je dagelijkse routine. The sky is the limit!
Marlon Augustijn
Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachine-optimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Tijdens zijn trainingen deelt hij z'n kennis en ervaringen met zijn cursisten. Zo maakt hij je wegwijs in de wereld van UX design.
Kevin Juffermans
Kevin is online marketeer in hart en nieren. Van Facebook- en LinkedIn-advertising tot SEO, SEA en Snapchat Ads: hij draait er z’n hand niet voor om. Bij online marketingbureau Converseon helpt hij klanten bij hun online succes. Dat doe hij door z’n uitgebreide kennis en jarenlange ervaring in te zetten. Kevin breng z’n enthousiasme voor het vak graag over op zijn cursisten.
Arjen de Groot
Arjen is consultant, trainer, blogger en mede-oprichter van online marketingbureau Converseon. Hier is hij eindverantwoordelijk voor de oplevering van projecten. In zijn trainingen leert hij je via best practices, praktijkvoorbeelden en handige modellen de kneepjes van het online marketingvak. Hij combineert theorie met praktijk, en zorgt dat cursisten na de training zelfstandig campagnes kunnen meten en inrichten. Naast zijn werk wordt Arjen blij van sport, lekker eten en festivals.
Voor wie is de opleiding Google Master: Ads, Analytics, Looker Studio, SEO, Shopping en Tag Manager bedoeld?
Niet voor niets is dit één van onze meest geboekte opleidingen. Kies je voor de Google Master, dan geef je je carrière en netwerk een flinke boost. De deelnemers werken o.a. als (freelance) marketeer, online specialist, webmaster, e-commercemanager en webshopeigenaar.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Google Master: Ads, Analytics, Looker Studio, SEO, Shopping en Tag Manager eruit?
-
1 Google Analytics 4 Basis
College 1
- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
-
2 Google Analytics 4 Gevorderd
Dag 1
College 1- Introductie en inleiding: we gaan werken met het testaccount
- Een korte terugblik op de basistraining van Google Analytics 4
- We gaan journeys vastleggen en leren over cookieregels en accountstructuren
- We behandelen het verschil tussen rapporteren en analyseren
- Je gaat Google-producten koppelen en reguliere expressies gebruiken
- Je werkt aan een pad- en trechteranalyse
- We kijken naar verschillen tussen segmentatie en conversieratio
- We zien welke Ads-rapportages er zijn en hoe je deze aan Google Analytics koppelt
- Je leert over segmentatie: webgedrag, standaardsegmenten en engagementrapport
- Je ontdekt hoe verschillende onderdelen van je site presteren
Dag 2
College 3- We bekijken conversies op verschillende kanalen
- We doen een cross device-analyse
- We werken met A/B-testen
- We werken met e-commerce-functies
- Je leert data importeren
- We maken een measurementplan
- Je leert over verschillende soorten data, dimensies, metrics en data keys
- We kijken naar custom data import: scope, schema key en imported data
- We behandelen debugging: dieper kijken naar metingen op een pagina
- We bereiden ons voor op het Google Analytics IQ-examen
-
3 Google Ads Basis
College 1
- Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
- Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
- Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
- Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
- Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
- Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
- Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
- Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
- De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
- Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
-
4 Google Ads Gevorderd
Dag 1 College 1
- Recap van Google Ads basis
- Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
- Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken
- Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
- Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
- Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch
- Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
- Recap van voorgaande stof
- Voorbereiding op hetGoogle Ads Search examen
- Een proefexamen maken tijdens de les
- Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
- We sluiten af met hetGoogle Ads Search examen, je weet meteen of je geslaagd bent
-
5 Google Ads Expert
Dag 1 College 1
- Wat zijn de trends en mogelijkheden in zoekadvertenties? Lokale advertenties en extensies, mobile, online shopping, online video's, conversieattributie, campagnetypen, zoeknetwerk, universele APP, in-stream video, dynamische zoekadvertenties
- Hoe optimaliseer je je budget? SEA-optimalisatiemodel, winstgevendheid, volume, campagneoverzicht, dagbudgetten, maandbudget, vertoningspercentage, campagnebudgetten
- Welke succesvolle biedstrategieën zijn er? CPC, vertoningen CPM, conversie CPA. Hulpprogramma's en flexibele biedstrategie
- Automatische regels: zo ben je effectiever in minder tijd
- Succesvol met de juiste targeting; op taal, locatie, segmenten en dimensies
- Hoe optimaliseer je je zoekwoorden? Exact, phrase, broad match modified BMM, broad. Rapport zoektermen, prestatiestatistiek en kwaliteitsscore zoekwoord (>7)
- Zo optimaliseer je je advertenties. Landingspagina verbeteren, effectieve tekst-ads, roulatie, testen, extensies, invoegen van zoekwoorden, rapport veilingstatistiek
- Hoe zet je een effectieve remarketingstrategie op? Remarketing zoeknetwerk (RLSA), nieuw versus bestaand bezoek, cookietijd
- Meer resultaat uit shopping. Conversie versus CPA, shopping wordt dominanter, variabelen voor succesvolle verkoop (maatboog, voorraad, seizoen, prijs)
- Effectieve campagnestructuur en bidmanagement. Juiste targeting, extra informatie, custom labels, feedmanagementtooling
- AdWords-scripts toepassen: automatiseer acties door JavaScriptcode toe te voegen
- Handige tools om te gebruiken, Ads Editor
- Voorbereiding op het Google Certified Ads Specialist-examen: maak een proefexamen
- Tijd om vragen te stellen over het proefexamen en de stof die je tot nu toe gehad hebt
- Je maakt het Google Certified Ads Specialist-examen en hoort meteen of je geslaagd bent
-
6 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
-
7 Google Shopping
College 1
- Inleiding van Google Shopping: hoe maak je van een product een advertentie?
- Google Merchant Center opzetten en inrichten.
- Problemen detecteren: welke problemen kun je tegenkomen in Google Merchant Center, en hoe los je ze op?
- Je Google Ads- en Google Analytics-account inrichten en aan elkaar koppelen.
- Welke biedstrategieën kun je inzetten?
- Hoe monitor je de resultaten van je Google Shopping-campagnes?
College 2
- Custom labels: producten onderverdelen met behulp van waarden. Denk aan seizoensgebonden producten, of bestsellers.
- Je productfeed optimaliseren.
- Je feed instellen met behulp van regels, zoals verzendkosten of out-of-stock.
- Datafeed tools: hoe zet je bijvoorbeeld de tool Channable in voor Google Shopping?
- Welke Google Shopping-strategieën kan ik inzetten?
- Promoties uitlichten in Google Shopping-advertenties, zoals Black Friday-acties.
- Google Shopping showcase-advertenties inzetten.
- Dynamische remarketing: hoe zet je dit in?
-
8 Google Tag Manager
College 1
- Intro: wat is Google Tag Manager, en hoe werkt het?
- Een Google Tag Manager-container opzetten
- Zelf alles instellen:
- Google Analytics
- (dynamische) Google Ads remarketing
- Facebook-tracking
- LinkedIn Insights
- Registreren welke bezoekers iets downloaden, je telefoonnummer bellen of je e-mailadres gebruiken
- Meten is weten:
- in hoeverre behaal je je doelen in Google Analytics?
- teleurstellingen: hoeveel bezoekers krijgen een 404-melding of geen resultaten op hun zoekopdracht?
- Youtube-video's: hoeveel bezoekers bekijken je filmpjes?
- Scrollen: hoeveel bezoekers scrollen naar beneden, en hoe ver dan wel?
- De AVG toepassen en een cookiemuur opzetten
- Geavanceerde trackingsscripts:
- Content engagement (leesduur en aantal gelezen woorden)
- Form abandonment (welke velden van je formulier worden begrepen of bewust overgeslagen?)
- Tags debuggen en previewen
-
9 Datavisualisatie met Looker Studio
Dag 1
Ochtend- Google Data Studio / Looker Studio
- Wat is het?
- Hoe werkt het?
- Wat kan het?
- Gegevensbronnen koppelen: de start van elk dashboard
- Belangrijkste menu-opties
- Stappenplan data visualiseren
- Gegevensbeheer
- Gegevensbron, dimensie en statistiek
- Diagrammen
- Filters en vergelijkingen
- Periode
- Gegevens mengen
- Lay-out en huisstijl
- Dashboards automatisch versturen
Dag 2
Ochtend- Terugblik dag 1
- KPI's en meetplan
- Statistieken en grafieken
- Praktijk analyses: bestaande en eigen dashboards
- Databronnen combineren
- Aangepaste velden
- Use cases
- Design/UX, waar moet je op letten?
- Google Data Studio / Looker Studio
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Google Master: Ads, Analytics, Looker Studio, SEO, Shopping en Tag Manager direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen