Opleiding Online marketeer

 

Online marketing is een dynamisch vakgebied: er komen nieuwe disciplines bij, andere raken uit de mode, en de (technologische) mogelijkheden nemen razendsnel toe. Dat maakt het vak boeiend, maar ook complex. Tijdens de opleiding Online Marketing leer je de tijdloze basics van het vak kennen, en ga je aan de slag met actuele tools en technieken. Je maakt je eigen marketingplan, duikt in Google Analytics, leert belangrijke SEO-do's en don'ts en verkent je marketingkansen op social media. Na de opleiding heb je niet alleen brede kennis van het vakgebied, maar kun je die kennis ook praktisch toepassen in je eigen bedrijf of organisatie. 

Wat is online marketing?

'Online marketing' is de verzamelnaam voor alle digitale vormen van marketing. Meestal is een website de basis, maar ook zoekmachines, social media, e-mail, video's en banneradvertenties kunnen voor online marketing worden ingezet. Het is de kunst om met een afgewogen mix van deze middelen je doelen te halen. Dat lukt alleen als je een heldere strategie hebt die je houvast en richting geeft.

Wat kun je na de opleiding Online marketeer?

De opleiding Online marketeer is een combinatie van vijf trainingen: Online Marketingstrategie, Google Analytics IZoekmachineoptimalisatie (SEO), Google Ads I, en Facebook en Instagram advertising I.

Jouw resultaat:

  • Je kent de belangrijkste, actuele ontwikkelingen en cijfers binnen online marketing
  • Je kunt zelfstandig een onlinemarketingplan schrijven en een implementatieplan uitwerken
  • Je kunt online doelstellingen (KPI's) opstellen en invoeren
  • Je kent de weg binnen Google Analytics en kunt hier nuttige marketinginzichten uit halen
  • Je weet hoe je via Facebook je doelgroep bereikt
  • Je kunt een succesvolle SEO-strategie opstellen en uitvoeren

Programma van de opleiding Online marketeer

Online Marketingstrategie

Dag 1

  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
  • Maak een situatie-analyse
  • Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
  • Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
  • Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
  • Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
  • Je doelgroep, propositie en brand bepalen
  • De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk

Dag 2

  • Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
  • Je online marketingstrategie verder uitwerken
  • Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
  • Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
  • Acties bepalen
  • Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics

Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Facebook en Instagram advertising level I (basis)

College 1

  • We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
  • Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
  • Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
  • Advertentie-account instellen
  • Verschillende plaatsen en typen ads
  • Doelen en doelgroepen bepalen
  • Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
  • Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?

College 2

  • We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
  • Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
  • Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
  • Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
  • Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne

 

Google Ads I

College 1

  • Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
  • Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
  • Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
  • Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
  • Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
  • Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.

College 2

  • Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
  • Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
  • De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
  • Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?

Voor wie is de opleiding Online marketeer bedoeld?

Heb je in je werk te maken met online marketing, of heb je de ambitie om online marketeer te worden? Dan is deze training geschikt voor jou. In een typische trainingsgroep zitten:

  • (junior) marketing- en communicatiespecialisten
  • zzp'ers
  • ondernemers

Lesmateriaal bij de opleiding Online marketeer

Je ontvangt al het lesmateriaal tijdens de colleges.

Opleidingsdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
22
okt
Di 22 oktober 2019 Je opleidingvoordeel is €438,13 Di 22 oktober 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
21
nov
Do 21 november 2019 Je opleidingvoordeel is €438,13 Do 21 november 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
22
jan
Wo 22 januari 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Wo 22 januari 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
18
mrt
Wo 18 maart 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Wo 18 maart 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
9
apr
Do 09 april 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Do 09 april 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
19
mei
Di 19 mei 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Di 19 mei 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
24
jun
Wo 24 juni 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Wo 24 juni 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
21
aug
Vr 21 augustus 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Vr 21 augustus 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
30
sep
Wo 30 september 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Wo 30 september 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
2
nov
Ma 02 november 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Ma 02 november 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
4
dec
Vr 04 december 2020 Je opleidingvoordeel is €438,13 Vr 04 december 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
7
jan
Do 07 januari 2021 Je opleidingvoordeel is €438,13 Do 07 januari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
19
feb
Vr 19 februari 2021 Je opleidingvoordeel is €438,13 Vr 19 februari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie
31
mrt
Woensdag 31 mrt Woensdag 31 maart 2021 Woensdag 7 apr Woensdag 07 april 2021 Je opleidingvoordeel is €438,13 Wo 31 maart 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €438,13
3.067,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 augustusus 2019 | Noor Trommelen

Alle kennis compleet voor de stap naar ondernemerschap

Maak kennis met Daan Boekhoorn, founder van Converseon: een onlinemarketingbureau gevestigd in Weesp. Zelfstandig ondernemer …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.