Opleiding Customer Experience
De klant centraal stellen in je business zorgt voor meer fans én meer omzet. Tijdens deze opleiding leer je in zeven dagen alles over customer experience, user experience, online personalisatie en de klantreis. Naast de theorie, ga je aan de slag met je eigen case. Na de opleiding weet je hoe je de customer journey optimaliseert, zodat je klanten tevreden zijn en blijven.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Customer Experience bestaat uit vijf trainingen, verspreid over zeven dagen:
Natuurlijk ben je zelf razend enthousiast over je bedrijf, merk, product of dienst. Nu is het zaak om dat enthousiasme over te brengen op je klanten! Hoe ervaren zij het totaalplaatje van jouw business – en hoe kun je die customer experience nóg positiever maken? Tijdens deze opleiding focussen we onder andere op je customer journey: al het directe en indirecte contact tussen je bedrijf en je klanten. Heb je die klantreis goed voor ogen, dan kun je je customer journey gericht verbeteren.
Wat kun je na het volgen van de opleiding Customer Experience
- Je kunt analyseren hoe de customer journey van een organisatie eruitziet
- Je kunt projecten opzetten om de customer experience te verbeteren
- Je kent verschillende vormen van conversieoptimalisatie en kunt hierover adviseren
- Je kunt de customer journey optimaliseren via on- en offlinekanalen
- Je begrijpt welke content past bij welk contactmoment
- Je kent een heleboel personalisatiestrategieën, en weet wat ze succesvol maakt
- Je kunt zelf een online personalisatieplan opstellen
- Je weet hoe je AI inzet om je werk makkelijker te maken
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Ruben Olislagers
Nadat Ruben z’n eerstegraadsbevoegdheid op de kunstacademie haalde, volgde hij bij Philips een opleiding tot interaction designer. Na vier jaar praktijkervaring bij een full-service internetbedrijf, begon hij in 2002 zijn eigen ontwerpbureau: Design al dente. Ruben geeft al twintig jaar training in UX-design, interaction design, usability, infographics en de UX-tool Sketch.


Eddy Boeve
Eddy is een ervaren interaction specialist. Elke dag helpt hij organisaties hun websites te verbeteren. Dat doet hij onder andere door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden en die inzichten online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit- als non-profitorganisaties. Vanuit z’n bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland.


Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!


Sietske Vaessen
Sietske kun je álles vragen over online personalisatie en conversion rate optimization. Als CRO-specialist bij iO weet zij als geen ander hoe je de juiste doelgroep op je website aanspreekt én actie laat ondernemen. Die jarenlange ervaring en talloze praktijkvoorbeelden neemt ze mee naar haar trainingen. En het leuke is: Sietske kent Competence Factory al veel langer – het is namelijk een van haar klanten!


Voor wie is de opleiding Customer Experience bedoeld?
Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die over customer experience wil leren, en de klant (meer) centraal wil stellen. Denk aan marketeers, service professionals en vormgevers.
Hoe bereid ik me voor?
Voor deze opleiding heb je geen specifieke voorkennis nodig. Wel is het handig als je een (eigen) businesscase meeneemt waarvoor je de klantbeleving wilt verbeteren.
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Customer Experience eruit?
-
1 UX Design
Dag 1 Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
- Je concept en strategie uitschrijven
-
2 Customer Experience
Dag 1 Ochtend
- Introductie in Customer Experience
- Customer Experience vs customer service
- Een CX-project opzetten
- Persona opstellen & empathy mapping
- Customer journey mapping
- Jouw eigen customer journey case
- Klantonderzoek doen: databronnen & AI
- Aannames verifiëren met interviews
- Uitleg thuisopdracht: 10 inzichten verzamelen met o.a. AI
- De thuisopdracht bespreken
- Hoe krijg je de rest van de organisatie mee?
- Employee experience en customer experience
- Meten en verbeteren
- Moments of truth
- Moments of truth & De emotiecurve in jouw klantcase
- Service excellence
- Zelf waardevolle momenten creëren voor je klant
- Het proces van A tot Z
- Trends, tips & tricks
-
3 Customer Journey Marketing
College 1
- De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
- Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
- Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
- Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?
- Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
- Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
- Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
- Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
- Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?
-
4 Online Personalisatie Basis
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
-
5 Online Personalisatie Gevorderd
Ochtend
- Je online personalisatieplan
- Verschillende personalisatietools
- Personalisatie en AI
- Werken met een CDP
- Personalisatie en privacy
- Een demo van Spotler Activate: hoe werkt het en wat haal je eruit?
- Personalisaties en journeys voor op je eigen website
- Presentatie van jouw personalisaties en journeys
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Customer Experience direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?

