Opleiding Future Proof Contentmanager
Het is belangrijk om als organisatie toekomstbestendig te zijn in een snel veranderende markt. Met deze opleiding dompel je jezelf onder in de wereld van contentcreatie, zowel mét als zonder AI. Bereid je voor op de veranderingen die de toekomst van elk bedrijf vereist. Ontvouw het verhaal van je organisatie op diverse fronten, zoals op social media. Leer niet alleen wát je moet vertellen, maar ook hóe je het op jouw eigen persoonlijke en doelgerichte manier doet en hoe je hierin je team meekrijgt. Stoom je klaar voor de toekomst!
De opleiding Future Proof Contentmanager bestaat uit 9 trainingen die goed op elkaar aansluiten:
Wat kun je na het volgen van de opleiding Future Proof Contentmanager
- Je weet hoe je (met behulp van AI) goede content creëert
- Je kunt de customer journey vullen met impactvolle content over het verhaal van je bedrijf
- Je weet hoe je een sterk merk bouwt
- Je kunt zelfstandig aan je doelen werken en hier een haalbaar plan voor opstellen
- Maar ook een team weet je hierin te begeleiden en sturen door middel van de Scrum-werkmethode en door het plannen van Design Sprints
- Je beschikt over de vaardigheden om je plannen en bevindingen overtuigend te presenteren en eventuele stakeholders mee te krijgen
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Mandy Schild
Ze begon haar carrière aan de hotelschool, maar naast ‘hotello’ mag Mandy zich inmiddels ook marketeer, ondernemer en visualiser noemen. Haar missie? Presentaties impactvoller maken. Daarom richtte ze Present Savvy op: een presentation boutiquestudio waar organisaties, scholen, ondernemers en sprekers terechtkunnen voor aantrekkelijke, innovatieve en effectieve presentaties. Mandy gelooft in de kracht van doén: na haar training ga je niet met lege handen naar huis, maar met je eigen eindproduct.
Alex Dowdalls
Een vlekkeloze overgang naar data-gedreven leiderschap, daar kan Alex je goed bij helpen. Dat-ie een ouwe rot in het vak is, kun je wel stellen. Hij heeft dertig jaar ervaring als management consultant en richtte zelfs zijn eigen bedrijf Axveco op. Daar heeft hij al meerdere leertrajecten ontwikkeld. In z’n trainingen laat hij je door een datalens naar de wereld kijken: wat zie je en hoe gebruik je die informatie? Hij helpt je het digitale tijdperk te begrijpen – dat doet-ie interactief en met veel praktijkvoorbeelden.
Rainish Lalai
Rainish Lalai heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van datagedreven leiderschap, transformatie en omzetbeheer. Hij helpt organisaties om data en technologie in te zetten om zo strategische doelen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Met zijn jarenlange ervaring kan hij met recht een AI-expert worden genoemd, en deze kennis deelt hij graag in zijn trainingen.
Wendy Oude Veldhuis
Wendy startte al jong als ondernemer. In tien jaar tijd zette ze een eigen bedrijf op, met zo’n 180 medewerkers in dienst. Daarna besloot ze haar échte droom na te jagen: ze volgde een opleiding tot senior beïnvloedingspsycholoog, verkocht haar bedrijf en begon voor zichzelf als marketingstrateeg. Nu helpt ze mkb’ers met hun PR, marketingstrategie, campagnes en branding. Daarbij mijdt ze nietszeggende quotes en voorbeelden van wereldmerken als Amazon en Coca Cola, omdat je daar als mkb’er niets aan hebt. Haar trainingen zijn praktisch, zodat je nieuwe kennis direct kunt toepassen.
Kirsten van den Berg
Kirsten werkte ooit als jurist maar miste daarin de verbinding met zichzelf en anderen. Ondernemen bleek haar middle name, communicatie de rode draad. Inmiddels is ze alweer heel wat jaren in haar element als zelfstandig communicatieadviseur, coach en trainer. Met rake vragen en inspirerende werkvormen helpt ze jou ontdekken hoe je een scherpe strategie en een pakkend verhaal ontwikkelt. Zodat je groeit in skills én zelfvertrouwen. Trainingen bij Kirsten zijn interactief en... er moet altijd wat gelachen worden.
Paulus Veltman
Paulus is keynotespeaker, trainer en consultant. Hij is gespecialiseerd in online storytelling en beeldexplosie, en weet alles over nieuwe technologieën en online media. Cursisten omschrijven Paulus als een ervaren en enthousiaste trainer. Hij houdt van een persoonlijke aanpak, dus je weet zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt tijdens de training.
Suzanne Olsthoorn
Suzannes fascinatie voor social media begon met haar Hyvesprofiel. Uren kon ze sleutelen aan haar pagina, tot-ie écht perfect was. Inmiddels is ze een ware socialmedia-expert met ontzettend veel ervaring. Haar loopbaan leidde haar langs TMF, MTV, Nickelodeon en BNNVARA. Nu aangekomen bij de Herman Brood Academie geeft ze muzikaal talent een online podium. Met haar oneindige energie en creativiteit geeft ze inspirerende trainingen. Zo weet jij straks precies hoe je content maakt die mensen bijblijft.
Cindy van Wijk
Cindy is een coach en trainster in hart en nieren. Ze beweegt zich op het vlak van persoonlijke ontwikkeling zowel in haar coaching als in de trainingen. De training Doelgericht Plannen en Organiseren draagt bij aan haar missie om mensen te ontwikkelen, in hun eigen kracht te zetten en vitaal te houden.
Anouk Benders
Anouk werkte negen jaar in de wereld van start-ups, scale-ups en fintechs. Ze was onder andere product owner, scrum master en teamcoach. Voor agile en scrum ben je bij Anouk dus aan het juiste adres. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf, waarmee ze ondernemers en zelfsturende teams coacht in duurzame groei en persoonlijk leiderschap. Volg je een training bij Anouk? Dan duik je flink de diepte in. Maar ze leer je ook handige tools waarmee je direct aan de slag kunt.
Loek Daemen
Als trainer/coach helpt Loek je om jouw eigen authentieke verhaal te vertellen. Hij werkt opbouwend, out-focus en gericht op wat jij nodig hebt om de authentieke spreker in je te ontwikkelen. Zo reikt hij je de kennis, inzichten en oefeningen aan om die stap te maken. Dat doet hij met ontzettend veel plezier en passie. Al zijn ervaringen, talent en creativiteit komen in zijn trainingen samen.
Carine Banning
Carine heeft al tien jaar een eigen praktijk in communicatietrainingen, maar haar carrière begon heel ergens anders. Jaren geleden raakte ze aan de bar in gesprek met de eigenaar van een reisorganisatie. Ze kon meteen als reisleidster aan de slag – over effectief communiceren gesproken. Vanuit de reissector stapte ze de uitzend- en re-integratiewereld in, om uiteindelijk haar eigen trainingsbureau te starten. Nu helpt ze cursisten om krachtig en overtuigend te communiceren.
Voor wie is de opleiding Future Proof Contentmanager bedoeld?
Deze opleiding is vooral bedoeld voor contentmanagers die zich willen klaarstomen voor de toekomst. Door de nadruk te leggen op communicatie, overtuigingsskills en doelgerichte planning binnen een organisatie, maak je jezelf als content lead klaar voor de toekomst.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Future Proof Contentmanager eruit?
-
1 Visuele Contentcreatie met AI
Tijdens deze training leer je
- Contentcreatie in samenwerking met AI
- Een consistente beeldtaal ontwikkelen
- AI-gedreven video- en animatietools
- Je eigen visuele testcase
-
2 AI Prompting & ChatGPT
- Introductie
- Over ChatGPT en andere generative AI
- Wat is ‘Prompt Engineering’ en hoe doe je dat?
- Je werk efficiënter inrichten met generative AI
- Beelden en teksten genereren met generative AI
- De risico’s en juridische aspecten van generative AI
-
3 Brand Strategy
Dag 1 Ochtend
- Waarom branding?
- Branding in vergelijking met marketing en sales
- Archetypen & Personificatie
- Kernwaarden & Merkwaarden
- Look & feel
- Brand assets
- Positionering
- Doelgroepen & Persona’s
- Internal branding & collega’s meenemen
- Implementatie
- Case
-
4 Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
-
5 Doelgericht Plannen en Organiseren
Ochtend
- Randvoorwaarden voor een goede planning
- Een planning maken die bij je past
- Inzicht in je werkzaamheden en routines
- Realistische deadlines stellen
Middag
- Doelen formuleren en wat je hiervoor nodig hebt
- Het verschil tussen teamdoelen en persoonlijke doelen
- De stappen naar je doel bepalen en deze integreren in je planning
- Stressfactoren en hoe je daarmee omgaat
- Je template voor jouw doelen compleet maken
- Breng alles samen!
-
6 Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Dag 1 Ochtend
- First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
- Wat hebben ze met elkaar te maken?
- Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?
- Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
- Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
- Wat is een Sprint Review?
- En wat is een Sprint Retrospective?
- Aan de slag met Scrum
- Handige tools om te gebruiken
- Aanloop naar je eerste Sprint
- Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
- Verdieping: Scaling Agile
- Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
- Retrospective
-
7 Presenteren met Impact en Overtuiging
Dag 1 Ochtend: Presenteren met een doel
- Less is more; de opbouw van een effectieve presentatie
- Ontdek de kern van jouw presentatie
- Bouwen vanuit kernboodschappen
- Doelgericht toepassen en weglaten van informatie en details
- Breng je boodschap als een verhaal
- Verhalend vertellen met doel voor ogen
- De impact van stilte, tempo en dynamiek
- Beeldgebruik als ondersteuning
- De aandacht pakken en vasthouden
- Adem en stemgebruik
- Je houding en gronding
- Het belang van je non-verbale communicatie
- Grip op de omgeving
- Spreken vanuit beleving en fascinatie
- Oprecht contact maken met je publiek
- Jouw authentieke presentatiestijl
- Werken vanuit overtuigingsstrategieën en intenties
- Presenteren met impact en overtuiging
-
8 Design Sprint Facilitator
College 1
- Design Sprints: introductie
- Customer Journey Map als visuele weergave van een challenge
- How Might We-notes: focussen op wat belangrijk is
- 4-step sketch: een methode om iedereen binnen het team te laten bijdragen aan concrete oplossingen
- Decide: voorkomen dat je groep blijft steken in discussie en aannames
- Prototype: binnen één dag met een team een prototype maken
- Interviews: verschillende technieken om gestroomlijnde interviews mee af te nemen
-
9 Doelgericht Communiceren en Beïnvloeden
College 1
- Inzicht in het effect van je huidige manier van communiceren
- De werking van doelgericht communiceren en beïnvloeden
- Invloed van overtuigingen en persoonlijkheden
- Je eigen communicatiestijl ontdekken
- Duidelijk en helder communiceren
- Situaties beïnvloeden met effectieve communicatie
- Het effect van verbaal en non-verbaal gedrag
- Je leert positief manipuleren
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Future Proof Contentmanager direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen