
Training Design Thinking
Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld zoals Apple, Google en Tesla gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk of ondernemer? Tijdens deze vierdaagse training Design Thinking leer je denken als een ontwerper en werk je aan de hand van deze methode een eigen concept uit van A tot Z.
Deze vierdaagse Design Thinking training kun je niet remote volgen.
Inclusief gratis boek: Aan de slag met Design Thinking - Eveline van Zeeland
Wat is Design Thinking?
Design Thinking is een innovatiemethode waarmee organisaties creatief problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken vergt afwisselend analytisch en creatief denken: je onderzoekt het gebruikersgedrag, verkent je opties en bedenkt oplossingen die je test om erachter te komen wat in de praktijk de beste resultaten creëert voor je eindgebruiker of klant. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.
Design Thinking kent vijf stappen:
- Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker?
- Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
- Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
- Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
- Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?
Whitepaper creatief verandermanager worden, waar begin je?
Voor organisaties is het belangrijk dat ze flexibel blijven. Zo kunnen ze beter inspelen op veranderingen en stellen ze hun toekomst veilig. Sommige organisaties hebben moeite om hierin mee te komen – en dat zijn precies de organisaties die jij als (creatief) verandermanager gaat helpen. In deze whitepaper geven we je meer informatie, zodat je straks als creatief verandermanager aan de slag kunt.

Wat kun je na het volgen van de training Design Thinking
Tijdens deze vierdaagse Design Thinking training ontwikkel je aan de hand van de Design Thinking-methode een concept van A tot Z. Je leert de methode toepassen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar je gaat vooral zelf flink aan de slag. Je brengt een eigen casus uit je werkpraktijk mee naar de trainingsdagen. Het leereffect is het grootst als je alle methoden en technieken die je tijdens de opleiding leert ook direct in de praktijk toepast. Voor het maken van alle huiswerkopdrachten, reken dan op ongeveer één dag per week studiebelasting. Na het afronden van de opleiding kun je onder andere:
- Een stappenplan voor design thinking uitwerken
- Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen
- Creatieve technieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
- Methodes gebruiken om de ideeën te selecteren en tegelijkertijd draagvlak te creëren voor de uitvoering
- Een prototype ontwikkelen in de vorm van een website, een app en/of een promo-video
- De waardepropositie van een sterk concept definiëren
- Een concept overtuigend presenteren
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Maarten Jurriaanse
Maarten is ervan overtuigd dat we onze dromen kunnen waarmaken, als we onze verbeeldingskracht maar durven gebruiken. Na 6 jaar zweten en feesten als designer bij Studio Dumbar, startte hij in 2004 Ping-pong Design: een bureau dat merken, producten en verhalen ontwerpt in binnen- en buitenland. Hij ontdekte dat opdrachtgevers zich vaak niet aan hun woord houden. Sindsdien probeert Maarten aanbieders en gebruikers te verbinden, zodat teams voortaan alleen nog beloftes doen die ze wél kunnen waarmaken.


Yuen Yen Tsai
Yuen Yen is een zelfstandig facilitator design thinking met een scherp oog voor samenwerken. Ze helpt teams om creatieve processen te stimuleren en groepsdynamiek effectief te sturen, bijvoorbeeld door moeilijke interacties tussen deelnemers te doorgronden. Met haar play-mindset en focus op eigenaarschap leert ze deelnemers hoe ze beter kunnen samenwerken, experimenteren en leren van hun eigen fouten. Als pionier op het gebied van serious gaming binnen de Rijksoverheid, heeft Yuen Yen geleerd hoe een growth mindset helpt bij innovatie en verandering. Ze weet hoe creativiteit en structuur elkaar aanvullen om tot resultaat te komen, en dat je écht leert door te doen. Haar openheid over haar eigen leerproces maakt haar trainingen zowel inspirerend en persoonlijk. Ze gelooft dat echte verandering begint bij het durven maken van fouten en het nemen van initiatief.


Vitas Kersbergen
Wie is de doelgroep, en welk probleem lossen we nou eigenlijk op? Hoe voegen we echt waarde toe voor gebruikers van een bepaald product? Van dit soort vragen wordt Vitas enthousiast. Hij studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit, om zich daarna in innovatie en design thinking te verdiepen. Inmiddels helpt hij als proposition hero allerlei ondernemers bij de ontwikkeling van sterke proposities. Daarnaast geeft hij trainingen, waarbij cursisten zoveel mogelijk zelf aan de slag gaan. Want design thinking is tof, maar design doing levert je de beste inzichten.


Ervaringen
Dit is de meest complete design thinking cursus die ik ooit heb gevolgd. In vier dagen ga je van het bedenken van een concept of product dat waarde heeft, naar het maken van een website, promotiefilm en een prototype voor een app. Het klinkt veel en voor de leek misschien intimiderend, maar docent Minke Havelaar heeft stapsgewijs laten zien dat het heel goed mogelijk is. De opbouw was helder en behapbaar. De invulling was een goede balans van theorie en inspirerende voorbeelden van campagnes en sprekers. De methode met interactieve lessen en met elkaar meekijken was perfect. Alles wat je leert blijft hangen en anderen opbouwende kritiek geven is heel zinvol voor je eigen creatieve proces. De sfeer waarbinnen dit alles plaats vond was prettig en dat is toe te schrijven aan de positief ingestelde docent. Haar ervaring en creativiteit maakte wat mij betreft het verschil bij deze design thinking cursus.
Tahirah Salomon, Graphic Designer bij de Volkskrant, via Springest
Voor wie is de training Design Thinking bedoeld?
Design thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, content managers en social mediastrategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!
Het niveau van je medecursisten is hoog. Je netwerk breidt zicht uit met een aantal specialisten uit de marketing- of creatieve sector.
Lees de evaluaties van deze opleiding op Springest.
Na het volgen van de training ontvang je het certificaat Marketing Business School - Design thinking.
Hoe bereid ik me voor?
Deze opleiding vergt thuiswerk. Reserveer tussen de trainingsdagen minimaal twee dagdelen om je concept steeds verder uit te werken.
Voorbeelden
Waarom Design Thinking?
We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.
When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems.
Kees Dorst, Professor Design & Innovation, University of Technology Sydney
Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.
There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.
Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation'
Hoe werkt Design Thinking?
Design thinking is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, prototypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.
Afbeelding: De vijf stappen in het Design thinking-proces
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een certificaat na afloop van deze training?
Hoe ziet het programma van de training Design Thinking eruit?
Dag 1
- Innovatie en creativiteit: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
- Iedereen kan ontwerpen. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
- Design thinking methode: je ontdekt dat design thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn. Deze eerste dag ontdek je aan de hand van een gegeven casus hoe je deze stappen kunt toepassen.
Dag 2
- Vanaf de tweede dag neem je je eigen casus mee naar de training. Je bespreekt je casus en helpt elkaar de design challenge zo inspirerend mogelijk te formuleren.
- Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
- Innovatieparadox: een catch-22 houdt organisaties vaak in de greep waardoor innovatieve ideeën vaak niet van de grond komt. Je ontdekt aan de hand van inspirerende voorbeelden hoe je als organisatie uit deze catch-22 kunt breken.
- Met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
- Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.
Dag 3
- Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.
- Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
- Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
- Storytelling: je ontdekt hoe belangrijk storytelling is voor het ontwerpproces
- Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.
Dag 4
- Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
- Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
- Value proposition canvas: je werkt een deel van een verdienmodel uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
- Visievorming: design thinking heeft net als andere methoden van innovatie voor- en nadelen. Vorm daarom je eigen mening de waarde van het toepassen van design thinking.
- Reflectie: je blikt terug op waar je stond voor de training en kijkt wat het je tot nu toe heeft opgeleverd. En belangrijker nog, wat ga je er vanaf nu mee doen?
Ontvang het volledige programma en de brochure van de training Design Thinking direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail

Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen
Competence Factory - Creative Business School
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. We leggen op een hele belangrijke skill de nadruk: creativiteit. We leren cursisten om met plezier te werken aan wat hen boeit en positief vooruit te kijken naar hun next step. Dit doen we vanuit ons gezellige clubhuis in Utrecht: Space to Create. Zien we je snel?


Andere cursisten volgden daarna ook deze trainingen