Opleiding SEO en SEA Specialist
Hoe zorg je dat je online beter vindbaar bent dan je concurrenten, en dat potentiële klanten bij jou terechtkomen? Daar zet je SEO en SEA voor in. Wist je al waarschijnlijk, maar dit góed doen is nog best lastig. In de zesdaagse opleiding SEO en SEA Specialist leer je webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Ook ontdek je op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren.
Heb jij nog opleidingsbudget uit 2023 over?
Laat je opleidingsbudget uit 2023 niet schieten. Lukt het je niet om voor het einde van het jaar een opleiding te volgen? Geen zorgen, boek en factureer dan nu en volg de opleiding in 2024.

Hoe werkt SEO?
SEA: maakt adverteren nou écht een verschil?
Wat kun je na het volgen van de opleiding SEO en SEA Specialist
Je leert hoe je SEO en SEA zo effectief mogelijk kunt gebruiken voor jouw website. Zo ben je beter te vinden voor je klanten én heb je een streepje voor op je concurrenten. Tijdens de opleiding SEO en SEA specialist leer je verschillende vaardigheden, waardoor jouw website voortaan SEO en SEA-proof is. Je leert tijdens de opleiding:
- Hoe je je website SEO optimaliseert en je resultaten kunt meten
- Een SEO-strategie opstellen om je website beter vindbaar te maken
- Aantrekkelijke SEO-proof teksten schrijven voor het web
- Hoe je een zoekwoordenonderzoek doet
- Hoe je je Google Mijn Bedrijf-profiel optimaal kunt inrichten voor betere rankings én conversie
- Relevante zoekwoorden definiëren en koppelen aan je advertenties in Google Ads
- De resultaten van je Ads-campagnes bijhouden en waar nodig bijsturen
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Guido Tijmensen
Guido werkt al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau in Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over je online vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van. Wat je volgens hem niét moet doen? Vastroesten in je dagelijkse routine. The sky is the limit!


Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!


Marlon Augustijn
Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachine-optimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Tijdens zijn trainingen deelt hij z'n kennis en ervaringen met zijn cursisten. Zo maakt hij je wegwijs in de wereld van UX design.


Geert Poort
Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.
Clarissa Filius
Tijdens haar stages bij een kookstudio en bij Holiday on Ice leerde Clarissa haar kwaliteiten kennen: SEO en contentmarketing. Ze rolde per toeval in een baan als SEO-copywriter bij Sanoma, waar ze snel doorgroeide tot webeditor van tuinieren.nl. Van die site wist ze het grootste tuinplatform van Nederland te maken. Na een succesvol freelance-avontuur sloot ze zich aan bij Booming, één van de beste digital marketingbureaus van Nederland. Daar zet ze zich als senior SEO-specialist in voor merken als HP, Primera, Van der Valk en Hunkemöller.


Jeroen de Koning
Wil je leren over Google Ads en Analytics? Dan moet je bij Jeroen zijn. Door internet af te struinen en te leren van andere experts weet-ie er álles over. Zijn gouden tip: veel vlieguren maken. Hij draagt z’n kennis vol enthousiasme over op uiteenlopende klanten. Zijn inspirerende trainingen zijn altijd actueel en barsten van de praktijkvoorbeelden. Naast z’n liefde voor online marketing, is Jeroen gek op schaken. Niet zo gek, vindt hij: in beide gevallen is strategisch denken key.


Tjerk Rintjema
Tjerk is een ervaren ondernemer en online marketeer. Hij maakt content voor ondernemers en zet campagnes op met zijn bedrijf First Aid Marketing. Daarnaast bouwt en optimaliseert hij websites. Tjerk heeft oneindig veel geduld en is daarom een veelgevraagd trainer. Hij heeft oog voor persoonlijke kwaliteiten en daagt je uit om alles wat je leert, in de praktijk toe te passen. Zo kun je je nieuwe kennis direct gebruiken in je eigen organisatie.


Voor wie is de opleiding SEO en SEA Specialist bedoeld?
Iedereen die een website heeft of beheert, en deze met organische en betaalde zoekresultaten beter wil laten scoren in zoekmachines, heeft wat aan deze training. Denk hierbij aan:
-
online marketeers
-
webmasters
-
communicatieprofessionals
-
contentmanagers
-
zzp'ers met een eigen website
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Hoe ziet het programma van de opleiding SEO en SEA Specialist eruit?
-
1 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
-
2 SEO-Copywriting
Ochtend
- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
-
3 Local SEO
College 1
- Wat is lokale SEO en wat zijn navigatie-apps?
- Wat zijn lokale zoekopdrachten en hoe verandert ons zoekgedrag?
- Hoe doe je een lokaal zoektermenonderzoek?
- Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe kom je in het lokale 3-pack?
- Jouw Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken, claimen en verifiëren
- De 12 belangrijkste GMB-functies en hoe je deze optimaal inricht (je gaat aan de slag met jouw eigen case!)
- Wat zijn NAW-vermeldingen en hoe verkrijg je ze?
- Review management: zo ga je om met positieve én negatieve reviews
-
4 Google Ads Basis
College 1
- Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
- Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
- Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
- Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
- Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
- Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
- Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
- Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
- De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
- Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
-
5 Google Ads Gevorderd
Dag 1 College 1
- Recap van Google Ads basis
- Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
- Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken
- Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
- Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
- Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch
- Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
- Recap van voorgaande stof
- Voorbereiding op hetGoogle Ads Search examen
- Een proefexamen maken tijdens de les
- Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
- We sluiten af met hetGoogle Ads Search examen, je weet meteen of je geslaagd bent
Ontvang het programma en de brochure van de opleiding SEO en SEA Specialist direct per mail
Ontvang het programma per mail

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen