Opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics is een geweldige tool om in kaart brengen hoe effectief je website is - en vooral hoe je ‘m kunt verbeteren. Alleen al de basisfuncties van de software leveren een hoop nuttige inzichten op. Maar in de opleiding Google Analytics Expert ga je verder. Je duikt in de geavanceerde functies en leert hoe je je account 100% afstemt op je doelen. Je maakt het officiële Google Analytics Examen en tot slot weet jij exact hoe je Google Data Studio gebruikt om alle traffic duidelijk in kaart te brengen.

Ieder jaar reist Competence Factory met een aantal cursisten en partners naar Google HQ in Dublin. Wil je mee? Check deze pagina

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Google Analytics Expert bestaat uit drie aaneensluitende trainingen:

Wat is Google Analytics?

Met Google Analytics kun je analyseren wat er op je website gebeurt. Je ontdekt hoe je bezoekers zich op je site gedragen, waar ze vandaan komen, hoe ze zoeken en waar ze converteren (of juist afhaken). Met die informatie kun je je website verbeteren en gerichte advertentiecampagnes opstarten. Het enige wat je nodig hebt om met Google Analytics aan de slag te gaan, is een account dat gekoppeld is aan je website.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Google Analytics Expert

Na afloop kun je onder andere:

  • Je kunt advies geven over websiteverbeteringen, bijvoorbeeld om je conversie te verhogen en je bouncerates te verlagen
  • Je kunt Analytics- en Ads-rapportages aan elkaar koppelen
  • Je weet hoe je A/B-tests uitvoert
  • Uit die tests kun je nuttige conclusies trekken die bijdragen aan je conversie
  • Je weet hoe je data van verschillende kanalen omzet in visuele rapporten met Google Data Studio
  • Je hebt het Google Analytics IQ-examen gemaakt!

Programma van de opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics basis

College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Google Analytics gevorderd

Dag 1

College 1

  • Introductie en inleiding, werken met het testaccount
  • Recap basistraining: nog even kort door de stof van Google Analytics I
  • Admin-omgeving en instellingen: cookieregels, accountstructuur, journey vastleggen, Adwords koppelen
  • Hoe gebruik je reguliere expressies?
  • Een aangepast dashboard instellen en je rapportinstellingen wijzigen. Annotaties: wie deed wat, en wanneer?

College 2

  • Segmentatie: webgedrag van verschillende groepen, standaardsegmenten, engagementrapport, segmentatie versus conversieratio
  • Aangepaste dimensies en statistieken: met extra code kun je nóg meer segmentatie toepassen.
  • Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrollingtijd, temperatuur
  • Contentgroepen: hoe presteren de verschillende onderdelen van je site? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
  • Je rapporten aanpassen via de customization tab, rapporteren versus analyseren
  • Adwords en remarketing: welke Adwords-rapportages zijn beschikbaar in Google Analytics, en hoe koppel je ze aan elkaar?

Dag 2

College 3

  • A/B testen: content experiments, performance vergelijken, doelen optimaliseren, resultaten beoordelen
  • Multi Channel Funnels; werken met een ongefilterd (backup) profiel, de anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings
  • Conversie-attributie, wat is dat? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
  • Enhanced E-commerce: basisstatistieken, basisfunnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
  • Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren
  • Measurement plan: doelen bepalen, meetpunten, micro- en macroconversies, stappenplan

College 4

  • Custom data import: scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
  • Debugging: dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
  • Voorbereiden Google Analytics IQ-examen
  • Examen! 90 minuten, 70 vragen

 

Datavisualisatie met Google Data Studio

Dag 1:

  • Google Data Studio
    • Wat is het?
    • Hoe werkt het?
    • Wat kan het?
  • Gegevensbronnen koppelen: de start van elk dashboard
  • Belangrijkste menu-opties
  • Stappenplan data visualiseren
  • Gegevensbeheer
  • Gegevensbron, dimensie en statistiek
  • Diagrammen
  • Filters en vergelijkingen
  • Periode
  • Gegevens mengen
  • Lay-out en huisstijl
  • Dashboards automatisch versturen

Dag 2:

  • Terugblik dag 1
  • KPI's en meetplan
  • Statistieken en grafieken
  • Praktijk analyses: bestaande en eigen dashboards
  • Databronnen combineren
  • Aangepaste velden
  • Use cases
  • Design/UX, waar moet je op letten?

Voor wie is de opleiding Google Analytics Expert bedoeld?

Deze opleiding is bedoeld voor professionals die betere analyses willen maken met Google Analytics.

Opleidingsdata

12
nov
Do 12 november 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 12 november 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
17
dec
Do 17 december 2020 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 17 december 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
19
jan
Di 19 januari 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Di 19 januari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
11
feb
Do 11 februari 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 11 februari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
11
mrt
Do 11 maart 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 11 maart 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
14
apr
Wo 14 april 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Wo 14 april 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
18
mei
Di 18 mei 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Di 18 mei 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
16
jun
Wo 16 juni 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Wo 16 juni 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
15
jul
Do 15 juli 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 15 juli 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
13
aug
Vr 13 augustus 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Vr 13 augustus 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
13
sep
Ma 13 september 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Ma 13 september 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
14
okt
Do 14 oktober 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 14 oktober 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
11
nov
Do 11 november 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Do 11 november 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie
8
dec
Wo 08 december 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €395,- Wo 08 december 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €395,-
2.450,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

26 oktober 2020 | Noortje Noy

3 tips van branding specialist Leila Mulder

Branding is mega-belangrijk. Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je. Branding-specialist Leila Mulder geef…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.