Opleiding SEO en SEA Specialist

Hoe zorg je dat je online beter vindbaar bent dan je concurrenten, en dat potentiële klanten bij jou terechtkomen? Daar zet je SEO en SEA voor in. Wist je al waarschijnlijk, maar dit góed doen is nog best lastig. In de zesdaagse opleiding SEO en SEA Specialist leer je webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Ook ontdek je op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren.

Zo is de opleiding opgebouwd:

Hoe werkt SEO?

Met zoekmachineoptimalisatie – of SEO (Search Engine Optimization) – scoort je website hoger in de organische, niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines als Google. Zo kunnen potentiële klanten je beter vinden en bereik je dus een groter publiek. Je verbetert de vindbaarheid van je website door verschillende onderdelen aan te pakken: de content, metadescripties en techniek achter je site bijvoorbeeld. Een ander effectief middel is linkbuilding: door een netwerk van links naar je site op te bouwen, vergroot je je autoriteit en verbeter je je SEO-score.

SEA: maakt adverteren nou écht een verschil?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, oftewel ‘Zoekmachine adverteren’. Hiermee verkrijg je met een advertentie een hogere positie in de zoekmachine. Als je een campagne aanmaakt in Google Ads, stel je zoekwoorden in waarop je wilt adverteren. Wanneer iemand met deze woorden zoekt op Google, worden de advertenties van je campagne getoond. Zo zorg je ervoor dat je beter zichtbaar bent voor je doelgroep.

Wat kun je na het volgen van de opleiding SEO en SEA Specialist

Je leert hoe je SEO en SEA zo effectief mogelijk kunt gebruiken voor jouw website. Zo ben je beter te vinden voor je klanten én heb je een streepje voor op je concurrenten. Tijdens de training leer je verschillende vaardigheden, waardoor jouw website voortaan SEO en SEA-proof is. Je leert tijdens de training: 

  • Hoe je je website SEO optimaliseert en je resultaten kunt meten
  • Een SEO-strategie opstellen om je website beter vindbaar te maken
  • Aantrekkelijke SEO-proof teksten schrijven voor het web
  • Hoe je een zoekwoordenonderzoek doet
  • Hoe je je Google Mijn Bedrijf-profiel optimaal kunt inrichten voor betere rankings én conversie
  • Relevante zoekwoorden definiëren en koppelen aan je advertenties in Google Ads
  • De resultaten van je Ads-campagnes bijhouden en waar nodig bijsturen

Programma van de opleiding SEO en SEA Specialist

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

SEO-Copywriting

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

Local SEO

College 1

  • Wat is lokale SEO en wat zijn navigatie-apps?
  • Wat zijn lokale zoekopdrachten en hoe verandert ons zoekgedrag?
  • Hoe doe je een lokaal zoektermenonderzoek?
  • Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe kom je in het lokale 3-pack?

College 2

  • Jouw Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken, claimen en verifiëren
  • De 12 belangrijkste GMB-functies en hoe je deze optimaal inricht (je gaat aan de slag met jouw eigen case!)
  • Wat zijn NAW-vermeldingen en hoe verkrijg je ze?
  • Review management: zo ga je om met positieve én negatieve reviews

Google Ads basis

College 1

  • Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
  • Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
  • Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
  • Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
  • Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
  • Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.

College 2

  • Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
  • Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
  • De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
  • Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?

Google Ads gevorderd

Dag 1

College 1

  • Recap van Google Ads basis
  • Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
  • Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken

College 2

  • Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en  kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
  • Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
  • Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch

Dag 2

College 3

  • Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
  • Recap van voorgaande stof

College 4

  • Voorbereiding op het Google Ads Fundamentals examen
  • Een proefexamen maken tijdens de les
  • Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
  • We sluiten af met het Google Ads Fundamentals examen, je weet meteen of je geslaagd bent

Voor wie is de opleiding SEO en SEA Specialist bedoeld?

Iedereen die een website heeft of beheert, en deze met organische en betaalde zoekresultaten beter wil laten scoren in zoekmachines, heeft wat aan deze training. Denk hierbij aan:

  • online marketeers
  • webmasters
  • communicatieprofessionals
  • contentmanagers
  • zzp'ers met een eigen website

Opleidingsdata

15
okt
Do 15 oktober 2020 in Utrecht Do 15 oktober 2020
Utrecht
3.505,-
Neem optie
19
nov
Do 19 november 2020 in Utrecht Do 19 november 2020
Utrecht
3.505,-
Neem optie
21
dec
Ma 21 december 2020 in Utrecht Ma 21 december 2020
Utrecht
3.505,-
Neem optie
22
jan
Vr 22 januari 2021 in Utrecht Vr 22 januari 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
19
feb
Vr 19 februari 2021 in Utrecht Vr 19 februari 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
25
mrt
Do 25 maart 2021 in Utrecht Do 25 maart 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
23
apr
Vr 23 april 2021 in Utrecht Vr 23 april 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
25
mei
Di 25 mei 2021 in Utrecht Di 25 mei 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
30
jun
Wo 30 juni 2021 in Utrecht Wo 30 juni 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
30
jul
Vr 30 juli 2021 in Utrecht Vr 30 juli 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
25
aug
Wo 25 augustus 2021 in Utrecht Wo 25 augustus 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
24
sep
Vr 24 september 2021 in Utrecht Vr 24 september 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
28
okt
Do 28 oktober 2021 in Utrecht Do 28 oktober 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
25
nov
Do 25 november 2021 in Utrecht Do 25 november 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie
23
dec
Do 23 december 2021 in Utrecht Do 23 december 2021
Utrecht
3.505,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.