Training Design Thinking

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld (Apple, Google en Tesla) gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten (Stanford, Harvard en MIT) doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk, ondernemer of ZZP'er? Tijdens deze vierdaagse opleiding leer je precies wat Design Thinking inhoudt, en werk je aan de hand van deze methode een eigen concept uit van A tot Z.

 

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties op een creatieve manier problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Met Design thinking verken je mogelijkheden om resultaten te creëren waarmee je eindgebruiker of klant écht geholpen is. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

Design Thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Wat kun je na het volgen van de Training Design Thinking

Tijdens deze vierdaagse opleiding ontwikkel je aan de hand van de Design Thinking-methode een concept van A tot Z.  Je leert de methode toepassen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar je gaat vooral zelf flink aan de slag. Je brengt een eigen casus uit je werkpraktijk mee naar de trainingsdagen. Het leereffect is het grootst als je alle methoden en technieken die je tijdens de opleiding leert ook direct in de praktijk toepast. Na het afronden van de opleiding kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor design thinking uitwerken
  • Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen
  • Creatieve technieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Methodes gebruiken om de goede ideeën te selecteren en tegelijkertijd draagvlak te creëren voor de uitvoering
  • Een prototype ontwikkelen in de vorm van een website, een app en/of een promo-video
  • De waardepropositie van een sterk concept definiëren
  • Een concept overtuigend presenteren

Wie is de trainer?

Minke Havelaar

Minke Havelaar werkt als conceptontwikkelaar voor organisaties als Kuyichi, UTZ Certified en Nationaal Comité 4 en 5 mei. Ze is een ervaren trainer en gecertificeerd Innovation Games™ instructor. Minke daagt je uit om je creativiteit te ontgrendelen en te gebruiken om snel en met plezier te innoveren.

 

Fieke Sluijs

Fieke werkt als zelfstandig grafisch ontwerper en heeft meer dan tien jaar ervaring als docent Experience Design en Design Thinking. Daarnaast is ze actief als Learning Experience Designer en heeft als projectleider innovatieve onderwijsprogramma's opgezet onder andere bij de faculteit Creative Business van Hogeschool Inholland en het Amsterdams Creative Industries Network. Ze omschrijft zichzelf als een "gedreven en enthousiaste vakidioot". Ze daagt cursisten uit om mijlenver buiten hun comfort zone creatieve doorbraken te forceren.

Fieke Sluijs

Programma van de training Design Thinking

Dag 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt dat Design Thinking een iteratief proces is waarin duidelijke stappen te onderscheiden zijn.
  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de wensen en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: het geheel van inzichten zoals de interpretatie van de belangrijkste pains en gains van een eindgebruiker maar ook de conclusies over de context probleemsituatie en een overzicht van stakeholders, vertaal je naar inspirerende ontwerpvragen, de design challenge.

Dag 2

  • Feedback: je ontvangt feedback op de design challenge en geeft feedback aan je medecursisten.
  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw visie die aan de basis ligt van de conceptontwikkeling.
  • Framing: met behulp van oefeningen word je bewust van je eigen barrières om outside-the-box te denken en leer je hoe je je kunt losmaken van belemmerende denkkaders.
  • Ideeën genereren: je past creatieve technieken toe om een berg ideeën te bedenken en de beste daarvan te selecteren.

Dag 3

  • Rapid prototyping: je krijgt inzicht in het belang van het snel tastbaar maken van ideeën.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel kunt visualiseren.
  • Prototyping met een website: je maakt een eenvoudige website bij wijze van prototype.
  • Prototyping met video: je ontdekt welke tools er zijn om een eigen video te maken waarin je je concept uitlegt.

Dag 4

  • Business model canvas: je werkt het deel van een business model uit waarmee je de waarde en betekenis van jouw concept voor de eindgebruiken verder kunt versterken
  • Storytelling: hoe vertel je je verhaal zo boeiend dat je mensen voor je concept kunt winnen.
  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Feedback: je ontvangt feedback op je presentatie en geeft feedback aan je medecursisten.

 

Ervaringen

Dit is de meest complete cursus die ik ooit heb gevolgd. In vier dagen ga je van het bedenken van een concept of product dat waarde heeft, naar het maken van een website, promotiefilm en een prototype voor een app. Klinkt veel en voor de leek misschien intimiderend, maar docent Minke Havelaar heeft stapsgewijs laten zien dat het heel goed mogelijk is. De opbouw was helder en behapbaar. De invulling was een goede balans van theorie en inspirerende voorbeelden van campagnes en sprekers. En de methode was met interactieve lessen en veel met elkaar meekijken perfect omdat alles wat je leert blijft hangen, en anderen opbouwende kritiek geven heel zinvol is voor je eigen creatieve proces. De sfeer waarbinnen dit alles plaats vond was prettig en dat is toe te schrijven aan de positief ingestelde docent. Haar ervaring en creativiteit maakte wat mij betreft het verschil bij deze cursus.

Tahirah Salomon, Graphic Designer bij de Volkskrant, via Springest

 

 

 

 

Voor wie is de training Design Thinking bedoeld?

Design thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, content managers en social mediastrategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Het niveau van je medecursisten is hoog. Je netwerk breidt zicht uit met een aantal specialisten uit de marketing- of creatieve sector.

Lees de evaluaties van deze opleiding op Springest.

Na het volgen van de training ontvang je het certificaat Marketing Business School -  Design thinking.

Hoe bereid ik me voor?

Deze opleiding vergt thuiswerk. Reserveer tussen de trainingsdagen minimaal twee dagdelen om je concept steeds verder uit te werken.

Voorbeelden

Waarom Design Thinking?

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems.

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, University of Technology Sydney

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation'

 

Hoe werkt Design Thinking?

Design thinking is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, prototypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.

Design thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Afbeelding: De vijf stappen in het Design thinking-proces

 

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Bekijk opleidingen

Cursusdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
14
okt
Ma 14 okt, ma 28 okt, ma 11 nov & ma 25 nov 2019 Van 10.00 tot 16.30 Let op: Nog 2 plaatsen beschikbaar ! Ma 14, ma 28, ma 11 nov, ma 25 nov
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
20
jan
Ma 20 jan, ma 3 feb, ma 17 feb & ma 2 mrt 2020 Van 10.00 tot 16.30 Ma 20, ma  3 feb, ma 17, ma  2 mrt
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
13
mrt
Vr 13 mrt, vr 27 mrt, do 9 apr & vr 24 apr 2020 Van 10.00 tot 16.30 Vr 13, vr 27, do  9 apr, vr 24 apr
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
8
mei
Vr 8 mei, vr 22 mei, vr 5 jun & vr 19 jun 2020 Van 10.00 tot 16.30 Vr  8, vr 22, vr  5 jun, vr 19 jun
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
27
aug
Do 27 aug, do 10 sep, do 24 sep & do 8 okt 2020 Van 10.00 tot 16.30 Do 27, do 10 sep, do 24, do  8 okt
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
2
nov
Ma 2 nov, ma 16 nov, ma 30 nov & ma 14 dec 2020 Van 10.00 tot 16.30 Ma  2, ma 16, ma 30, ma 14 dec
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie
6
jan
Wo 6 jan, wo 20 jan, wo 3 feb & wo 17 feb 2021 Van 10.00 tot 16.30 Wo  6, wo 20, wo  3 feb, wo 17 feb
Van 10.00 tot 16.30
Utrecht
1.925,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Innovation manager

Leer hoe je met Design thinking, Agile/Scrum, Design Sprints en Zakelijk Tekenen de innovatiekracht van je organisatie versterkt.

€693,- voordeel

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 augustusus 2019 | Noor Trommelen

Alle kennis compleet voor de stap naar ondernemerschap

Maak kennis met Daan Boekhoorn, founder van Converseon: een onlinemarketingbureau gevestigd in Weesp. Zelfstandig ondernemer …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.