Opleiding Innovation manager

Blijven innoveren is de enige manier om relevant te blijven in de markt. Zeker nu nieuwe technologieën elkaar snel opvolgen en klanten verwachten dat je in het tempo meegaat. Als innovation manager leid je de innovatie van organisaties in goede banen. Hiervoor heb je niet alleen kennis van nieuwe technologieën nodig, maar moet je ook weten hoe je kansrijke ideeën genereert én uitvoert. In de opleiding Innovation manager leer je hier de tools en technieken voor: Design Thinking om concepten te ontwikkelen en Agile/Scrum om ze succesvol in de praktijk te brengen.

Wat doet een innovation manager?

Als innovation manager zorg je ervoor dat een organisatie blijft vernieuwen. Dit doe je vooral door te adviseren en faciliteren – in feite creëer je de voorwaarden die nodig zijn voor innovatie. Je maakt afspraken over werkwijzen, tools en technologieën en zorgt dat iedereen met nieuwe concepten aan de slag kan; of het nu om ideeëngeneratie of -uitvoering gaat.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Innovation manager

De opleiding Innovation manager is een combinatie van twee trainingen: Design thinking en Agile marketing scrum. Na afloop kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor Design Thinking uitwerken;
  • Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen;
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren;
  • Methodes gebruiken om goede ideeën te identificeren en draagvlak te creëren voor de uitvoering;
  • Een simpele website, app en promo-video maken;
  • Een Agile-proces inrichten;
  • De resultaten van je Agile-proces meten en evalueren.

Programma van de opleiding Innovation manager

Design Thinking

Dag 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt dat Design Thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn.
  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de wensen en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: het geheel van inzichten zoals de interpretatie van de belangrijkste pains en gains van een eindgebruiker maar ook de conclusies over de context probleemsituatie en een overzicht van stakeholders, vertaal je naar inspirerende ontwerpvragen, de design challenge.

Dag 2

  • Feedback: je ontvangt feedback op de design challenge en geeft feedback aan je medecursisten.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Framing: met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.

Dag 3

  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Business model canvas: je werkt het deel van een business model uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Storytelling: hoe vertel je je verhaal zo boeiend dat je mensen voor je concept kunt winnen.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Feedback: je ontvangt feedback op je presentatie en geeft feedback aan je medecursisten.

 

Agile marketing scrum

Dag 1

College 1

  • First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
  • Wat hebben ze met elkaar te maken?
  • Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?

College 2

  • Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
  • Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
  • Wat is een Sprint Review?
  • En wat is een Sprint Retrospective?

Dag 2

College 3

  • Aan de slag met Scrum
  • Handige tools om te gebruiken
  • Aanloop naar je eerste Sprint

College 4

  • Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
  • Verdieping: Scaling Agile
  • Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
  • Retrospective

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Blog

maandag 20 mei

“Over triggers, prototypes, plug-ins en Bob Ross”. Verslag van de Inspiration Factory UX en Webdesign op 16 mei 2019.

Met ruim 100 UX’ers, marketeers en webdesigners op de gastenlijst waren we officieel ‘sold out’. Een woord- en beeldver…

vrijdag 17 mei

De kracht van zakelijk teken en waarom iedereen het kan leren

Deze snel veranderende wereld vergt een nieuwe manier van communicatie, zodat we snel kunnen schakelen. Dat maakt zakelijk te…

donderdag 16 mei

Vacature Horeca & Events support | leuke bijbaan

We hebben een toffe vacature. Ben jij op zoek naar een leuke bijbaan in het centrum van Utrecht? Word dan onze nieuwe Horeca …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.