Training Innovatiestrategie

Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Als het niet lukt, krijgt ‘gebrek aan executiekracht’ vaak de schuld. Maar de oorzaak ligt meestal dieper: er ontbreekt een goede innovatiestrategie. In de training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren.

Wat is een innovatiestrategie?

In een innovatiestrategie maak je duidelijk welke rol innovatie heeft in het halen van je bedrijfsambities. Het is een praktische tool om je innovatiedoelen scherp te krijgen, een gedeelde visie op succes te ontwikkelen en te bepalen welke ideeën het investeren waard zijn. Een innovatiestrategie bestaat uit een thesis en een innovatieportfolio.

Wat kun je na het volgen van de Training Innovatiestrategie

  • Je kunt je eigen innovatiemissie formuleren en 'm aan je bedrijfsstrategie koppelen
  • Je weet welke trends wel en geen impact op je businessmodel hebben
  • Je kunt innovatiedoelen stellen voor je organisatie.
  • Je weet welke organisatiemodellen je kunt hanteren voor innovatie
  • Je weet hoe je een budget op kunt stellen voor innovatie
  • Je weet welke methoden je kunt gebruiken om het innovatieproces te sturen

Wie is de trainer?

Joey is een ervaren innovator, docent en keynote speaker op het gebied van innovatie en creativiteit. Met zijn bureau Friday Out Of The Box helpt hij bedrijven om succesvol te innoveren. Hij werkt voor grote bedrijven als Nike, HP Enterprise en Jumbo Maritime en geeft les op business universiteiten als Nyenrode, TIAS en JADS. Zelf heeft Joey een MBA in Business & Data.

Zijn sleutel tot succes? Je nieuwe idee, product of dienst snel valideren. Hij ontwikkelde er zelfs een product voor: de Protobox®, met daarin alles wat je nodig hebt om je innovatieve ideeën tastbaar en testbaar te maken. Joey is energiek, een tikkeltje dwars en bovenal een voetbalgek. Joey werkt bij Competence Factory als innovatiecoach voor de in-company Innovation Factory, en hij geeft de training Innovatiestrategie.

Joey Gonesh MBA

Programma van de training Innovatiestrategie

Dag 1: Trends, impact en missie

  • Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt?   Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
  • Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
  • Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
  • Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie. 

Dag 2: Doelen, portfolio, organisatie en methode

  • Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
  • Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
  • Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
  • De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
  • Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?

Voor wie is de training Innovatiestrategie bedoeld?

De training Innovatiestrategie is bedoeld voor iedereen die innovatie strategisch wil benaderen in plaats van ad hoc.  Denk aan product owners, productontwikkelaars, business development managers, innovatiestrategen en marketeers. Maar ook voor managers en CEO's is deze training nuttig (en leuk)!

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Bekijk opleidingen

Cursusdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
3
dec
Di 3 dec & di 17 dec 2019 Van 10:00 tot 16:30 Introductieactie: 2e persoon gratis!
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
13
feb
Do 13 feb & do 27 feb 2020 Van 10:00 tot 16:30 Introductieactie: 2e persoon gratis!
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
17
apr
Vr 17 apr & vr 1 mei 2020 Van 10:00 tot 16:30 Introductieactie: 2e persoon gratis!
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
16
jun
Di 16 jun & di 30 jun 2020 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
20
aug
Do 20 aug & do 3 sep 2020 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
6
okt
Di 6 okt & di 20 okt 2020 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
3
dec
Do 3 dec & do 17 dec 2020 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
5
feb
Vr 5 feb & vr 19 feb 2021 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie
13
apr
Di 13 apr & di 27 apr 2021 Van 10:00 tot 16:30
Van tot 16.30
Utrecht
1.125,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Innovation manager

Leer hoe je met Design thinking, Agile/Scrum, Design Sprints en Zakelijk Tekenen de innovatiekracht van je organisatie versterkt.

€1.006,- voordeel

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.