Training Design Thinking in a day

6 PE punten

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld (Apple, Google en Tesla) gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten (Stanford, Harvard en MIT) doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk, ondernemer of ZZP'er? Tijdens deze vierdaagse opleiding leer je wat Design Thinking inhoudt en werk je aan de hand van deze methode een eigen concept uit van A tot Z.

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Bekijk opleidingen

Wat is Design Thinking?

Design thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties op een creatieve manier problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Het toepassen van design thinking betekent vanuit de eindgebruiker denken – niet vanuit het product of het beleid. Met design thinking verken je verschillende opties en ontwikkel je ideeën en prototypen waarmee je voor de eindgebruiker of klant écht waarde toevoegt. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

In deze training leer je werken met de design thinking methodiek van Stanford d.school. Deze kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de wensen, dromen, angsten en frustraties van de eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Wat kun je na het volgen van de Training Design Thinking in a day

Tijdens deze training ontwikkel je aan de hand van de methodiek en toolkit van design thinking een sterk concept voor service of experience.  Aan de hand van van inspirerende praktijkvoorbeelden word je eerst meegenomen door de theorie, maar je gaat het grootste deel van de dag vooral zelf aan de slag. Na het afronden van de training kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor Design Thinking uitwerken
  • Technieken toepassen om je echt in te leven in de eindgebruiker
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Goede ideeën identificeren en selecteren
  • Ideeën schetmatig presenteren en tastbaar maken in een prototype
  • Een eenvoudige promo-video maken voor een concept

Wie is de trainer?

Fieke Sluijs

Fieke werkt al 25 jaar als grafisch ontwerper en heeft meer dan 10 jaar ervaring als docent Experience Design. Daarnaast is ze Learning Experience Designer en heeft zij innovatieve onderwijsprogramma's opgezet voor de faculteit Creative Business van Hogeschool Inholland en het Amsterdams Creative Industries Network. Ze omschrijft zichzelf als een "gedreven en enthousiaste vakidioot". Ze daagt cursisten uit om mijlenver buiten hun comfort zone creatieve doorbraken te forceren.

Fieke Sluijs

Minke Havelaar

Minke Havelaar werkt als conceptontwikkelaar voor organisaties als Kuyichi, UTZ Certified en Nationaal Comité 4 en 5 mei. Ze is een ervaren trainer en gecertificeerd Innovation Games™ instructor. Minke daagt je uit om je creativiteit te ontgrendelen en te gebruiken om snel en met plezier te innoveren.

 

Programma van de training Design Thinking in a day

College 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.

College 2

  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
  • Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
  • Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.

Voor wie is de training Design Thinking in a day bedoeld?

Design thinking in a Day richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, contentmanagers en social media strategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Voorbeelden

Waarom Design Thinking?

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems. 

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, Univerity of Technology Sydney

 

No more business as usual

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation

 

 

Cursusdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
3
jun
Ma 3 jun 2019 Nu met 15% Last-minutekorting Ma  3 jun
Utrecht
Nu met 15% Last-minutekorting
506,-
Neem optie
1
jul
Ma 1 jul 2019 Ma  1 jul
Utrecht
595,-
Neem optie
2
aug
Vr 2 aug 2019 Vr  2 aug
Utrecht
595,-
Neem optie
13
sep
Vr 13 sep 2019 Vr 13 sep
Utrecht
595,-
Neem optie
7
okt
Ma 7 okt 2019 Ma  7 okt
Utrecht
595,-
Neem optie
15
nov
Vr 15 nov 2019 Vr 15 nov
Utrecht
595,-
Neem optie
9
dec
Ma 9 dec 2019 Nu met 10% Ma  9 dec
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
21
jan
Di 21 jan 2020 Nu met 10% Di 21 jan
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
24
feb
Ma 24 feb 2020 Nu met 10% Ma 24 feb
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
19
mrt
Do 19 mrt 2020 Nu met 10% Do 19 mrt
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
21
apr
Di 21 apr 2020 Nu met 10% Di 21 apr
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
25
mei
Ma 25 mei 2020 Nu met 10% Ma 25 mei
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
22
jun
Ma 22 jun 2020 Nu met 10% Ma 22 jun
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
15
jul
Wo 15 jul 2020 Nu met 10% Wo 15 jul
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie
31
aug
Ma 31 aug 2020 Nu met 10% Ma 31 aug
Utrecht
Nu met 10%
595,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Online strateeg

Ontdek verrassende manieren om je online merk te laten groeien en ga aan de slag als online strateeg.

€606,- voordeel

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Blog

maandag 20 mei

“Over triggers, prototypes, plug-ins en Bob Ross”. Verslag van de Inspiration Factory UX en Webdesign

Met ruim 100 UX’ers, marketeers en webdesigners op de gastenlijst waren we officieel ‘sold out’. Een woord- en beeldver…

vrijdag 17 mei

De kracht van zakelijk teken en waarom iedereen het kan leren

Deze snel veranderende wereld vergt een nieuwe manier van communicatie, zodat we snel kunnen schakelen. Dat maakt zakelijk te…

donderdag 16 mei

Vacature Horeca & Events support | leuke bijbaan

We hebben een toffe vacature. Ben jij op zoek naar een leuke bijbaan in het centrum van Utrecht? Word dan onze nieuwe Horeca …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.