Opleiding E-commerce Specialist
Ben je geïnteresseerd in webshops en online verkopen en wil je klaargestoomd worden voor je eerste baan in de e-commerce? Dan is deze opleiding écht iets voor jou. Of je nu starter bent op de arbeidsmarkt, je carrière een boost wilt geven of eens wilt kijken of e-commerce iets voor jou is. De opleiding duurt tien dagen en bevat acht trainingen, waarin we je alles leren wat je nodig hebt om een product succesvol op de markt te zetten. Je gaat aan de slag met de basis van webshops, advertising, e-mailmarketing, marketplaces en Google Analytics.
Zo is de opleiding E-commerce Specialist opgebouwd
De opleiding duurt tien dagen en bestaat uit acht trainingen:
Wat is e-commerce?
Eerst maken we korte metten met veelvoorkomende spraakverwarring. Neem de begrippen ‘webshop’ en ‘e-commerce’. Ze worden vaak door elkaar gebruikt, en dat beperkt je blik. Een webshop is namelijk een manier om producten te verkopen, terwijl e-commerce staat voor de aan- en verkoop van producten via elektronische middelen – waaronder apps, marketplaces en social media. Zodra we zeker weten dat we allemaal hetzelfde bedoelen, leer je wat er allemaal komt kijken bij online verkoop.
E-commerce-expert worden, waar begin je?
Succesvol worden in e-commerce wordt steeds moeilijker. Daarom is het belangrijk om de ontwikkelingen bij te houden en je goed te verdiepen in het vak. In dit whitepaper laten we zien welke kanten je op kunt, en wat je moet doen om een échte expert binnen e- commerce te worden.
Wat kun je na het volgen van de opleiding E-commerce Specialist
- Je kent de basis van e-commerce: het landschap, de systemen en de processen
- Je hebt inzicht in de kosten, kansen en uitdagingen
- Je weet hoe je je product in de markt zet door middel van advertenties
- Je kunt e-mailmarketing inzetten, zoals het versturen van nieuwsbrieven
- Je kunt je inspanningen meten en analyseren, zodat je verder kunt optimaliseren
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Ramon Drent
Ramon heeft meer dan 10 jaar ervaring als full-stack developer. Met zijn passie voor e-commerce (en Shopify in het algemeen) helpt hij webshop-eigenaren om hun online business te laten groeien. Niet alleen heeft hij gewerkt aan het optimaliseren van talloze webshops, maar ook heeft hij jarenlang zijn eigen webshop opgestart en gerund. Hierdoor weet hij precies wat er komt kijken bij het succesvol maken van een online winkel, van design tot marketing. Hij kent het Shopify platform van A tot Z en gebruikt de nieuwste technieken en tools om webshops te optimaliseren voor snelheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
Ron van Dijk
De eindgebruiker van een website: dát perspectief moet volgens Ron altijd het uitgangspunt zijn. Als web-analist helpt hij ondernemers om het maximale uit Google Analytics 4 te halen. Zijn gedegen technische achtergrond dankt hij aan de opleiding Technische Informatica. Daarna volgde hij de studie Communication & Multimedia Design, waarin hij leerde hoe je ontwerpkeuzes maakt die aansluiten op de behoefte van gebruikers. Hij werkte vervolgens jarenlang als website-ontwikkelaar en later als online marketeer. Al doende kwam hij erachter wat hem écht ligt: websites analyseren. Data verzamelen en er bruikbare inzichten uithalen waar klanten verder mee kunnen – gelukkiger kun je hem niet krijgen. Zijn kennis deelt hij graag met cursisten en hij neemt er alle tijd voor. Ron is bevlogen, technisch onderlegd én een gedegen pedagoog: een zeldzame combinatie.
Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.
Felipe Wesbonk
Met zijn expertise en achtergrond in marketing en neurowetenschap, begrijpt Felipe wat nodig is om teams efficiënter te laten werken en betere resultaten te behalen. Hij optimaliseert marketingactiviteiten en verhoogt de efficiëntie door de juiste AI-tools te integreren in werkprocessen.
Eva Broersma
Eva gelooft in de kracht van samenwerken, ook als het gaat om leadgeneratie. Met haar eigen onderneming Relevant voor je Klant brengt ze marketing en sales bij elkaar, zodat je op beide fronten betere resultaten boekt en er geen leads verloren gaan. 'Smarketing' heet dat. ‘Marketing automation’ speelt hierbij een sleutelrol. Eva’s trainingen zijn energiek, interactief en inhoudelijk. Ze laat je ontdekken hoe je het maximale uit leadgeneratie kunt halen.
Nicolas Monopoli
Nicolas is een enthousiaste, allround e-commercespecialist. Mede door zijn achtergrond spreekt hij maar liefst zes talen. Niet gek dus dat hij met een internationale blik naar z’n vak kijkt! Sinds 2013 beheert hij met zijn eigen bedrijf de accounts van verschillende merken wereldwijd. Met veel kennis van marketplaces helpt hij je op weg in de jungle van mogelijkheden.
Jeroen de Koning
Wil je leren over Google Ads en Analytics? Dan moet je bij Jeroen zijn. Door internet af te struinen en te leren van andere experts weet-ie er álles over. Zijn gouden tip: veel vlieguren maken. Hij draagt z’n kennis vol enthousiasme over op uiteenlopende klanten. Zijn inspirerende trainingen zijn altijd actueel en barsten van de praktijkvoorbeelden. Naast z’n liefde voor online marketing, is Jeroen gek op schaken. Niet zo gek, vindt hij: in beide gevallen is strategisch denken key.
Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Arjen de Groot
Arjen is consultant, trainer, blogger en mede-oprichter van online marketingbureau Converseon. Hier is hij eindverantwoordelijk voor de oplevering van projecten. In zijn trainingen leert hij je via best practices, praktijkvoorbeelden en handige modellen de kneepjes van het online marketingvak. Hij combineert theorie met praktijk, en zorgt dat cursisten na de training zelfstandig campagnes kunnen meten en inrichten. Naast zijn werk wordt Arjen blij van sport, lekker eten en festivals.
Voor wie is de opleiding E-commerce Specialist bedoeld?
Voor iedereen die meer wil weten over e-commerce, maar nog weinig ervaring heeft. Of je nu een starter bent, of je juist wilt laten omscholen.
Hoe bereid ik me voor?
Een week van tevoren krijg je een document met een aantal vragen. Beantwoord er daar zo veel mogelijk van. Maak ook vast een Google Analytics-account aan. Verder hoef je niets voor te bereiden, het lesmateriaal krijg je tijdens de training.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding E-commerce Specialist eruit?
-
1 Starten met je webshop
College 1
- Introductie in e-commerce
- Welk platform kies je?
- Webshop, marketplace of dropshipping?
- Verschillende onlinekanalen
- Wat zijn je opties met een klein marketingbudget?
- Datagedreven werken
College 2
- Van inkoop naar sale
- Klantenservice
- Winst maken met e-commerce
- De volgende stappen
-
2 SEO
College 1
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA)
- Google en Bing en specifieke SEO-tips
- Backlinks en linkbuilding-strategie
- Technieken voor een betere ranking
College 2
- Zoekresultaten verbeteren
- Je site optimaliseren of een nieuwe site inrichten
- De resultaten van je inspanningen meten
- Effectieve contentstrategie opzetten
-
3 E-mailmarketing voor E-commerce
College 1
- Kaderstelling, basisprincipes en terminologie
- E-mail Maturity Model
- Voorbeelden en cases
College 2
- Workshop: e-mail marketing automation
- Wrap-up
-
4 Google Analytics 4 Basis
College 1
- Introductie in Google Analytics
- Acquisitie: je customer journey onder de loep
- Gedrag van je bezoekers
- Instappunten, uitstappunten en zoekgedrag rapporteren
College 2
- Doelgroep: wie zijn je bezoekers?
- Conversies: wat wil je meten?
- Dashboard inrichten : e-commerce, SEO/SEA, social media, IT, interne zoekmachine
- Snelkoppelingen en rapportages
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding E-commerce Specialist direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?
Andere cursisten volgden daarna ook deze trainingen